اجرای طرح کاردانش‌ ضمیمه‌ در مدارس شاهد از سال آینده / در از‌ای طرح مکمل، خانواده‌ها و‌جهی پرداخت نمی‌کنندرزاقی با تأکید بر رویکرد مهارت‌ آموزی در مدارس شاهد از اجرای طرح کار‌دانش ضمیمه با رویکرد اشتغالزایی و معرفی مشاغل از سال آینده خبر داد.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری محمدرضا‌ رزاقی‌ مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در ساختمان اصلی این اداره برگزار شد، در این مراسم رزاقی با اشاره به اینکه شهدا مهمترین قشر و نمونه بارز جانفشانی‌ هستند، اظهار کرد: شهدا سرآمدان تاریخ بوده‌اند و این واقعیتی مسلم است در واقع شهدای دانش آموز در تراز ادبیات امروز جامعه جزو باهوش‌ترین‌ها بوده‌اند که توانستند رتبه اول ورود به دانشگاه رضوان الهی را کسب کنند.

وی ادامه داد: شهدای دانش آموز ما در همراهی با نظام جلوتر از معلمان خود گام برداشتند و 36 هزار دانش آموز شهید را در طول دفاع مقدس تقدیم کشور کردیم.

آمار فرهنگیان شهید در سال‌های دفاع مقدس

رزاقی‌ با اشاره به آمار فرهنگیان شهید در طول سال‌های دفاع مقدس گفت: علاوه بر دانش آموزان 5 هزار شهید فرهنگی، بیش از 27 هزار جانباز فرهنگی و 4 هزار و 703 آزاده در طول این 8 سال تقدیم نظام جمهوری اسلامی ایران شدند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شهدای دانش آموز بسیاری در طول دفاع مقدس داشتیم که شناخته شده نیستند، گفت: به طور منطقه‌ای و استانی به شناساندن این شهدا می‌پردازیم و برنامه‌های یادبودی‌ را برای آنها خواهیم داشت علاوه بر آن مدارس بمباران‌ شده‌ای را داشتیم که این مدارس را هم معرفی می‌کنیم و اصرار به نشر آن داریم.

وی با اشاره به مدارسی که بیشترین شهید را داشتند ادامه داد: مدرسه سلمان فارسی منطقه 7 تهران با 157 شهید دانش آموز، دبیرستان شهید منتظری نجف آباد با 234 شهید دانش آموز، دبیرستان هاتف اصفهان با 112 شهید، هنرستان ابوذر اصفهان با 129 شهید، مدرسه تسلیمی اصفهان با 132 شهید، مدرسه امام خمینی کاشان با 114 شهید، دبیرستان شهیدان عبداللهی‌ آران و بیدگل با 114 شهید و مدرسه امام صادق (ع) با 160 شیهد از جمله مدارسی هستند که با کسرت شهدا مواجه بودند و این مدارس را گرامی می‌داریم.

کیفیت‌بخشی از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش است

رزاقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به کیفیت‌بخشی در مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: کیفیت‌بخشی از سیاست‌های اصلی وزارت آموزش و پرورش و به دنبال آن مدارس شاهد است که مدرسه را در این کیفیت‌بخشی اولویت اول می‌دانیم بر همین اساس برنامه‌های متعددی را در راستای تحقق این هدف در نظر گرفتیم که چارچوب‌ آن تدوین و استانداردسازی‌ شده است تا فعالیت‌های آموزشی و پرورشی متناسب با آن پیش رود.

مدارس شاهد، مدارس یکدستی‌ نیستند

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس شاهد، مدارس یکدستی‌ نیستند، گفت: ملاک ورودی دانش آموزان مبتنی بر کیفیت درسی نیست و اجبار داریم برخی از دانش آموزان را به دلیل ضوابط این مدرسه و مشمول ضوابط بودن بخشی از دانش آموزان ثبت نام کنیم اما سعی می‌کنیم با وجود این شرایط کیفیت آموزشی و پرورشی را ارتقاء دهیم.

وی تصریح کرد: با استفاده از اجرای طرح پراکنده هزار و 800 دانش آموز در سایر مدارس کاسته شده و به سمت مدارس شاهد سوق پیدا کردند البته بخشی از دانش آموزان به دلیل فارغ‌التحصیلی در آمار محسوب نمی‌شوند اما با وجود این آمار قابل توجهی از طریق طرح پراکنده به سمت مدارس شاهد روی آوردند.

رزاقی درباره وضعیت ثبت نام دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید گفت: امسال در پایه اول و دهم با رشد دانش آموز مواجه بودیم اما در پایه هفتم علی رغم تصوری که مبنی بر افزایش جمعیت دانش آموزی داشتیم تعداد چندانی افزایش را شاهد نبودیم در عوض رشد چشمگیری‌ در پایه دوازدهم وجود داشت همچنین امسال تعداد کلاس‌های درس از 13 هزار و 894 کلاس به 14 هزار و 891 کلاس افزایش پیدا کرد.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش درباره سهم دانش آموزان شاهد و غیر شاهد در مدارس گفت: آمار دانش آموزان هنوز کامل نیست و تعدادی از آنها همچنان در حال نقل و انتقالات هستند سال گذشته 51 درصد دانش آموزان از طریق سهم ایثارگر‌ی و 49  درصد از سایر گروه‌های دانش آموزی بودند و همانطور که در اساسنامه‌ مدارس شاهد آمده است ورود سایر دانش آموزان به این مدارس برای حفظ تعادل آموزشی و پرورشی مانعی ندارد.

وی به موضوع آموزش‌های مهارتی در مدارس شاهد هم اشاره کرد و گفت: آموزش‌های مهارتی را به دو شکل در مدارس دنبال می‌کنیم اول از طریق‌ انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت آموزش متوسطه و دیگری از طریق برنامه‌های ویژه مدارس شاهد است.

دانش آموزان متوسطه اول تحت پوشش آموزش‌های ایران مهارت

رزاقی ادامه داد: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها تمامی دانش آموزان متوسطه اول تحت پوشش آموزش‌های ایران مهارت قرار می‌گیرند علاوه بر این موضوع مدیران مدارس شاهد متناسب با شرایط استانی و منطقه‌ای در هر سه مقطع تحصیلی آموزش‌های مهارتی را برای دانش آموزان در نظر می‌گیرند.

مدیر کل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش همچنین از اجرای کاردانش‌ ضمیمه‌ برای مدارس شاهد از سال آینده خبر داد و گفت: قرار بر این بود تا این برنامه امسال اجرایی شود اما محقق نشد و از سال آینده هنرستان ضمیمه‌ با دو رویکرد آشنایی با مشاغل و اشتغالزایی‌ در دستور کار قرار می‌گیرد.

رزاقی درباره وضعیت نیروی انسانی در مدارس شاهد گفت: در مدارس شاهد ساعات مکملی‌ وجود دارد که جزوساعات رسمی محسوب می‌شود به این ترتیب که در دوره ابتدایی این زمان 2 ساعت و در متوسطه اول و دوم 4 ساعته است که حق‌الزحمه معلمان برای این ساعات مکمل از طریق آموزش و پرورش پرداخت می‌شود و خانواده‌ها نباید مبلغی برای این منظور بپردازند.

وی تصریح کرد: در مدارس شاهد 6ساعت تدریس مدیر و معاون وجود ندارد و این موضوع در تمامی مدارس شاهد سراسر کشور صدق می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.