مولاوردی گفت: درس خواندن‌های فردی و تست زدن و رقابت‌های صرف با اهداف پرورشی نظام آموزشی منافات دارد.

حافظه محوری و تست زدن با اهداف پرورشی منافات داردبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهیندخت مولاوردی دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی در آیین بزرگداشت هفته پیوند اولیا و مربیان در دبیرستان دخترانه ایوب حسینی با اشاره به شعار هفته پیوند اولیا و مربیان که «خانواده دانا و دانش‌آموز تواناست» اظهار کرد: آموزش به معنای انتقال علوم و اجتماعی شدن است.

وی ادامه داد: متأسفانه کمتر به مقوله پرورش اشاره شده است هر چند اتفاقات خوبی در حال وقوع شاهد هستیم که دانش آموزان از بعد حافظه محوری جدا شوند در واقع درس خواندن‌های فردی و تست زدن و قابت‌های صرف با اهداف پرورشی نظام آموزشی منافات دارد.

مولاوردی بیان کرد: باید ظرفیت‌های فراوان و استعدادهای خدادادی دانش‌آموزان‌ را بشناسیم و به دانش‌آموز حق انتخاب دهیم.

دستیار ویژه رئیس در امور شهروندی با اشاره به اینکه باید احساسات و عواطف در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، بیان کرد: این مهم باید در خانواده تقویت شود علاوه بر آن بذر صلح و دموکراسی در خانواده کاشته شود تا در مدرسه و دانشگاه برداشت شود که مجموعه این مباحث، فرایندی مشارکتی است و بدون همکاری خانواده و مدرسه محقق نمی شود.

وی با تاکید بر موضوع حقوق شهروندی، گفت: اگرچه دانش‌آموز با کمک خانواده با حقوق خود و دیگران آشنا می شوند اما در کنار این موضوع، مطالعات جهانی درباره حقوق شهروندی را هم بومی کردیم تا اجرایی شود.

3 رویکرد حقوق شهروندی

مولاوردی افزود: در فرایند حقوق شهروندی به دنبال پرورش انسان‌هایی هستیم که در جامعه به محیط زیست احترام می ‌گذارند، از رفتارهای خشن می‌پرهیزند و منتقد هستند و این وظایف صرفا از آموزش و پرورش بر نمی‌آید.

وی با اشاره به 3 رویکرد حقوق شهروندی،‌ گفت: یک مدل برنامه درسی توزیعی است، مدل بعدی برنامه آموزشی تلفیقی و روش سوم، آموزش حقوق شهروندی به طور مستقل است.

مولاوردی با اشاره به اینکه ظرفیت انجمن اولیا و مربیان برای آموزش حقوق شهروندی قابل توجه است، اظهار کرد: علاوه بر آموزش دانش آموزان آموزش والدین هم از اهمیت بسزایی برخوردار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار