به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از نگرانیها ایجاد زمینه مناسب انجام مکالمات است که امسال از سوی وزارت ارتباطات زمینه برقراری هشت میلیون دقیقه مکالمه روزانه فراهم شده است.
با توجه به اینکه کل زوار تمایل به مکالمه با خانواده و آشنایان دارند و زیرساخت های ارتباطی مکالمه در این مراسم تامین شده است و در داخل کشور کارهای لازم تا پایانه های مرزی مهران، شلمچه و چذابه انجام شده است. کاهش نرخ مکالمات از دیگر اقدامات وزارت ارتباطات است که با رایزنی های صورت گرفته نرخ مکالمه در مراسم اربعین از دقیقهای ۳هزار تومان به ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.
سهراب آغبیات مدیرکل کنترل، هماهنگی و پایش شرکت ارتباطات زیرساخت خبر داد: از 23 مهرماه تاکنون حدود 21میلیون و 200هزار دقیقه مکالمه بین دو کشور ایران و عراق انجام شده است، از این میزان 14 میلیون و 740 هزار دقیقه سهم مکالمه از ایران به عراق و 6 میلیون و 460 هزار دقیقه سهم مکالمه عراق به ایران بود.
وی گفت: روز 6آبان حجم مکالمات به 3 میلیون و 310 هزار دقیقه رسیده که از این مقدار 965 هزار دقیقه سهم ترافیک مکالمه از عراق به ایران و دو میلیون و 350هزار دقیقه ترافیک ایران به عراق است، از اول آبان ماه تا 5 آبان در مجموع زائران ایرانی در خاک عراق بیش از 20ترابایت، دیتای رومینگ مبادله کردهاند.
داشتن اینترنت دراین مراسم نقش مهمی در ارتباط زوار و انتقال مفاهیم و پیام اربعین به دنیا ایفا می کند بنابراین وزارت ارتباطات زمینه برقراری اینترنت وای فای را از طریق نصب بالن اینترنتی درمهران را برای زائران فراهم کرده است.
پیش از این اعلام شده بود که این بالن از نسل چهارم اینترنت همراه است که 10کیلومتر تا 300 مگابیت در ثانیه به 2000 نفر را همزمان پوشش می دهد البته در داخل کشور عراق نیز با همکاری شرکتهای اینترنتی عراقی در ۱۰ نقطه از مسیر نجف به کربلا وای فای رایگان به زوار ارائه میشود.
با توجه به اینکه افزایش تعداد زوار نیازمند افزایش تجهیزات برای برقراری ارتباطات در اربعین است بنابراین ۶۱ سایت تلفن همراه در سه پایانه مرزی مهران، چذابه و شلمچه و جادههای منتهی به این پایانهها نصب و راه اندازی شده که همین موضوع سبب شده است تا ارتباطات این مناطق در وضعیت پایدار باشد.
امسال وزارت ارتباطات ۱۵ سایت تلفن همراه جدید را به تعداد سایت های نصب شده اضافه کرده و ۲۰ سایتی که در سال گذشته به صورت موقت راهاندازی شده بود را به سایت دائمی تبدیل کرده است.
با همکاری اپراتورهای تلفن همراه کشور و شرکت مخابرات ایران و همچنین هیات اتصالات و وزارت ارتباطات عراق سعی شده است که ارتباطات پایدارتر و با کیفیتتری تا پایان اربعین برای زائران فراهم شود.
در مسیر ایلام به مهران و مهران به دهلران فیبرنوری با 7 برابر ظرفیت توسعه داده شده و از اپراتورهای مختلف 11 سایت پرتابل وارد منطقه شده است.
در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی، اپراتورهای تلفن همراه خدماتی را در قالب پیامک به مردم در زمینه اطلاع رسانی پیرامون امنیت، بهداشت، سلامت و غیره بستههای فرهنگی و آشنایی بیشتر ارائه می دهند.
اپراتورهای تلفن همراه برای آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش زائران از مبدا با هماهنگی ستاد مرکزی اربعین و کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد همکاری های لازم را انجام می دهند و بستر مناسبی برای دسترسی و ارتباط مشترکان با برنامه های ستاد مرکزی اربعین فراهم کرده اند.
انتهای پیام/