پس از تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و به گروگان گرفته شدن عده ای از دیپلمات های آمریکایی، این عمل بهانه ای شد برای دولت این کشور تا همچنان به خصومت های خود علیه ملت ایران ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، در شکل گیری حادثه تسخیر سفارت آمریکا در ایران عوامل بسیاری دخیل است. اما همه این عوامل را می توان عملکرد دولت آمریکا پس از انقلاب در قبال ایران دانست، اقداماتی از قبیل حمایت از تجزیه طلبان و ایجاد تفرقه میان آحاد مردم، که سفارت این کشور را به لانه ای برای جاسوسان مبدل کرده بود.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

هر چند عده ای تصرف ۴۴۴ روزه سفارت آمریکا و به گروگان گرفته شدن ۵٢ دیپلمات این کشور را اقدامی خلاف عرف و حقوق بین الملل و عملی منحصر به فرد در تاریخ دیپلماسی جهان اطلاق می کنند. اما آنچه اکنون برجسته و مهم می شود دخالت های ٢۵ ساله دولت آمریکا در امور داخلی ایران در دهه ٣۰، پس از جنگ جهانی دوم و تضعیف قدرت انگلستان است.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

در این زمان دخالت ها و ماجراجویی های این کشور در کل خاورمیانه نقش پررنگ تری پیدا کرد. کودتای ٢٨ مرداد که باعث برکناری دولت دکتر مصدق و بازگشت محمدرضا پهلوی به قدرت شد، توطئه ننگینی بود که هرگز از حافظه تاریخی مردم ایران پاک نخواهد شد. پس از آن نیز آمریکا با حمایت از شاه، به عنوان دیکتاتوری وابسته، کوشش کرد تا سرنگونی رژیم پهلوی را به حداقل برساند. در همین زمینه آمریکا با همکاری اسرائیل، ساواک را به عنوان یکی از مخوف ترین سازمان های اطلاعاتی جهان به منظور سرکوب انقلابیون راه اندازی کرد. همچنین‌ با اجرای‌ طرح‌های‌ سیاسی‌، اقتصادی‌ ونظامی‌ مورد نظر خود، وابستگی‌ ایران‌ را به‌ آمریكا افزایش‌ داد. بر این‌ اساس‌، تسخیرلانه‌ جاسوسی‌ واكنش‌ طبیعی‌ به‌ 25 سال‌ توهین‌ و تحقیر ملت‌ ایران‌ بود.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

محمدمهدی شریعتی، کارشناس مسائل فرهنگی-تربیتی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با تاکید بر اینکه ۱۳ آبان، روز سرنوشت سازی در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی ایران است؛ گفت: در این روز سه رویداد مهم اتفاق افتاد که هر یک تاثیر شگرفی در پیشبرد انقلاب داشته است. اولین واقعه تبعید امام خمینی به ترکیه در سال ۱٣۴۳ و در پی سخنرانی کوبنده ایشان بر علیه قانون ننگین کاپیتولاسیون به وقوع پیوست. که سر آغاز نهضت اسلامی برعلیه رژیم شاهنشاهی قلمداد می شود.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

وی در ادامه اذعان داشت: دومین اتفاق در سال ۱٣۵۷ با کشتار ۵۶ تن از دانش آموزان ایران رخداد، که بنابر فرمایش رهبری ۱٣ آبان نشان داد آمریکا از رشد انقلابی دانش آموزان ما بیمناک است. سومین رویداد در این روز تسخیرلانه جاسوسی آمریکا درسال ۵۸ بود که بنا بر فرمایش امام خمینی؛ این اقدام انقلابی دانشجویان موجب سرافرازی ملت ایران است. هر سه واقعه دارای جوهره ای واحد هستند که نمایانگر غیرت دینی و انقلابی پدید آورندگان آن ها است.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

شریعتی در پایان اظهار کرد: در یک پرده غیرت دینی و انقلابی یک مرجع تقلید عزت خواهی و استقلال مردم ایران را در برابر کاپیتولاسیون فریاد زد و در پرده ایی دیگر غیرت دینی و انقلابی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم این استقلال را استمرار بخشید و امروزه نیز همان غیرت دینی در جان تک تک ایرانیان ریشه دار ترین خصلت است.

کتایون مسیبی، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اهمیت انقلاب شکوهمند اسلامی که دستاورد میلیون ها انسان ارزشمند و هزاران شهید جاویدان و آسیب دیده است به گونه ای که ارزش کار آنان از عهده قلم و بیان بالاتر است گفت: سراسر دنیا برای این راه افتاده تا ایران و اسلام را زمین بزند. براساس جهان بینی اسلام، انسان موجودی آزاد و مختار است. و این آزادی و اختیار آن گاه که با آگاهی و قدرت قرینه گردد، مسئول است. در روز 13 آبان 1358، دانشجویان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا در تهران را تسخیر کرده بدین ترتیب مبارزه ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدید تری پیدا کرد.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

وی با بیان اینکه ۱٣ آبان روز تجلی شجاعت و غیرت انقلاب ملت ایران است افزود: تسخیر لانه توطئه و جاسوسی اقدامی ابتدایی بود در جهت مبارزه علیه استکبار جهانی، شعار مبارزه با استکبار برای ایران یک مسئله اساسی محسوب می شود. ۱٣ آبان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران همواره روز تقابل حق و باطل بوده است. در این روز حیات سیاسی آمریکا در ایران خاتمه یافت در حقیقت اشغال لانه جاسوسی آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات های کاخ سفید تنها یک حادثه در حد تعطیل شدن سفارت یک کشور در کشور دیگر نبوده، بلکه آغاز تحولی عمیق در خاورمیانه و جهان، جهت عریان ساختن ماهیت پنهان شده زمامداران واشنگتن و گردانندگان سیاست خارجی آمریکا بود.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

مسیبی اظهار کرد: در چنین روزی دانش آموزان نیز توانستند گوهر دانش و آموزندگی را در آیینه حماسه و دلیری بتابانند و غبار خود باختگی را از سیمای مدرسه بزدایند؛ راه از مدرسه تا خیابان را چنان پیمودند که رزمندگان بی باک، جبهه ها را در می نوردند، در برابر آهنگ های آتشبار ستم، چنان صف آرایی کردند که کوه ها بر فراز دشت های تفتیده کویری آشیانه دارند. با این شجاعت بی مثال، لانه جاسوسی سیزده آبان از هم گسیخت و دانشگاهیان نیز به پیروی از امام نور دیواره های نفاق و خیانت را فرو ریختند و شمعی فروزان تر از شمع نفت در میانه جنگ و کار زار بر افروختند.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

این جامعه شناس بیان داشت: ۱٣ آبان شاهد وداع امت با امام خویش برای سالیانی چند بود. آن روز خادمان بی مزد و منت بگیر بیگانگان به گرد خانه ای جمع آمدند، که آشناترین نام را برای دل سوختگان اسلامی زمزمه کرده بود. امام خمینی (ره) را در ازدحام آهن و پولاد تا بیرون مرزهای جغرافیایی ایران دور کردند اما مرام و نام خمینی را برای همیشه در دل مرد و زن ایرانی جاویدان کردند.

۱٣ آبان، روز مبارزه با گردن کِش جهان

پس از اقدام خودجوش مردم در تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام و به گروگان گرفته شدن عده ای از دیپلمات های آمریکایی، این عمل دست آویزی شد برای دولت این کشور تا همچنان به خصومت های خود از جمله تحریم های ظالمانه ضد مردم و ضبط و مصادره میلیون ها دلار از دارایی های کشور، علیه ملت ایران ادامه دهد. هر چند در جریان اشغال سفارت، کارمندان سفارت تلاش کردند تا تمامی مدارک و اطلاعات محرمانه را از بین ببرند اما دانشجویان توانستند اطلاعات مربوط به فعالیت های سازمان سیا در ایران را گردآوری و منتشر کنند.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار