یک مقام مسئول گفت: امسال پیش بینی می شود ۵۰ هزارتن پنبه در کارخانه های پنبه پاک کنی مجاز تولید شود.

تولید طلای سفید به ۵۰ هزارتن می رسد/کاهش ۵ درصدی سطح زیر کشت پنبه در سال جاریمحمد حسین کاویانی مدیر عامل صندوق پنبه در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از کاهش ۴ تا ۵ درصدی سطح زیر کشت پنبه خبر داد و گفت: سطح زیر کشت پنبه از ۷۵ هزار هکتار سال گذشته به دلیل محدودیت منابع آبی و عدم صرفه اقتصادی تولید به ۷۰ هزار هکتار در سال جاری رسید.

وی افزود: براساس آخرین آمار تا پایان مهر ۹ هزار و ۷۰۰ تن وش پنبه به کارخانه های پنبه پاک کنی تحویل داده شد که ۶ هزار و ۱۰۰ تن آن مربوط به استان گلستات و مابقی اردبیل و خراسان بوده است.

کاویانی ادامه داد: سال گذشته در چنین تاریخی ۲۳ تا ۲۴ هزارتن پنبه تولید کردیم که امسال به دلیل آفت کرم غوزه،عملکرد تا حدودی در مزارع کاهش یافته است که انتظار می رود با افزایش عملکرد در استان اردبیل و فارس،این عقب ماندگی جبران شود.

وی با اشاره به اینکه برداشت پنبه تا اواخر دی ماه ادامه دارد،ییان کرد: از اواسط آبان پیک برداشت در استان های سمنان، فارس و خوزستان آغاز می شود.

به گفته وی امسال پیش بینی می شود که ۵۰ هزارتن پنبه در کارخانه های پنبه پاک کنی مجاز تولید شود که این رقم به دلیل کاهش سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴ تا ۵ درصد کاهش یافته است.

این مقام مسئول با اشاره به دلایل کاهش سطح زیر کشت پنبه بیان کرد: محدودیت منابع آبی و خشکسالی های پی در پی ، موجب شد تا کشاورزان از کشت پنبه به دلیل آب بر بودن و عدم صرفه اقتصادی به کشت دیگر محصولات روند.

وی ادامه داد: در گذشته سطح زیر کشت پنبه در استان گلستان ۱۸۰ هزار هکتار بود که اقتصادی نبودن تولید موجب شد تا بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی به شالی اختصاص یابد.

مدیر عامل صندوق پنبه درباره آخرین وضعیت واردات پنبه بیان کرد: در شش ماهه ابتدای سال ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن پنبه وارد شد که اگر شرایط واردات مناسب باشد، تا پایان سال ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن دیگر پنبه مورد نیاز صنایع نساجی وارد خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان خوداتکایی در تولید پنبه و بی نیازی از واردات وجود دارد، گفت: قبل از انقلاب نه تنها از واردات بی نیاز بودیم بلکه ۱۰۰ هزار تن پنبه تولیدی استان گلستان را به ۲۱ کشور صادر می کردیم.

کاویانی ادامه داد: در سنوات گذشته ۳۵۰ هزارتن پنبه در کشور تولید می شد که هم اکنون به دلیل تنوع کشت ، نیاز به سایر محصولات کشاورزی،محدودیت منابع آبی و اختصاص بخشی از مزارع به کشت کلزا مقدار تولید کاهش یافته است.

این مقام‌مسئول در پایان با اشاره به اینکه قبل از انقلاب کشت کلزا نداشتیم، تصریح کرد: با توجه به اختصاص بخشی از اراضی به کشت کلزا و نیاز صنایع نساجی به پنبه انتظار می رود که با سیاست معتدل بتوانیم نیاز کشور را تامین کنیم و از خروج ارز جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار