معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد گفت:مشهدی‌ها همواره حس تعلق و افتخار نسبت به مهمانان امام رضا(ع) داشتند و این را یک تکلیف می‌دانند.

شکوه و جلوه‌ی جایگاه امام رضا(ع) باید تجلی پیدا کندبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ بختیاری معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد در نشست خبری برنامه‌های پایانی ماه صفر گفت: دهه پایانی صفر برای ما یک فرصت برای ادای دین ما مردم مشهد است و در شهرداری از سه منظر به این موضوع نگاه شده که بنا است به عنوان حوزه‌ی حاکمیتی شهرداری برای تسهیل امور خدمت برای شهروندان مشهدی نقش تسهیل گر داریم.

وی تصریح کرد: میزان حضور زائران در ایام آخر صفر اقتضای خدمت رسانی می‌کند و باید شکوه و جلوه‌ی جایگاه امام رضا علیه السلام باید تجلی پیدا کند.
 
معاون سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به صحبت صاحب نظران در این زمینه گفت:عیار اجتماعی ما به میزان دگرخواهی اجتماعی مردم بستگی دارد که این شاخص متاسفانه در سالهای اخیر کاهش پیدا کرده که این عیار اجتماعی مقدمه ی تشکیل یک فضای اجتماعی است.
 

ظرفیت های مشهد دیده می شود

موسوی مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی هم در این نشست گفت:ظرفیت شهر مشهد با توجه به نمونه های مشابه اجتماعات دینی در کشورهای دیگر هماهنگی سیستماتیک دیده می شود که این مسئله در شهر مشهد در سطح دولتی و اجرایی بارز است.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا تنها کشوری هستیم که هم ادعای استقلال ‌داریم و همچنین واقعا مستقل هستیم و دشمنان زیادی نیز داریم و این باورها و اعتقادات ماست که مردم در کنار یکدیگر هستند.
 
مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: حدود ۲۱ ملیت زائر با جمعیتی بالغ بر 30 میلیون نفر در سال به مشهد مشرف می شوند که این ظرفیت در نمونه های کشوری بی نظیر است.

موسوی افزود: ما دولتی ها باید بستر سازی کنیم، اعتقادات در وجود مردم است و شخصی است، اما نقش دستگاه های اجرای ایجاد هماهنگی است و هیچ ادعایی در میزبان بودن زائران نداریم .
 
وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰۰ میلیون از مسلمانان جهان را شیعیان تشکیل می دهند تصریح کرد:هنوز جایگاه رشد و توسعه را برای افزایش ظرفیت امور زائران داریم و چه بسا از ادیان متفاوت و گردشگران بسیاری نیز به حرم امام رضا علیه السلام مشرف می شوند.
 
مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ رضوی ظرفیت بسیار بزرگی در امور اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی بوجود می آورد گفت:از سال ۱۳۹۴ حوزه معاونت زیارت در مباحث حوزه زیارت امام رضا(ع) به صورت جدی ورود کردیم و با دستگاه های اجرایی همچون شهرداری مشهد  به ساماندهی این امر پرداختیم و مهمترین نکته این است که مردم هستند که پای کار هستند.
 
وی با اشاره به اینکه شعاری را برای چراغ راه خود با توجه به جایگاه ایران در بین الملل و فشار های متفاوت اعتقادی و اقتصادی انتخاب شده است ، گفت: شعار امسال همراه با امام ، در مقابل دشمنان است.
 
مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت: در سال گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر زائر پباده و سه و نیم میلیون نفر زائر غیر پیاده به مشهد آمدند که پیش بینی می شود با توجه به روال هر سال به این میزان افزوده خواهد شد ؛ همه در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری با همکاری سیستماتیک در حال انجام وظایف خود هستیم.

موسوی با اشاره به خدمات شهرداری مشهد افزود:از شهرداری مشهد برای تسهیل هرچه بهتر در امور زائران تشکر و قدر دانی می کنیم.
 
وی در رابطه با حوزه فرهنگی زائران تصریح کرد: کار گروهی با هشت کمیته داریم ؛ در حوزه خدماتی زائران نیز یک کارگروه با  ۱۲ کمیته داریم که به ارائه انواع خدمات به زائران از مسیر های بین راهی و همچنین درون شهری می پردازد که شهرستان های استان هم ستاد هایی با همین وظایف با ریاست فرمانداری ها در حال اجراست.
 
مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی با توجه به توانایی ارائه خدمات هرچه بهتر به زائران پیاده تصریح کرد:شروع مراسم حرکت کاروان های پیاده را در چند ناحیه مشخص می کنیم تا از آنجا خدمت رسانی صورت بگیرد که از لحاظ جلوگیری از حوادث و مباحث مختلف جلوگیری کنیم.
 
موسوی با اشاره به اینکه اربعین به هیچ وجه قابل مقایسه با مشهد نیست افزود:موضوع تبلیغ پیاده روی برای امام رضا(ع) را باید علما و روحانیون انجام دهند و شهرداری فقط در امور مدیریت و اجرای این امر را دارد.
 
وی با بیان اینکه سامانه سماح در حیطه ملی و بین دو کشور است تصریح کرد:سامانه ای در سطح کوچکتر وجود دارد اما باید فرهنگ سازی  صورت گیرد و به مرور زمان تمایل به ثبت نام افزایش پیدا خواهد کرد.
 
مدیر کل هماهنگی امور زائرین استانداری خراسان رضوی گفت:همیشه بعد از انجام امور کمیته های نظارتی وجود دارند که پس از هر برنامه ای ارزیابی نقاط قوت و ضعف انجام می پذیرد.
 
نرگس شالچیان معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد  نیز در این نشست گفت:کمتر از دو هفته دیگر بزرگترین پویش مردم شکل می گیرد که وظیفه ی شهرداری تسهیل امور و برند سازی مشهد به عنوان تجدید سفر زائران و انتقال پیام های مهربانی و میزبانی را ترویج و گسترش دهیم و حمایت از گروه های مردمی که کمیته های متفاوتی برای انجام بهتر این امور انجام شده است.

وی تصریح کرد:کمیته برنامه ریزی در شهرداری برای این میزبانی برنامه های متفاوتی در نظر گرفته و به یک وحدت رویه در این امر رسیده است.
 
معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت:با استانداری، سازمان تبلیغات، اصناف و بسیج برای خدمت رسانی به زائرین و جلوگیری از موازی کاری هماهنگ شده ایم.
 
شالچیان افزود: مکان های میزبانی مبادی ورودی شهر و مسیر های منتهی به حرم مطهر می باشد که تبلیغات میدانی در کمیته اطلاع رسانی انجام شده است و پیام آمادگی برای میزبانی را به مردم اعلام کردیم.
 
وی تصریح کرد:ستاد خبری و کمپین ها و پیامک در حال فعالیت می باشد و تلفن خدمات سفر ۳۱۳۵ به امور خدماتی و انجام مشارکت های مردمی می پردازد.
 
معاونت گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد گفت:کمیته ساماندهی خدمات با برند شهروندان میهمان نواز شروع به کار کرده که برنامه های شهروندی با همین نام ادامه پیدا خواهد کرد ؛ باید کار استمرار داشته باشد و این شهروندان سفیر دائمی شهر مشهد خواهند شد و ارتباط همیشگی و در طول سال استمرار خواهد داشت.
 
شالچیان افزود:این پویش از مدارس آغاز می شود که حس مسئولیت پذیری اجتماعی را در کودکان و نوجوانان و جوانان ایجاد و تقویت می کند.
 
وی تصریح کرد:امسال شهرداری برای خدمات به زائران شش ایستگاه مشارکتی و ۱۸ ایستگاه حمایتی دارد که پس از مشارکت و حمایت به مردم تفویض اختیار می شود و شهرداری فقط نقش نظارتی و تسهیل گری در اجرای هرچه بهتر این امور دارد.
 
انتهای پیام//آ.ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.