به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ استرس شغلی یکی از معضلات همیشگی است که برخی از کارمندان با آن درگیر هستند؛ اضطراب و ناآرامی که در اثر نبودن هماهنگی بین تواناییهای کارمندان و توقعات پیش روی آنها بهوجود میآید.
نتایج تحقیقات بدست آمده حاکی از آن است که بین استرس ناشی از محیط کار با عملکرد شغلی رابطه منفی و معنی داری وجود دارد، بدین معنی که با افزایش استرس شغلی عملکرد شغلی کاهش پیدا خواهد کرد.
تفاوت در مشخصات فردی مانند شخصیت و شیوه سازگاری فرد، مهمترین عوامل در ایجاد استرس کاری در افراد است. به عبارت دیگر، چیزی که برای فردی استرسزاست ممکن است برای دیگری مهم نباشد. این دیدگاه استراتژیهای پیشگیرانهای را به دنبال داشته است که تمرکز بر کارمندان و راههایی برای کمک به آنها برای سازگاری با موقعیتهای مختلف شغلی است.
عواملی که باعث استرس شغلی در محیط کار میشوند را میتوان به سه دسته کلی تقسیم کرد:
عوامل فردی: مثل تضاد در نقش، ابهام در نقش، تعارض در هدفهای فردی، اتفاقات غیر منتظره شخصی و مسائل اقتصادی
عوامل سازمانی: شامل ساختار سازمانی، فرآیندهای سازمانی، خطمشیهای سازمانی، عوامل ارتباطی، الزامات شغلی، شرایط فیزیکی سازمان و مراحل حیات سازمان
عوامل محیطی: شامل عوامل اقتصادی، عوامل سیاسی و عوامل تکنولوژیکی
هر چند واژه استرس به خودی خود باری منفی و ناخوشایند به همراه دارد اما بر خلاف باور همیشه هم استرس بد نیست؛ اگر شخصی در اثر استرس معقول و منطقی به دنبال کنترل شرایط، تحمل پیدا کردن و پیشرفت بیفتد، در آن صورت استرس مانند یک محرک قوی خارجی تاثیر مثبتی روی زندگی و رفتار او خواهد گذاشت. پس استرس در صورتی که از کنترل فرد خارج شود و هیچ راه مقابلهای برایش پیدا نشود مخرب و ویرانگر خواهد بود، در غیر اینصورت باعث پیشرفت در هر زمینهای خواهد شد.
انتهای پیام/