مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان گفت:‌ یکی از درس‌های مهم اربعین، درس انقطاع و بریدن است و انسانی که تا این حد وابسته به کار، زندگی و خانواده است زمانی که بانگ الرحیل اربعین بلند می‌شود همه‌چیز را می‌گذارد و به‌سوی کربلا می‌شتابد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،محسن صادقی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان  با تأکید بر درس‌های تربیتی اربعین حسینی اظهار داشت: پیاده‌روی اربعین یک دریا درس، خصوصا در بعد تربیتی دارد که هرکسی که خود را در این مسیر قرار دهد و در این رودخانه خروشان نجف تا کربلا و رسیدن به دریا اباعبدالله الحسین (ع) قرار دهد به اندازه‌ای که توجه داشت باشد و در عمق این دریا فرو برود، مرواریدهای تربیتی فراوانی را می‌تواند دریافت کند.

وی ادامه داد: یکی از درس‌های مهم اربعین، درس انقطاع و بریدن است و انسانی که تا این حد وابسته به کار، زندگی و خانواده است زمانی که بانگ الرحیل اربعین بلند می‌شود همه‌چیز را می‌گذارد و به‌سوی کربلا می‌شتابد که این جدایی از تعلقات در حالت عادی آسان نیست ولی این جاذبه اربعین است که همه را می‌کشاند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان افزود: حتی تعلق به بسیاری از مسائل ظاهری، ایمنی و بهداشتی همچون تیپ ظاهری و یا خاک‌آلود شدن لباس‌ها که برای انسان اهمیت دارد، در آن فضا کمرنگ می‌شود به‌طوری‌که در پیاده روزی اربعین اگر در دریای خاک هم غرق شود نه‌تنها خم به ابرو نمی‌آورد بلکه با عشق قدم برمی‌دارد.

وی با اشاره به دستاورد سبک‌بالی اربعین برای انسان و جامعه تصریح کرد: درس دیگر اربعین سبک‌بالی است چرا که بسیاری از دستورات الهی و حتی موج‌های اجتماعی انسان را به‌ راحتی از جای خود تکان نمی‌دهد اما همین انسان و جامعه در مقابل موج بلکه نسیمی که از کوی امام حسین(ع) بوزد مانند یک پر سبک است و متأثر می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: کوچک شمردن عمل خود و بزرگ دیدن عمل دیگران درسی دیگر از حماسه پیاده‌روی اربعین است که اگر در نظر انسان بیاید که در این مسیر پیاده‌روی کار مهمی انجام می‌دهد، افرادی را می‌بینند که شرمنده می‌شود مثلاً اگر فکر کرد که با سختی راه‌پیمایی می‌کند نظاره‌گر کسانی خواهد بود که یک پا ندارند و با عصا حرکت می‌کنند و یا ویلچر می‌آیند و حتی خود را بر روی زمین می‌کشانند.

وی با اشاره به تأثیر عجب در حرکت الهی انسان گفت: عجب مانع عمل و حرکت می‌شود اما در مسیر پیاده‌روی عجبی در کار نیست و انسان زمانی که پس از پیاده‌روی بسیار استراحت می‌کند می‌بیند که حرکت مردم در این مسیر تعطیل‌بردار نیست و شبانه‌روز ادامه دارد و احساس می‌کند از قافله عقب‌مانده است که بهترین جلوگاه این کم شمردن اعمال خود، این «سارعوا الی مغفره من ربکم» و این سبقت گرفتن در کارهای خیر، مراسم باشکوه اربعین امام حسین (ع) است.

 مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اهمیت خدایی زیستن ابراز داشت: در این مسیر راه‌پیمایی به تعبیر دعای کمیل همه اعمال، اوقات و ذکرها یک‌چیز است، برای نیرو گرفتن و حرکت در مسیر امام حسین (ع) چراکه آدمی صبح با یاد امام حسین (ع) از خواب برمی‌خیزد و شب با یاد امام ایشان به خواب می‌رود و این تمرین خدایی زیستن را در جایی دیگر نمی‌توان یافت.

وی اذعان کرد: در این مسیر همه عناوین زمین گذاشته می‌شود و همه به یک‌چشم به یکدیگر نگاه می‌کنند و تمام سالکان این مسیر یک عنوان دارند که آن «زائر اباعبدالله» است چراکه ریشه اختلافات، تکبرها و دشمنی ورزی‌ها عناوین و القاب دنیوی است که اگر این تمرین زمین گذاشتن عناوین در زندگی‌ها جاری شود و حیات به سبک حسینی به شهرها وزندگی‌ها آورده شود، کشور ما به تعبیر قرآن شاهد می‌شود و جامعه، امام و الگو می‌شود.

صادقی در پایان متذکر شد: امید است طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، تمدن اسلامی تحقق پیدا کرده که آن مقدمه‌ساز ظهور است و با سبک زندگی حسینی و اربعینی می‌توانیم از مقدمه سازان ظهور حضرت مهدی (عج) باشیم.

 

انتهای پیام/م

 

صحبتهای مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاه اصفهان  درباره اربعین حسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.