به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همه ما نام بزرگترین کشتی دنیا را شنیده ایم و یا فیلم آن را دیده ایم، کشتی بزرگ و حیرت انگیز که سازننده آن معتقد بود حتی خداوند هم نمیتواند آن را غرق نماید!
بله، کشتی تایتانیک، کشتی است که حتی سالها پس از غرق شدنش هنوز نامش بر سرزبان هاست و همه را مبهوت خود کرده است و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با دانستنیهای جالب درباره کشتی تایتانیک آشنا نماید، پس پیشنهاد میکنیم با ما سفری به زمان و عجایب کشتی تایتانیک داشته باشید.
آراِماس تایتانیک (RMS Titanic) کشتی بخار بزرگی بود که در ۱۵ آوریل ۱۹۱۲، در هنگام سفر از بندر ساوتهمپتون انگلستان به نیویورک آمریکا به علت برخورد با کوه یخی غرق شد و ۱۵۱۴ نفر از مسافران و خدمهٔ آن جان خود را از دست دادند.
این مطلب را از دست ندهید: تصویری دیده نشده از کشتی تایتانیک مربوط به سال 1912 میلادی
طراح اصلی این کشتی بزرگ، مهندس ایرلندی، توماس اندروز، و ناخدای کشتی کاپیتان ادوارد جان اسمیت بود. مدیر شرکت دریایی ستارهٔ سفید (صاحب کشتی تایتانیک)، بروس ایزمای، فرار کرد و زنده ماند. ۷۱۰ نفر از ۲۲۲۴ نفری که در کشتی بودند زنده ماندند.
نه تنها کشتی تایتانیک عظیم بود، بلکه طبق مجلهی لایو ساینس بزرگترین شی قابل حرکت جهان بوده است که تا آن موقع بشر ساخته بوده است. این کشتی ۸۸۲ فوت طول داشت و ساخت آن ۲ سال طول کشید و طبق برآوردها هزینهای برابر ۷٫۵ میلیارد دلار صرف ساختن آن شده است. وقتی که در لنج کناره میگرفت، قدرت و ابهت آن هر چشمی را به خود خیره میکرد.
همان طور که ممکن است شنیده باشید تایتانیک کشتیای بسیار لوکس بوده است که امکانات به کار رفته در آن در آن دوران در هیچ کشتی دیگری به کار نرفته بود.
از امکاناتی که در این کشتی به کار رفته بوده است، استخر آب گرم، حمامهای ترکی، باشگاه، زمین اسکواش و… بوده اند علاوه بر این تایتانیک اولین کشتی بوده که میتوانست آب لوله را به تمام کابینها ببرد.
ببینید: ساعت جیبی مسافر تایتانیک به حراج گذاشته شد
در تایتانیک چندین طبقه وجود داشته، از فرست کلاس تا طبقهی درجه سوم، با این حال حتی درجهی سوم این کشتی هم از بسیاری از کشتیهای دیگر آن دوران بهتر بوده است.
دیدبان کشتی حضور کوه یخ را اعلام کرد. به دستور کاپیتان اسمیت تایتانیک به سمت چپ هدایت شد. تایتانیک با سرعت ۲۹ کیلومتر بر ساعت در حرکت بود و متوقف کردن آن با این سرعت بیش از ۸۰۰ متر طول میکشید و فرصت کافی برای چرخش به چپ و جلوگیری از برخورد قسمت راست خود با کوه یخ را نداشت.
کاپیتان اسمیت سریع به داخل کشتی سرک میکشد و میزان آسیب را برای اولین بار از نزدیک مشاهده میکند. تنها در ۱۰ دقیقه اول برخورد آب تا ارتفاع ۴/۵ متر بالا میآید.
خبرها به سرعت به کاپیتان اسمیت میرسند که ۵ محفظه در حال پر شدن است او میداند تایتانیک ممکن است بیشتر از ۲ ساعت وقت نداشته باشد. در نتیجه به افسران دستور میدهد ۲۰ قایق نجات را آماده کنند.
عملیات تخلیه مسافران و خدمه از کشتی آغاز میشود.
اولین قایق نجات روی آبهای اقیانوس اطلس شناور شد.
ببینید: نامه کشتی تایتانیک به حراج گذاشته شد
این قایق حدود ۶۵ نفر ظرفیت دارد، اما با ۳۷ جای خالی کشتی را ترک میکند به دلیل پیروی از قانون «الویت با زنان و کودکان است» و کم بودن تعداد زنها و بچهها در کشتی، بسیاری از قایقهای نجات به جای ۶۹ نفر ظرفیت کامل خود، تنها چند ده نفر سر نشین داشتند.
۱۱۰ دقیقه پس از برخورد تایتانیک اولین قربانیهایش را میگیرد. ۵ کارمند که نامههای آب گرفته را از اتاق پست نجات میدهند غرق میشوند.
ملوانان آخرین قایق نجات را به آب میاندازند. اکنون نجات جان بقیهٔ مسافران به دست خودشان است. برق تایتانیک بهطور کامل قطع میشود.
کشتی به تدریج به سمت چپ میچرخید. حوالی ساعت ۱:۵۰ بامداد، آب وارد یکی از راهروهای سمت چپ کشتی شد و در نتیجه چرخش شدت یافت.
با افزایش فشار آب، دیگهای بخار متصل به دودکش شماره ۱ از جا کنده شد و دودکش سقوط کرد. آب در مسیری جدید وارد کشتی شدو غرق شدن کشتی شتاب یافت.
تفاوت شدید وزن بین سینه کشتی که به دلیل ورود آب، سنگین شده بود و کشتی دم نسبتاً سبک، تنش عظیمی در بدنه کشتی ایجاد کرد و بدنه کشتی در مقابل دودکش سوم ترک خورد.
ببینید: لحظه به آب انداختن تایتانیک
چند ثانیه بعد و با به حداکثر رسیدن نیروی خمشی، بدنه کشتی دونیم شد.
سینه کشتی و دم تنها از طرق اسکلت تقویت شده زیرین به هم متصل ماندند. کشتی دم به سمت چپ چرخید و افراد روی کشتی به بیرون پرتاب شدند.
سینه کشتی از دم که هنوز شناور بود، جدا شد. کشتی دم سرو ته شده و آب از سمت جلو وارد آن شد.
درحالی که سینه کشتی با سرعت به سمت کف دریا میرفت، کشتی دم به حالت تقریباً عمودی چرخیده و وسایل داخل آن به بیرون ریخته میشد؛ در همین حال کشتی دم از سطح اقیانوس ناپدید گشت. دیگهای بخار از جای خود خارج شده و مستقیماً به بستر اقیانوس سقوط کردند و پس از آن دیگر تا چند مدت دیده نشد.
جریان آب در اطراف سینه کشتی باعث از جا درآمدن دکل جلوی کشتی و برخورد آن با سکوی فرماندهی و دودکشها شدند.
دودکشها از جا کنده شد به دلیل ظاهر مخروطی شکل سینه و کشتی دم، هر دوی آنها با کم شدن سرعت به کف اقیانوس سقوط کردند.
ببینید: کشف ساعتی شگفتانگیز از بقایای کشتی تایتانیک
چرخش ساعت گرد کشتی دم سبب شد قبل از اینکه با کف اقیانوس برخورد کند. وسایل بیشتری از داخل آن به بیرون ریخته شود سینه کشتی با سرعت ۵۵/۵ کیلومتر بر ساعت و بازاویه ۲۰ درجه با بستر اقیانوس برخورد کرد؛ در نتیجه بدنه شکسته شد و عرشههایش خرد شدند.
بقایای متلاشی شده دم حاکی از برخورد بدتر آن با کف اقیانوس است.
پس از غرق شدن تایتانیک گزارشهای متعددی در مورد تعداد کثیر کوههای یخ در اقیانوس اطلس شمالی منتشر شد. در همان زمان مقامات دریانوردی و هواشناسی آمریکا به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که زمستان گرم آن سال باعث شده که توده بزرگی از کوههای یخ در آبهای اقیانوس اطلس به حرکت درآیند. در روزها و هفتههای پیش از وقوع این حادثه جهت باد و دما شمال اقیانوس اطلس باعث شده بود که تعداد زیادی از کوههای یخ به سمت جنوب حرکت کنند.
همه این اطلاعات باعث شده بود که پژوهشگران در گذشته به این نتیجه برسند که در آن روزها تعداد بسیار زیاد و بیسابقهای از کوههای یخ در بخش شمالی اقیانوس اطلس شناور بودند. یک گروه پژوهشی از آمریکا این فرضیه را مطرح کرده بود که نزدیک شدن بیش از حد ماه به کره زمین باعث شد که در زمستان سال ۱۹۱۲ ارتفاع امواج اقیانوس به شکل چشمگیری افزایش یابد و بنابراین حجم عظیمتری از تودههای یخ از مناطق یخبندان گرینلند جدا شده و در اقیانوس اطلس شناور شدند.
ببینید: تصویری کمتر دیده شده از لحظه به آب انداختن کشتی تایتانیک
اما در این پژوهش جدید در دانشگاه شفیلد، تمام اطلاعات گارد ساحلی و اداره دریانوردی آمریکا از سال ۱۹۰۰ تا چند دهه بعد را بررسی کردهاند. روشهای تحلیل و بررسی اطلاعات با گذشت زمان پیچیدهتر شدهاست و مقایسه شرایط جوی دورههای مختلف را دشوارتر میکند. پژوهشگران بریتانیایی در مطالعات خود متوجه شدند که حجم و تعداد کوههای یخ شناور در آن بخش از اقیانوس اطلس در هر سال به نسبت سالهای دیگر تفاوت قابل ملاحظهای داشت. هر چند به حرکت درآمدن تودههای یخ در سال ۱۹۱۲ میزان نسبتاً بالایی داشته، ولی این میزان نه غیرعادی و نه بیسابقه بودهاست. تخمین زده میشود که در آن سال حدود ۱۰۰۰ کوه یخ از مدار ۴۸ درجه، که مرز منطقه مناسب برای دریانوردی تلقی میشد، عبور کرده بودند.
در بیست سال فاصله سالهای ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۰ که توسط پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته، حداقل در پنج سال تعداد کوههای یخی که از مدار ۴۸ درجه عبور کرده بودند بالای ۷۰۰ مورد بودهاست. طبق آمارهای گارد ساحلی آمریکا تعداد کوههای یخ شناور در این مناطق در سال ۱۹۰۹ از سال ۱۹۱۲ بیشتر بودهاست. اگر مبنا را ۶۰ تا ۷۰ سال اول قرن بیستم در نظر بگیریم، تعداد کوههای یخ شناور در سال ۱۹۱۲ جزو بیشترینها بود، ولی بدون شک پرشمارترین مورد نبودهاست.
ببینید: فروش پالتوی یکی از بازماندگان تایتانیک به قیمت نجومی
پژوهشگران با استفاده از اسناد گارد ساحلی آمریکا و دادههای دیگر یک مدل کامپیوتری برای ردیابی مسیر حرکت کوههای یخ در سال ۱۹۱۲ طراحی کردند. آنها با استفاده از این مدل کامپیوتری توانستند مسیر حرکت کوه یخی که کشتی تایتانیک را در جنوب گرینلند غرق کرد تشخیص دهند. آنها معتقدند که این کوه یخ احتمالاً در پاییز سال ۱۹۱۱ از مناطق یخبندان شمال اقیانوس اطلس جدا شده و در آغاز حرکتش طول آن حدود ۵۰۰ متر و عمق آن حدود ۳۰۰ متر بودهاست. براساس تخمینهای این مدل محاسبه کامپیوتری، در زمان وقوع حادثه یعنی ۱۴ آوریل ۱۹۱۲، حجم و اندازه این کوه یخ با آنچه که در عکسهای ویلیام اسکویرز ناخدای کشتی مینیا دیده میشود مطابقت دارد. کشتی مینیا در عملیات جستجو و نجات مسافران تایتانیک شرکت داشت و ناخدای آن از کوه یخی که به کشتی اصابت کرده بود چندین عکس گرفتهاست.
بعد از اینکه کشتی غرق شد، آنهایی که در خشکی بودند خیلی هنوز از مقیاس حادثهی رخ داده با خبر نبودند و بعد از چندین روز که اصل ماجرا را فهمیدند عمیقا افسرده و غمگین شدند.
ببینید: تصاویر دیده نشده از کشتی تایتانیک
انتهای پیام/
اصلا کسی به اسم رز تو فیلم نبود
به نظر من خوب شد که غرق شد
به نظر من خوب شد که غرق شد
وقتی فیلم رودیدم یک هفته افسردشده بودم خیلی دلم براشون میسوخت مخصوصابیشترواسه جک روز ولی وقتی کتابشوخوندم دیدم هیچ اسمی ازشون نیست اون موقع مثل الان گوگل واینترنت بودهرچی میخای سرچ کنی بعدچندسال هی مطالب درموردشون خوندم فهمیدم جک روز شخصیت خیالی داستان واسه قشنگ شدن فیلم بودن
که آدم ها زیاد از حماقت اون ها یادشون نیاد
کاش پایان فیلمش اینطوری نمیشد
پس منم برم یک چند تا کوه رو جابجا کنم
بشر مغرور هست ونادان
نوشته آقای اندرویز طراح وسازنده کشتی
روی سر در کشتی تایتانیک که
(خدا هم نمیتواند تایتانیک راغرق کند)
اون هم تو سفر اول تایتانیک
به نظر شما یعنی چی؟
من نتیجه میگیرم
باوجود کاپیتانی چون کار کشته وخبره
افسرانی زبده ودیده بانانان
وبه قول خودشون عظمت وبزرگی تایتانیک
توی تیتر اول روزنامه ها ثبت شده وبه گفته سازنده
کشتی که ما باید با سرعت ۲۱ گره یعنی ۳۹ کیلومتر
برساعت( سرعت) تایتانیک راهم توی تیتر اول روزنامه ها
ثبت کنیم
این چیزی نیست جز غرور وتکبر بر خداوند
تایتانیک توی سفر اول باوجود
جان اسمیت کاپیتان بازنشسته و کارکشته
توماس اندرویز طراح و حتی خود سازنده کشتی که همسفر بودند به این فاجعه دچار شود
سبحان الله.
کیف کردم
کسی که غرور کاذب داشته باشه و با پررویی تمام بیاد این جمله رو از دهن نجسش در بیاره
حتی اگر جن و انس هم باهاش متحد باشن بازهم عاقبتش چیزی جز عذاب و ذلت نخواهد بود
چه در این دنیا چه در جهات آخرت
کشتی به اون بزرگی تو یه روز اینجوری بشه
و همه تلاش های انسان هدر بره
حالا این هیچی
اون مردمی که تو کشتی بودن چی؟؟
تو چندین دقیقه تبدیل به یخ شدن
تایتانیک از بدترین حوادث بود و هیچ وقت فراموش نمیکنیم..
خوبه که اون لحظه مثل شخصی که صاحب کشتی بوده، نرفتن توی قایق بچه ها و بانوان تا از دست مرگ فرار کنن و بقیه زندگیشونو با خجالت و عذاب و سرکوفت آدما ادامه بدن.
کسی که بخواد با این هزینه و غرور با خدا دشمنی داشته باشه.
سزاش همینه.
اتفاقا کیف کردم. و خوشحال شدم.
سبحان الله. الله اکبر
بعد ببخشید شما چیکاره اونا هستی؟؟
یا دوست داشتی مثل اونا با غضب الهی بری ته دریا؟؟
در قرآن چنین اومده که ذره ای دل سوزی و ترحم برای کافران حرامه
و این نشان دهنده عظمت خدایا یکتاست.
خدا خودش میدونه قدرتش رو چطوری نشون بده