نماینده مجلس گفت: در برنامه دژپسند هیچ راهکار عملی که بتوان به جامعه نکته مثبتی ارائه داد، نیافتیم.

آقای دژپسند! انتظار برنامه خاصی از شما در شرایط تحریمی داشتیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، علی ساری نماینده مردم اهواز در مخالفت با فرهاد دژپسند وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار کرد: از اینکه آقای روحانی سرانجام به تغییر در تیم اقتصادی خود دست زد بسیار خوشحالیم، اما شاید این انتخاب با انتظارات جامعه و مجلس فاصله زیادی داشته باشد.

وی افزود: علی‌رغم نامه 200 نفر از نمایندگان از ایجاد تغییر در کابینه از اوایل سال 97 رئیس جمهور در نهایت آن هم با فشار به استیضاح وزیر اقتصاد تن داد.

وی تصریح کرد: از آقای دژپسند که در زمینه تصدی وزارت راه و شهرسازی قبول مسئولیت کردند، سپاسگذاریم اما در کارنامه شما و برنامه 50 صفحه‌ای که ارائه دادید، مشاهده می‌شود که از صفحه 10 به بعد تکرار مکررات است و راهکاری که بتواند به جامعه پیام مثبتی مبنی بر حفظ سرمایه‌های آن ارائه دهد، یافت نمی‌شود. به عبارت دیگر به نظر می‌ رسد که تمامی برنامه‌های مطرح شده توسط شما با توجه به مقالات و تألیفات شما نگارش شده است و به اجرا درآوردن چنین فرضیه‌ای در شرایط فعلی کشور محال است.

نماینده مردم اهواز ادامه داد: اگر بخواهیم وظایف خطیر شما در آینده را مرور کنیم، شامل سیاست‌گذاری پولی و بانکی، بیمه، نظارت مالی، بازار سرمایه، واگذاری دارایی‌های دولت، تجارت خارجی و بهبود شرایط تولید است. شرط اول موفقیت دژپسند در موارد مذکور با چگونگی تدوین سیاست‌های خارجی و داخلی که بیش از 80 درصد بودجه کشور وابسته به فروش نفت است، مغایرت دارد. بنابراین شما باید تمام هم و غم خود را به دیپلماسی اقتصادی متمرکز کنید. حال سوال مهم این است که جایگاه وزیر اقتصاد در ایجاد رفاه و حفظ سرمایه ملی کجاست.

ساری ادامه داد: امروز تحریم‌های آمریکا شروع شده است اما متأسفانه نقش وزیر اقتصاد سابق و وزیر معرفی شده فعلی بسیار در این زمینه کمرنگ است و در برنامه‌های شما اشاره‌ای به دیپلماسی اقتصادی نشده است. انتظار می‌رود که برای مقابله با دشمنان برنامه داشته باشیم، اما آقای دژپسند به ارائه راهکار اشاره نکرده‌اید، همچنین می‌خواهم تأکید کنم که برای هدایت نقدینگی به سمت تولید راهکار شما چیست؟

نماینده اهواز تصریح کرد: به نظر می‌رسد مطالبی که به عنوان برنامه برای اداره وزارت اقتصاد ارائه کرده‌اید، تنها بخشی از مقاله و کتب است که دیگران نیز آن را به صورت نظری ارائه کرده‌اند.

وی گفت: آقای دکتر دژپسند! شما در پاراگراف‌های مختلف به چالش‌های گوناگون اقتصادی ایران و سرمایه‌گذاری ناکافی خارجی اشاره کردید، اما این مسئله که چطور باید زمینه سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم کرد، در برنامه شما مغفول مانده است.

نماینده مردم خوزستان اظهار کرد: اگر می‌خواهید در این وزارتخانه موفق باشید، باید سایه سیاست را از سر اقتصاد دور کنید، شما می‌دانید که بانک‌ها در آستانه ورشکستگی هستند و ما در این سال‌ها آنقدر از استانداردها عقب افتاده‌ایم که حتی بانک‌های خارجی حاضر به مراوده و تخصیص وام به ما نیستند اما به نظر می‌رسد که در برنامه‌های شما برنامه‌‌ای برای برون رفت از این شرایط وجود ندارد.

ساری افزود: در حالی که خطر تهدید امنیت اقتصادی بسیار بالاست، چطور می‌خواهید با دارایی‌های منجمد که چالش اساسی ما است، مبارزه کنید؟ آقای دژپسند آیا می‌دانید که 60 درصد دارایی بانک‌ها قابل نقد شدن نیست؟ از طرف دیگر بدهکار اصلی بانکی شرکت‌های دولتی هستند که برای رفع این معضل هم چاره‌ای در برنامه‌های شما مشاهده نمی‌شود.

وی ادامه داد: آقای دژپسند شما مدتی است معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه بودید و در تکمیل 3 لایحه بودجه نقش مهمی داشتید، حال توضیح دهید که چرا هزینه جاری کشور به بیش از 3 برابر افزایش پیدا کرده است؟ چقدر موفق بوده‌اید که بودجه مبتنی بر عملکرد را عملیاتی سازید؟

نماینده مردم خوزستان ادامه داد: آقای دژپسند! شما در دوران تصدی خود در سازمان برنامه و بودجه در مسئله عزل و نصب‌ها نگاه ویژه‌ای به برخی از استان‌های کشور داشته‌اید در حالی که در برنامه خود برای وزارت اقتصاد به شایسته‌سالاری تأکید دارید. همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که سالیانه پاداش بوده چند صد میلیونی مصوب می‌کرده‌اید، لطفا در این زمینه شفاف سازی کنید.
ساری گفت: آیا می‌پذیرید که سازمان برنامه و بودجه موفق به پیگیری بحران‌های روز کشور نشده است؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: توضیح بدهید که خروجی آینده پژوهی چیست؟ آیا می‌دانید که یک شرکت سرمایه گذاری خارجی سرمایه ایران را به باد داده است؟ امیدوارم در صورت موفقیت قبل از آنکه به پارامترهای اقتصاد کلان بپردازید، بر مسائل مهم کشور تمرکز کنید.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار