بی تردید، حماسه ها، فداکاری‌ها و ایثار دانش آموزان در ۱۳ آبان ۵۷، پیروزی انقلاب اسلامی را شتاب بخشید و سبب زوال رژیم وابسته به آمریکا گردید.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ هرچند قیام سیزده آبان، به شهادت عده‌ی زیادی از دانش آموزان انجامید، ولی آغازی شد برای قیامی بزرگتر و حرکتی فراگیرتر که پس از اندک زمانی، طومار سیاه خاندان پهلوی را در آتش خشم ملت فرو برد و آن را به زباله دان تاریخ سپرد.
 
دانش آموزان زمزمه های طرب انگیز و دل نواز جویباران اند/روزگاری به لطافت شبنم های پاک سحر

از سوی دیگر، همه‌ این حوادث، به ننگ و رسوایی آمریکا و دست نشاندگانش ختم شد و نفرت و انزجار ملت را از آمریکای استعمارگر افزون‌تر کرد و این‌ها گوشه‌ای از فداکاری‌ها و ایثار دانش آموزان کشور عزیزمان ایران است.


پیام روز ۱۳ آبان


سیزده آبان یادآور ایثار‌ها و فداکاری‌های دانش آموزان میهن عزیز و سرافرازمان ایران است؛ این روز به این علت روز «دانش آموز» نامیده شده است تا خاطره فرزندان شجاع و مخلص بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) برای همیشه در تاریخ جاودان بماند و درسی فراموش نشدنی برای تمام دانش آموزان و دانشجویان در سراسر جهان باشد.

روز دانش آموز به همه‌  مظلومان و محرومان جهان می‌آموزد که در مقابل استکبار بایستند و حقوق از دست رفته‌ خود را از چنگ استکبار بیرون کشند؛ پیام روز دانش آموز به همه مردم جهان این است که: تنها در برابر والایی‌های ارجمند مکتب توحید به نماز بایستید و فقط در پیشگاه خدا به کرنش و سجود بنشینید.
 
دانش آموزان زمزمه های طرب انگیز و دل نواز جویباران اند/روزگاری به لطافت شبنم های پاک سحر


دانش آموزان، پروانه‌های زیبای گلستان علم و دانش


دانش آموزان ایران عزیز پروانه‌هایی زیبا در کنار گلستان این سرزمین هستند؛ روز دانش آموز، فرصتی نو و ارزشمند برای تجدید عهد با قلم و کتاب و دین و دانش است؛ دانش آموزی که ارزش زندگی و زمان را بداند همانند مجاهدی است که در سنگر دانش به تقابل با نادانی، تاریکی و بی مسؤولیتی می‌پردازد.
 
دانش آموزان زمزمه های طرب انگیز و دل نواز جویباران اند/روزگاری به لطافت شبنم های پاک سحر

دانش آموزان ایران ما باید در کنار درس و علم، برای ادب و ایمان سهمی بزرگ قائل شوند؛ آینده‌ی درخشان دانش آموزان این سرزمین تنها در گرو نمره‌های عالی نیست، بلکه دانش آموزان باید به چیز‌های دیگری مانند معنویت، انسان دوستی و خداجویی بیندیشند.


رسالت دانش آموزان، توجه به دیانت در کنار علم و دانش


در شرایط کنونی وظیفه و رسالت دانش آموزان تنها فراگیری علم و دانش نیست، بلکه توجه به رشد شخصیت، شکوفا ساختن استعداد‌ها، تقویت روحیه‌ خودباوری و خداباوری و اعتماد به نفس و توجه به دیانت درکنار دانش و فن نیز از وظایف آنان است.
 
دانش آموزان زمزمه های طرب انگیز و دل نواز جویباران اند/روزگاری به لطافت شبنم های پاک سحر
دانش آموزان ایران اسلامی می‌توانند هم زمان با تحصیل، بذر باور را در زمین بارور دل‌ها بیافشانند و با توکل و توسل به خداوند منان نهال ایمان را در وجود خود نهادینه کنند تا بعد‌ها شاهد رشد و شکوفا شدن غنچه‌های صداقت و اخلاص در گلستان وجودشان باشند.


تربیت فرزندانی با شعور و مودب کاری ارزشمند است


یکی از مباحثی که در قرآن کریم و روایات بر آن تاکید شده مسئله رسالت و وظایف پدر و مادر در قبال فرزندان است؛ این موضوع به طور ویژه در دعای ۲۵ صحیفه سجادیه منعکس شده است.

امام سجاد (ع) در این ادعیه، احسان، اطاعت، محبت و نرم خویی، معرفی الگوی صحیح، اصلاح تغذیه سالم روحى، آموزش اخلاق و تعلیم و تربیت صحیح در حق فرزندان را از خداوند خواستار است.

تربیت فرزندانی با شعور و مودب، کاری ارزشمند و پرمسؤولیت و در عین حال، خدمت به جامعه و آینده‌ میهن اسلامی است؛ از این رو، پدران و مادران مهربان و فرهنگ دوست در کنار دغدغه‌  خاطر و حساسیتی که نسبت به فراهم آوردن وسایل و امکانات آموزشی و شرایط رفاهی فرزندان شان دارند، باید به تغذیه‌ فکری و تربیت روحی آنان نیز همت گمارند تا فرزندانی با ارزش‌های اخلاقی، تقوا و پاکی به جامعه تحویل دهند و گلستان تشنه علم و معرفت ایران اسلامی را از آب زلال این جویبار‌ها سیراب کنند.
 

نقش دانش آموزان در جامعه کمرنگ شده است


حوائجی مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی با اشاره به کمرنگ شده نقش دانش آموزان در جامعه گفت:امروزه با توجه به اینکه تعداد اعضای خانواده‌ها کمتر شده است، اشراف و دخالت والدین در نقش اجتماعی فرزندان پررنگ‌تر شده است.

وی افزود:در دهه ۵۰ و ۶۰ اکثر دانش آموزان فعالیت‌های اجتماعی را برای خودشان تعریف می‌کردند و در تحولات سیاسی و اجتماعی جامعه به شدت تاثیرگذار بودند؛ نمونه بارز این موضوع بحث روز ۱۳ آبان سال ۵۷ است که در این روز دانش آموزان نقش جدی در رقم خوردن این اتفاقات داشتند.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه تمرکز خانواده‌ها بر روی فضای درسی فرزندانشان است نقش اجتماعی دانش آموزان در جامعه کمرنگ شده است.

حوائجی افزود:رشد درسی دانش آموزان برای خانواده‌ها ملاک شده است و این موضوع سبب شده تا مهارت‌های اولیه و اجتماعی دانش آموزان کاهش یابد.

وی با اشاره به تاثیرگذاری مثبت تشکل‌های دانش آموزی بر زندگی دانش آموزان تصریح کرد:نظام آموزشی ما کاملا فرسوده شده است و نیاز به تحولات بنیادینی دارد؛ در چنین حالتی تنها راه نجات استفاده از ظرفیت تشکل‌های دانش آموزی برای پیشبرد اهداف است.
 
دانش آموزان زمزمه های طرب انگیز و دل نواز جویباران اند/روزگاری به لطافت شبنم های پاک سحر

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان خراسان رضوی گفت:در دهه ۶۰ اگر شخصی در دانشگاه قبول می‌شد و مدرک دانشگاهی دریافت می‌کرد تقریبا هیچ نگرانی از بابت شغل آینده اش در جامعه نداشت؛ اما اکنون مدارک تحصیلی اشباع شده اند و عده زیادی از دانش آموختگان بیکار هستند؛ علت این است که آن چیزی که ما در مدارس و دانشگاه‌ها به دانش آموزان و دانشجویان آموزش می‌دهیم کاملا با فضای بیرون و اجتماع متفاوت است.

حوائجی افزود:آن چیزی که تشکل‌های دانش آموزی روی آن تمرکز می کنند، ایجاد تجربه و کار گروهی در دوران مدرسه است؛ در بسیاری از کشور‌ها دانش آموزان مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی و غیر درسی را تجربه می‌کنند و دانش آموز می‌تواند در همان دوران تحصیلی توانایی‌ها و استعداد‌های خود را بشناسد و برای تقویت آن‌ها قدم بردارد.
 
در واقع دانش آموزان آینده سازان این مملکت و امید‌های این کشور هستند و همواره باعث افتخار مردم خود بوده اند؛ امروزه آن چه برای دانش آموز ایرانی، با اهمیت تلقی می‌شود آمیختن دانش با دین و تعهد با تخصص است؛ داشتن هر یک از این دو جدا از دیگری ممکن نیست چرا که پریدن با یک بال در آسمان است و چنین پروازی ثمر بخش نخواهد بود؛ دانش آموز سخت کوش و مومن ایران اسلامی هیچ وقت از علم بتی برای دین نمی‌سازد بلکه برای دانش آموز ایرانی آن چه اهمیت و اصالت دارد ایمان، معنویت، عدالت و کرامت انسانی است.
 
انتهای پیام//ج.ر
 
گزارشگر : سید جواد رحمانیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.