پایتخت‌نشینان امسال با حضور گسترده خود در راهپیمایی جاماندگان اربعین بار دیگر ثابت کردند که مشکلات نمی‌تواند آنان را از مسیر ایستادگی پای باورهای دینی و آرمانهای انقلابی بازدارد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندسالی است تهرانی‌هایی که از زیارت سید و سالار شهیدان در روز اربعین جامانده‌اند،  راهپیمایی میلیونی را در مسیر‌های مختلف به سمت حرم حضرت سیدعبدالعظیم حسنی برگزار می‌کنند.

امسال ۸ آبان ماه، مصادف با روز اربعین در تهران و دیگر شهر‌های کشور راهپیمایی‌هایی با حضور جاماندگان این واقعه عظیم تاریخی شکل گرفت که با استقبال بی نظیر مردم همراه بود و عاشقان کوی حسین(ع) لبیک‌گویان و با پای پیاده حضور میلیونی را در این مراسم از خود به نمایش گذاشتند.

مراسم راهپیمایی جاماندگان حسینی هم‌نوا با زائران اربعین در جاده نجف به کربلا در ۵ نقطه از شهر تهران با حضور دلدادگان حسینی به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

مراسمی که آغاز آن پیش از طلوع آفتاب و در ساعات اولیه صبح  به سمت حرم عبدالعظیم حسنی آغاز شد و عزاداران حسینی مسیر ۱۷ کیلومتری را از میدان امام حسین(ع) تا حرم سیدالکریم را پیمودند.


بیشتر بخوانید: تصاویر هوایی از راهپیمایی جا ماندگان اربعین در تهران + فیلم


اگرچه هرساله مردم ارادت خود را به این خاندان نشان داده‌اند، اما حضور میلیونی آنان در راهپیمایی امسال رنگ و بوی دیگری داشت و عشق و ایثار آنان فارغ از همه مشکلات روزمره به مکتب اهل بیت(ع) به نمایش گذاشته شد. اگر چه مردم در نقاط مختلف کشور با مشکلات اقتصادی بسیاری روبرو هستند، اما در چنین روزی به تأسی از سید و سالار شهیدان تمام زندگی خود را رها کرده و عاشقانه به سوی امامزادگان و محل تجمع عزادارن در هر شهر شتافتند.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

اتفاق خوبی که امسال پررنگ‌تر از سال‌های گذشته مشاهده شد، برپایی بیش از ۱۰۰ موکب برای خدمات به دلدادگان حسینی توسط هیئات عزاداری، مردم کوچه و بازار و برخی دستگاه و نهادها در طول مسیر ۱۷ کیلومتری تا حرم حضرت عبدالعظیم(س) در تهران بود.

موکب‌هایی که بیشترین آن حدفاصل میدان امام حسین (ع) - میدان شهدا و میدان شهدا و میدان خراسان و همچنین میدان خراسان به سوی میدان شوش و برخی از آنان نیز در محدوده مسجد آشتیانی‌ها، دروازه دولاب، پل آهنگ، تیر دوقلو، بوستان کودک، پمپ بنزین فداییان اسلام، تقاطع فداییان اسلام و بزرگراه شهید کریمی قرار داشتند.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

موکب‌هایی که موکب‌داران آنان با چشمی اشکبار از مردم می‌خواهند تا پذیرایی آنان را بپذیرند و بتوانند خدمتگزار خوبی برای زائران کوی حسینی باشند.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

گویی همه باهم یکی شده‌ و هر قشری در میان جمعیت دیده می‌شد. شاید شعار حب الحسین یجمعنا در اینجا بیشتر خود را به نمایش گذاشت که همه در سایه عشق به این خاندان متحد و منسجم در برابر مشکلات ایستاده و از راه باز نمی‌ایستند.

در همین راستا بر آن شدیم تا با برخی از چهره‌های سیاسی و فرهنگی به واکاوی عشق و ارادت مردم به خاندان اباعبدالله در راهپیمایی جاماندگان اربعین بپردازیم.

تقوی: راهپیمایی جاماندگان اربعین موجب جهانی شدن این حرکت می‌شود

حجت‌الاسلام‌تقوی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌‍وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در ارزیابی خود درباره راهپیمایی جاماندگان اربعین، راهپیمایی اربعین به سمت کربلا را جهانی خواند و اعلام کرد: راهپیمایی اربعین از یک حالت کشوری به حالت منطقه‌ای و از حالت منطقه‌ای به حالت جهانی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه بزرگداشت اربعین حسینی خود نیز عاشورای دیگری را رقم می‌زند تاکید کرد که در این سال‌های اخیر شور و شعور مردم در حول محور فرهنگ عاشورایی اربعین حسینی جلوه بیشتری داشته و این حرکت در حال توسعه است.

عضو جامعه روحانیت مبارز در مقایسه پیاده روی عاشقان حسین بن‌علی در روز اربعین به سمت مرقد حضرت عبدالعظیم با زائران پیاده کربلا خاطرنشان کرد: این افراد راه‌های طولانی را برای راهپیمایی اربعین طی می‌کنند و مردم به تأسی از این افراد در شهر‌های خود در روز اربعین راهپیمایی می‌کنند تا همبستگی خود را با افرادی که به کربلا رفتند، اعلام کنند.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

حجت‌الاسلام تقوی حضور گسترده میلیونی تهرانی‌ها در روز اربعین در کنار مراسم پیاده روی اربعین در کربلا را مصداق تحقق پیام جهانی «حب‌الحسین یجمعنا» دانست و تاکید کرد: راهپیمایی اربعین نماد اقتدار مسلمانان در جهان بود که این اقتدار را در اربعین به نمایش می‌گذارند و می‌خواهند پیام حب‌الحسین یجمعنا را به جهانیان بفهانند که فرهنگ اربعین و عاشورا، فرهنگ آزادی، وحدت و یکپارچگی حول محور ارزش‌های اسلامی و دینی است.

عضو جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه راهپیمایی جاماندگان اربعین، به راهپیمایی اربعین از نجف تا کربلا گره می‌خورد و امتداد عظیمی را به وجود می‌آورد، اعلام کرد راهپیمایی جاماندگان اربعین همان راهپیمایی اربعین در کربلا تعبیر می‌شود که امتداد این راهپیمایی در کل جهان است.

وی درباره اثر راهپیمایی جاماندگان در نظام جهانی اعلام کرد این اجتماعات، اجتماعات بی‌نظیری است که در دنیا همتا ندارد و به لحاظ فرهنگ‌سازی و معرفی فرهنگ عاشورا نقش به سزایی دارد.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

عضو جامعه روحانیت مبارز این اجتماعات را در حقیقت بیانگر شعار‌های دینی دانست و خاطرنشان کرد: این امر موجب ترویج و تبلیغ فرهنگ عاشورا برای انسان‌های جهان می‌شود که بسیاری از علاقه‌مندان به امام حسین از ترویج فرهنگ عاشورایی به کربلا رسیدند.

حجت‌الاسلام تقوی با بیان اینکه این فرهنگ عاشورایی باعث متصل شدن مسلمانان از سراسر جهان به هم می‌شود، تاکید کرد: تأثیر راهپیمایی جاماندگان به اندازه راهپیمایی اربعین است که اهداف مشترک آنها، رابطه مردم با فرهنگ عاشورا را محکم‌تر می‌کند.

انبارلویی: پیام مردم در راهپیمایی اربعین تهران این بود که پای همه چیز ایستاده‌اند/ اربعین‌ها انقلاب اسلامی را پیروز کرد

محمدکاظم انبارلویی سردبیر روزنامه رسالت و عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی، نیز در گفت‌‍وگو با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ما در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب هستیم، تاکید کرد: اربعین در انقلاب ما یک کلید واژه است، اولین کشتاری که رژیم شاه انجام داد اربعین در قم بود، در اربعین شهدای قم مردم تبریز قیام کردند و این اربعین‌ها دست به دست هم دادند تا در ۲۲ بهمن انقلاب اسلامی ایران پیروز بشود.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

وی اربعین را یک کلیدواژه کلیدی برای انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: ۲۰ میلیون جمعیت جهان از ۵ قاره در عراق جمع شدند تا برای بزرگداشت خون شهدای کربلا، مسافت نجف تا کربلا را پیاده طی کنند.

سردبیر روزنامه رسالت با بیان اینکه نجف یک نماد است و آن جا مدفن مردی است که به خاطر عدالت شهید شده است، تاکید کرد: امام علی نماد عدالت در تاریخ و امام حسین نماد آزادی در تاریخ است که در حقیقت حرکت میلیون‌ها نفر در پیاده روی اربعین حاوی یک پیام مهم است و آن اینکه می‌خواهند بگویند گم شده ما عدالت و آزادی است.

انبارلویی با بیان اینکه ما از یک جامعه جهانی ایمانی رونمایی کردیم که پشتوانه آن جمهوری اسلامی ایران است، گفت: اکنون ترامپ با شرکای خود دارای اختلاف است و شاهدیم که جامعه جهانی که اوباما و رهبران دموکراسی از جامعه جهانی یاد می‌کردند، فروپاشیده است، بنابراین آنچه که اکنون از جامعه جهانی می‌جوشد، همان جامعه جهانی ایمانی است که در راس آن عدالت و آزادی است.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

عضو حزب موتلفه اسلامی در مورد راهپیمایی اربعین در تهران اظهار کرد: تعداد زیادی از ملت ایران نتوانستند خودشان را به این راهپیمایی برسانند لذا در سراسر کشور راهپیمایی‌هایی برگزار شد که در تهران از میدان امام حسین تا شهر ری، حرم عبدالعظیم حسنی بود. این زنجیره ایی بود که در حقیقت می‌خواست مهری به سند جامعه جهانی ایمانی بزند. بدون شک در سال‌های آینده ما شاهد حضور اقیانوس وار مردم در اربعین خواهیم بود و این حرکت‌ها قطعا زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) است.

انبارلویی راهپیمایی جاماندگان اربعین را نمادی از انسجام اسلامی و ملی دانست و تاکید کرد: مردم در راهپیمایی جاماندگان اربعین آمده بودند تا بگویند که ما در راه امام حسین و انقلاب پای همه چیز ایستاده‌ایم و تحریم برای آنان موثر نیست، در نتیجه ما از این پدیده  باید به عنوان انسجام و وحدت مردم برای مقابله با تهدید‌های آمریکا استفاده کنیم.

رفیق‌دوست: راهپیمایی جاماندگان در تهران استکبار ستیزی مردم را نشان می‌دهد

محسن رفیق‌دوست عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت‌‍وگویی با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح حضور میلیونی مردم در راهپیمایی جاماندگان اربعین پرداخت و اظهار کرد: اصل راهپیمایی اربعین حقیقت قیام امام حسین است که به برکت انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدای حرم چند سالی است پرشور اتفاق می‌افتد و جهانی شده است و ما شاهد هستیم که از همه پنج قاره در آن شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه این راهپیمایی‌ها را می‌توان تبلور قیام امام حسین دانست، تاکید کرد: کسانی که از شرکت در راهپیمایی عظیم کربلا تا نجف جامانده‌اند به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول کسانی هستند که شرایط اقتصادی را داشتند، اما بنا به برخی از مشکلات نتوانستند بروند و دسته دوم هم کسانی بودند که مشکل اقتصادی داشتند و زمانی که همه چیز گران شد آن‌ها را از این حرکت بازداشت، البته تعداد زیادی از این عزیزان را خیرین کمک کردند و به سفر کربلا راهی شدند.

رفیق‌دوست با اشاره به اینکه دل جامانده‌های اربعین  چه در تهران و چه در شهرستان‌ها با کربلا و امام حسین بود، افزود: همه این افراد دلشان می‌خواست امسال بین الحرمین و در جاده نجف به کربلا در حال رفتن باشند.

راهپیمایی اربعین در تهران نشان دهنده وحدت اسلامی بود

وی  به حضور گرایش‌های مختلف مردم در راهپیمایی اربعین اشاره و تاکید کرد: این مراسم‌ها برای انقلاب و آینده انقلاب مفید است، لذا یکی از بهترین کار‌ها همین بود که جاماندگان اربعین، حرکت بزرگی را از میدان امام حسین(ع)  تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع) انجام دادند و در روایات هم آمده است که زیارت این مقام مانند زیارت امام حسین(ع) است و واقعا جمعیت میلیونی هم امسال حضور داشت.

رفیق‌دوست هدف حضور مردم در این راهپیمایی را تبلیغ ظلم ستیزی شیعه و استکبارستیزی خواند و ابراز امیدواری کرد که سید و سالار شهیدان سال دیگر تمام جاماندگان اربعین را به کوی خود بخواند و زیارت اباعبدالله حسین(ع) قسمت تمامی عاشقان او شود.

افزایش جمعیت راهپیمایی جاماندگان اربعین در نقاط مختلف کشور به ویژه در تهران به نسبت سالهای گذشته گویای آن است مردم به رغم همه تنگناهای اقتصادی و ضعف مدیریت برخی مسئولان در خدمت رسانی به آنان و نیز با وجود تلاش رسانه های بیگانه برای ایجاد تردید در باور به اصول انقلاب و تداوم مسیر آن همچنان پای اهداف انقلاب اسلامی و رهبر کبیر آن امام خمینی(ره) ایستاده‌اند. رهبری که او را علاوه بر بنیانگذار انقلاب اسلامی، زمینه‌ساز باز شدن مسیر کربلا به روی ایرانیان با فداکاری صدهاهزار شهید می‌شناسند و می دانند عمل به دستورات او و جانشین صالحش، حضرت آیت الله خامنه‌ای یک به یک گره های اساسی کشور گشوده خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۷ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
اینا همش به خاطر امام حسین بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۰ آبان ۱۳۹۷
ما مردم ایران عشقمون امام حسین هستش
آخرین اخبار