وی ادامه داد: قوه قضاییه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به مجلس ارائه کرد که در نهایت این قانون در مجلس دهم بررسی و تصویب شد.
کاظمی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون بهره کشی، سوء استفاده از نوجوانان و خرید و فروش آنها ممنوع است، اظهار کرد: درباره مجازات محرومیت از تحصیل هم برنامههایی داریم و اگر خانوادهای این کار را انجام ندهد بهزیستی و نیروی انتظامی این موضوع را با دستگاه قضا در میان میگذارند؛ همچنین دفتر حمایت از اطفال در دادگستریها وجود دارد و وضعیت مخاطره آمیز برای کودکان را گزارش میدهیم.
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل، آموزش و پرورش هم میتواند این کودکان را شناسایی کند و به ما اطلاع دهد تا موضوع را بررسی کنیم و با توجه به اینکه این قانون به تازگی تصویب شده به تدریج این فضاها توسعه مییابند تا بتوانیم قوانین را اجرایی کنیم.
در ادامه علیرضا حمیدیفر مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه خشونت، خودکشی، طلاق و آسیبهای فضای مجازی از جمله اولویتهای مهم در آسیبهای اجتماعی محسوب میشوند، اظهار کرد: فضای مجازی یکی از مهمترین مسائلی است که دانش آموزان ما با آن سرو کار دارند و چون این فضا کنترل نشده است بنابراین تبعات منفی برای نوجوانان در پی خواهد داشت و حتی روابط بین معلم و دانش آموز را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی به موضوع تنبیه دانش آموزان، ضرب و شتم معلمان که اخیرا مشاهده میشود، اشاره کرد و گفت: این موضوعات باید در آموزش و پرورش به طور جدی بررسی شود چرا که اختلال بین معلم و دانشآموز میتواند مشکلات جدی بعدی را در پی داشته باشد.
حمیدیفر از انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش در حوزه روانشناسی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه راهکارهای کنترل خشم و مواردی از این قبیل را آموزش میدهیم تا دانش آموزان بدانند چگونه با آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد مقابله کنند.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با بیان اینکه شبکه مشاوره و مددکاری ناجا یکی از بزرگترین شبکههای موجود در این زمینه است، گفت: 44 مرکز مشاوره داریم همچنین 650 کلانتری دارای واحد مشاوره هستند که برای جلوگیری از کنترل آسیبهای اجتماعی مورد توجه قرار میگیرند.
وی تصریح کرد: چنانچه مدرسه با مشکل اجتماعی روبرو شود با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و پرورش و ناجا، طرح نماد مورد توجه قرار گرفته است که مسائل دانش آموزان شناسایی و با توجه به نوع آن، مشکل به نیروی انتظامی، وزارت بهداشت یا بهزیستی ارجاع داده میشود.
حمیدیفر درباره وضعیت مدارس حاشیه شهرها گفت: حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت از سایر شهرها به وجود میآید که میتوان فقر و بیکاری را از جمله علل این مهاجرت دانست که این موضوع میتواند در فرآیند آموزش هم تأثیر منفی بگذارد.
انتهای پیام/