«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از تحریمهای آمریکا علیه ایران، آنها را یک‌طرفه و غیرقانونی خواند و اعلام کرد آنکارا برای معافیت از این تحریمها به واشنگتن درخواست داده است.

ترکیه: کشورهای آسیایی و اروپایی با تحریمهای یک‌جانبه علیه ایران مخالف هستندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر خارجه ترکیه می‌گوید تحریمهای آمریکا علیه ایران غیرقانونی و یک‌طرفه است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» تأکید کرد: « تحریمهای آمریکا علیه ایران که قرار است روز 4 نوامبر (13 آبان) اجرایی شوند، یک طرفه است و کشورهای آسیا و اروپا با چنین تحریمهایی مخالف هستند».

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال جاری به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد با خروج از برجام تمام تحریم‌ها علیه ایران طی ماه‌های آینده بازگردانده می‌شوند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامدهای آن روبرو خواهد شد.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه گفتگوی خود افزود: «ما درخواست‌های ضروری برای معافیت از این تحریمها را به آمریکایی‌ها اعلام کرده‌ایم».

وی با یادآوری اینکه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز پیشتر تأکید کرده بود که آنکارا به واردات گاز از ایران ادامه خواهد داد، افزود آمریکا تصمیمی گرفته است اما همه کشورها از این تصمیم متأثر می‌شوند.

چاووش اوغلو در این‌باره تصریح کرد: «شما می‌توانید تصمیمی اجرایی کنید، اما چرا می‌خواهید کشورها و شرکتهای دیگر را مجازات کنید؟ این (تصمیم شما) تصمیم شورای امنیت سازمان ملل نیست».

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه همچنین اظهار کرد که ترکیه به مقامات آمریکایی متذکر شده است که تصمیم‌های اخیر آنها (خروج از برجام و برگشت تحریم‌ها) یک‌طرفه است و هنگامی که کشورها به تحریم‌های آنها پایبند نباشند، اعتبار آمریکا ضربه خواهد خورد. 

وی درخصوص خروج یک‌جانبه آمریکا افزود: «بنابراین شما باید قبل از اتخاذ چنین تصمیم‌هایی، با کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند، به‌ویژه کشورهای منطقه، مشورت کنید».

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار