این روز‌ها چشم‌ها مهیا می‌شوند بارانی شوند، سینه‌ها به شور می‌آیند تا بی تاب شوند و حنجره‌ها هم نفس با خستگان کاروان می‌خواهند سلامی عاشقانه به اربعین بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج  ، رفته رفته عاشقان حسینی با پای پیاده از راه‌های دور و نزدیک تلاش می‌کنند خود را به حرم امام حسین (علیه الاسلام) برسانند تا در روز اربعین سرور و سالار شهیدان در کنار حرم این امام بزرگوار با حضرتش بیعتی دوباره داشته باشند.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

تصاویر شور و شعور زائران حسینی دل هر عاشقی را می‌لرزاند و چشم هر بیننده‌ای را به گوهر اشک جلا می‌دهد. در همین راستا راهپیمایی اربعین حرکتی است جمعی با سه رویکرد مذهبی، اجتماعی و سیاسی که هرساله در حال گسترش است و بزرگترین اجتماع جهان اسلام به شمار می‌آید که ابعاد و دستاورد‌های آن برای جهان تشییع بسیار مهم و تعیین کننده است.

بیستم ماه صفر ۱۴۴۰ هجری قمری (هشتم آبان) اربعین حسینی (ع) امام سوم شیعیان جهان و یاران باوفای ایشان در صحرای کربلا است.

تردد ۱.۵ میلیون زائر از مرز‌های سه گانه 

فرمانده نیروی انتظامی کشور از تردد یک میلیون و پانصد هزار نفر در مرز‌های سه گانه خبر داد و گفت: بیش از ۶۵ درصد زائران از مرز مهران تردد و مابقی از مرز شلمچه و چذابه عبور کرده‌اند.

سردار سرتیپ حسین اشتری در بازدید از مرز مهران با بیان اینکه ازدحام جمعیت و مشتاقان زیارت افزایش پیدا کرده است، افزود: در این چند روز یک سیر صعودی به خصوص در مرز بین المللی مهران را داشته ایم.

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد زائران از مرز مهران تردد کرده اند، افزود: بقیه زائران از مرز شلمچه و چذابه همچنین حدود ۳ درصد از زائرین از طریق مرز هوایی سفر خود را ادامه داده اند.

سردار اشتری به وضعیت تردد مطلوب زائران اشاره کرد و گفت: تاکنون در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به عتبات عالیات مشرف شدند.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هزار نفر از همکاران نیروی انتظامی در این سه استان و مرز‌ها حضور دارند، گفت: بیش از نیمی از آن‌ها را در مرز مهران و استان ایلام مستقر کردیم که خدمات رسانی خوبی را ارائه دهند.

سردار اشتری تصریح کرد: با آمادگی‌های خوبی که از ماه‌های گذشته بود و زیرساخت‌های خوبی که ایجاد شده امسال نسبت به سال‌های گذشته زیرساخت‌ها بهتر شده است.

خدمات‌دهی ۵۰۰ موکب ایرانی در کربلا همزمان با اربعین حسینی

جمشید گودرزی قائم مقام رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در امور اربعین از برپایی ۵۰۰ موکب ایرانی در استان کربلا همزمان با ایام اربعین حسینی خبر داد.

 

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

 

اربعین، سفر دل‌های مشتاق

راهپیمایی و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) در روز اربعین ریشه تاریخی دارد، چراکه جابر بن عبدالله انصاری و غلامش، «عطیه» در سال ۶۱ هجری قمری با پای پیاده از مدینه حرکت کردند و در صبح اولین اربعینی که از شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) می‌گذشت، به کربلا رسیدند.

بنابر آنچه در کتاب‌های تاریخی آمده است زیارت امام حسین (ع) و یارانش در سال‌های اولیه پس از شهادت ایشان، چنان شورانگیز و انقلاب‌آفرین بود و اثری آشکار در معرفی ظالمان و اعمال کفرآمیز امویان داشت، که دستگاه حاکم چاره‌ای جز این ندید که از هجوم زائران حسینی جلوگیری کند.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند


اما عشق امام حسین (ع) که در دل مؤمنان نهفته بود و تشویق امام باقر (ع) و امام صادق (ع) به زیارت آن حضرت چنان بود که شیعیان در پوشش تاریکی شب به زیارت می‌رفتند و گاه بعضی هم گرفتار دستگاه حکومت می‌شدند و به شدیدترین شکلی مجازات می‌شدند. در دوران عباسیان، آن ستمگران حیله‌گر پس از تحکیم پایه‌های حکومت خویش دستور تخریب و محو آثار مرقد مطهر حسینی را صادر کردند.

 

  نقش اول در راهپیمایی اربعین را مردم ایفا می‌کنند

میلیون‌ها زن و مرد کودک و کهنسال به سمت کربلا حرکت می‌کنند، هزینه می‌کنند و سختی راه را به جان می‌خرند و عاشقانه برای راهپیمایی اربعین می‌روند.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند


بنابراین قدم اول و پایه اول را مردم یعنی مردم ایران، عراق و سایر کشور‌های دیگر برمی دارند. طبق گفته مقامات عراقی بیش از ۲۵ میلیون نفر در این راهپیمایی که بزرگ‌ترین راهپیمایی سال در کل جهان است شرکت می‌کنند. قطعا در این روند دولت و مسوولان جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های زیادی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران هم برای تسهیل رفت و آمد از جهت اخذ روادید و تسهیلات قانونی تلاش بسیاری می‌کند و هم دستگاه‌هایی، چون هلال‌احمر، بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان و سایر سازمان‌ها، خدمات رفاهی و درمانی را به زائران عرضه می‌کنند که البته بخش عمده‌ای از کمک‌ها از محل خیرات و کمک‌های مردمی تامین می‌شود.

موکب‌ها در طول مسیر چه در داخل خاک ایران و چه در داخل خاک عراق با کمک مردم برپا می‌شود و در بعضی مواقع که لازم باشد هم دستگاه‌ها و نهاد‌ها کمک می‌کنند، اما کمک اصلی با مردم است.


پیام سیاسی  راهپیمایی اربعین

پیام راهپیمایی اربعین حرکت منسجم انسانی در مبارزه با ظلم و ستم است و این پیام اگر به درستی به جهان منتقل شود حتما پیام الهام‌بخشی در جهت اهداف انسان‌دوستانه خواهد بود.

در راهپیمایی اربعین فرصت اندیشیدن وجود دارد. در هیچ جای دیگر این همه تعقل و تفکر امکان پذیر نیست. درک برخی از معجزه‌ها نیاز به تفکر و تعقل دارد. بزرگترین معجزه‌ای که در دین ما وجود دارد معجزه قلب‌هایی است که پس از ۱۴۰۰ سال عزادار حادثه عاشورا است. اندیشمندان جهان برای این معجزه چه پاسخی دارند؟

مردم استان کهگیلویه و بویر احمد تمام شیعه به عنوان محبان و دوستداران خاندان رسالت، هر ساله با پای پیاده در سرزمین عاشقان قدم می‌گذارند و با امام حسین (ع) و آخرین ذخیره خدا حضرت، ولی عصر (عج) به منظور یاری حق و ارزش‌های الهی بیعت می‌کنند.

عاشقان و دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام درکهگیلویه و بویراحمد این روز‌ها به رسم سنت حسنه سال‌های اخیر با راه اندازی موکب‌هایی در این شهرستان به زائران اربعین حسینی با افتخار تمام پذیرایی و خدمات رسانی می‌کنند.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

امروز زنان این خطه از سرزمین ایران اسلامی بر حسب سنت دیرینه و کهن خود، خدمت به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را برای خود مایه افتخار می‌دانند و هر کدام به نوعی ابراز محبت می‌کند.

زنان کهگیلویه وبویراحمدی بی مزد و منت و تنها به عشق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در جای جای استان با پخت نان، تهیه مربا، قیصی، آلوچه و دم نوش‌های گیاهی منتظرند تا به خوبی از میهمانان سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع) پذیرایی کنند.

ثبت‌نام ۸ هزار و ۴۲۶ زائر اربعین حسینی از کهگیلویه و بویراحمد

معاون ستاد اربعین استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آخرین وضعیت ثبت‌نام‌کنندگان پیاده‌روی اربعین در سامانه سماح، گفت: تاکنون ۸ هزار و ۴۲۶ نفر برای شرکت در پیاده‌روی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند.

عزیز فیلی با تأکید بر اینکه مردم از طریق دفاتر مجاز اقدام به ثبت‌نام کنند، افزود: در این استان از مجموع کل ثبت‌نام‌کنندگان برای ۵۵۰۰ نفر ویزا صادر شده و ۵۲۲۶ نفر اعزام شده‌اند.

وی اظهار کرد: این استان ۳۰ موکب در کشور و خارج از کشور ایجاد و راه اندازی کرده است که از این تعداد ۵ موکب در کربلا، ۴ موکب در نجف، سه موکب در خرمشهر و شلمچه و ۱۸ موکب در سطح استان بوده است.

سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

معاون ستاد اربعین استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئول صدور پروانه موکب هاست، این موکب‌ها همه شناسنامه دار هستند و کمیته بهداشت ستاد اربعین استان با مسئولیت دانشگاه علوم پزشکی نظارت بهداشتی این موکب‌ها را بر عهده دارند.

فیلی با اشاره به هماهنگی‌های لازم با کمیته حمل و نقل زائران پیاده روی اربعین حسینی استان تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مسئولیت تامین اتوبوس برای انتقال زائران تا مرز شلمچه را بر عهده دارد و تاکنون مشکلی در این زمینه نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه هر ۴۰ نفر زائر با یک دستگاه اتوبوس اعزام می‌شوند، ادامه داد: ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام زائران استان جهت شرکت در پیاده روی اربعین حسینی پیش بینی شده است که بصورت کاروانی انجام می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در سال گذشته ۱۹ هزار نفر از این استان در پیاده روی اربعین شرکت کردند، عنوان کرد: پیش بینی می‌شود که امسال ۲۰ هزار نفر از این استان با انجام مراحل قانونی و اخذ ویزا به پیاده روی اربعین حسینی اعزام شود.

فیلی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد مسیر تردد زائران ۱۵ استان به سمت استان خوزستان است، بیان کرد: زائران استان‌های شمال شرقی، شرق و مرکز کشور از جمله یزد، کرمان، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، بخشی از استان اصفهان و چهار محال و بختیاری، وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شده و به سمت مرز شلمچه در استان خوزستان برای شرکت در پیاده روی اربعین حسینی حرکت می‌کنند.


سفری با طعم عشق و دلدادگی/کربلا نقطه عطفی که اراده ها را به هم می رساند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در اربعین سال گذشته در مجموع به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر زائر پیاده‌روی اربعین حسینی که از این استان تردد داشتند، خدمات رسانی کرده ایم.

پای این عهد می‌مانیم

درپایان باید گفت، همه این حضور و ظهور که به عشق تو انجام می‌شود تلاشی است که ما برای رسیدن فرزندت داریم، حسین! تلاش می‌کنیم تا این حضور میلیونی را به آمادگی جهانی برای ظهور حضرتش پیوند بزنیم و خواهیم زد،  اگر نظر لطف تو همچنان با ما بماند  ما پای این عهد هستیم به عشق تو! همه هستیم به عشق حسین علیه السلام.

گزارش از مرضیه سادات غلامی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.