کاظمی با اشاره به تصویب قانون جامع حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفت: خانواده‌هایی که مانع از حضور فرزندشان در مدرسه می‌شوند با پیگرد قانونی مواجه خواهند شد.

پیگیری شرایط دانش آموزان بازمانده از تحصیل بر اساس قانون/ انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد کاظمی نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس در برنامه پرسشگر با موضوع آ‌سیب‌های اجتماعی با اشاره به لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان اظهار کرد:‌ کودکان و نوجوانان قشری هستند که بیشترین مخاطرات آسیب‌های اجتماعی متوجه آنها می‌شود بر همین اساس از مدت‌ها قبل به دنبال قانون جامعی برای حمایت از آنها بودیم.

تصویب لایحه  حمایت از کودکان و نوجوانان درمجلس

وی ادامه داد: قوه قضاییه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را به مجلس ارائه کرد که در نهایت این قانون در مجلس دهم بررسی و تصویب شد.

کاظمی با اشاره به اینکه بر اساس این قانون بهره کشی، ‌سوء استفاده از نوجوانان و خرید و فروش ‌آنها ممنوع است، اظهار کرد: درباره مجازات محرومیت از تحصیل هم برنامه‌هایی داریم و اگر خانواده‌ای این کار را انجام ندهد بهزیستی و نیروی انتظامی این موضوع را با دستگاه قضا در میان می‌گذارند؛ همچنین دفتر حمایت از اطفال در دادگستری‌ها وجود دارد و وضعیت مخاطره آمیز برای کودکان را گزارش می‌دهیم.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: برای جلوگیری از افزایش آمار کودکان بازمانده از تحصیل، آموزش و پرورش هم می‌تواند این کودکان را شناسایی کند و به ما اطلاع دهد تا موضوع را بررسی کنیم و با توجه به اینکه این قانون به تازگی تصویب شده به تدریج این فضاها توسعه می‌یابند تا بتوانیم قوانین را اجرایی کنیم.

فضای مجازی، آسیب اجتماعی تهدید کننده دانش آموزان

در ادامه علیرضا حمیدی‌فر مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با اشاره به اینکه خشونت، خودکشی، طلاق و‌ آسیب‌های فضای مجازی از جمله اولویت‌های مهم در آسیب‌های اجتماعی محسوب می‌شوند، اظهار کرد:‌ فضای مجازی یکی از مهمترین مسائلی است که دانش آموزان ما با آن سرو کار دارند و چون این فضا کنترل نشده است بنابراین تبعات منفی برای نوجوانان در پی خواهد داشت و حتی روابط بین معلم و دانش آموز را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی به موضوع تنبیه دانش آموزان، ضرب و شتم معلمان که اخیرا مشاهده می‌شود، اشاره کرد و گفت: این موضوعات باید در آموزش و پرورش به طور جدی بررسی شود چرا که اختلال بین معلم و دانش‌آموز می‌تواند مشکلات جدی بعدی را در پی داشته باشد.

حمیدی‌فر از انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش در حوزه روان‌شناسی خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم نامه راهکارهای کنترل خشم و مواردی از این قبیل را آموزش می‌دهیم تا دانش آموزان بدانند چگونه با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد مقابله کنند.

مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با بیان اینکه شبکه مشاوره و مددکاری ناجا یکی از بزرگترین شبکه‌های موجود در این زمینه است، گفت: 44 مرکز مشاوره داریم همچنین 650 کلانتری دارای واحد مشاوره هستند که برای جلوگیری از کنترل آسیب‌های اجتماعی مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: چنانچه مدرسه با مشکل اجتماعی روبرو شود با توجه به ارتباط تنگاتنگ بین آموزش و پرورش و ناجا، طرح نماد مورد توجه قرار گرفته است که مسائل دانش آموزان شناسایی و با توجه به نوع  آن، مشکل به نیروی انتظامی، وزارت بهداشت یا بهزیستی ارجاع داده می‌شود.

حمیدی‌فر درباره وضعیت مدارس حاشیه شهرها گفت: حاشیه نشینی به دلیل مهاجرت از سایر شهرها به وجود می‌آید که می‌توان فقر و بیکاری را از جمله علل این مهاجرت دانست که این موضوع می‌تواند در فرآیند آموزش هم تأثیر منفی بگذارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.