یک دیپلمات سابق آمریکایی شاغل در سوریه اعلام کرد ایران قطعا بخشی از فرآیند سیاسی سوریه است.

ایرانی‌ها بی‌شک در سوریه و آینده آن نقش دارندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «ویلیام جوردن» دیپلمات سابق آمریکایی شاغل در سوریه در مصاحبه با شبکه فرانس 24 در پاسخ به پرسشی درباره غیبت ایران و آمریکا در نشست روز شنبه در استانبول با توجه به اینکه این دو، کشورهای درگیر در میدان سوریه هستند، گفت: من از بابت غیبت آمریکا اصلا متعجب نشدم. فکر می‌کنم در حال حاضر آشتی ملی و حل و فصل سیاسی بحران سوریه بخشی از اولویت های دولت دونالد ترامپ نیست بلکه وی بیشتر در موضوع سوریه بر مقابله با نفوذ ایران در آنجا متمرکز است. 

وی درباره ایران گفت: در آنچه به ایران مربوط می‌شود به نظر من در حال حاضر زمان آن نبوده است که این کشور در قالب فرآیندی متعهد شود که همت و هدف آن فعلا این است که نوعی همگرایی میان گروه ها و طرف های از هم جدا در جهت یافتن راه حلی برای سوریه ایجاد شود. هدف اصلی این نشست در استانبول همین بود. ایرانی‌ها بی شک در سوریه و آینده آن نقش دارند اما فکر می‌کنم فعلا برای ترکیه و روسیه، بیشتر هدف این بود که کشورهای اروپایی مانند فرانسه و آلمان را در متن فرآیندی قرار دهند که در نهایت جنبه‌های مختلف و جدا شده این ماجرا را به هم نزدیک کنند.

این دیپلمات سابق درباره اینکه آیا حضور آلمان و فرانسه نشان می‌دهد که اعضای فرآیند آستانه به این نتیجه رسیدند که به تنهایی به هدف نمی‌رسند، گفت: شاید. اما من فکر می‌کنم روس‌ها به این موضوع واقفند که در نهایت برای دستیابی به یک راه حل سیاسی، نیاز هست که کشورهای بیشتری از آنچه در فرآیند آستانه حضور دارند، در آن مشارکت کنند و با توجه به اینکه فرانسه و آلمان دو کشور اروپایی هستند که بیش از هر کشور اروپایی دیگر متعهد مشارکت در تلاش یا روندی جدید برای غالب آمدن بر موانع گذشته هستند، به نظر می رسد که وقت آن رسیده بود که گروه جدیدی تشکیل شود تا تحرک تازه‌ای برای رسیدن به برگزاری مذاکرات ایجاد شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، خاورمیانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار