سیزدهم آبان هر سال، یادآور سه رخداد مهم تبعید حضرت امام خمینی (ره) کشتار دانش‌آموزان و تسخیر سفارت امریکا در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، سیزدهم آبان هر سال، یادآور سه رخداد مهم  تبعید حضرت امام خمینی (ره) به ترکیه در ۱۳ آبان ۱۳۴۳، کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ در دانشگاه تهران و تسخیر سفارت امریکا در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است.

این سه رویداد با هویتی یگانه یعنی همان مبارزه با استکبار، هر کدام در شکل گیری حرکت انقلاب اسلامی نقش موثری داشتند،به همین علت، ۱۳ آبان در تقویم کشورمان به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار نام گذاری شده است.

تبعید امام خمینی (ره) از ایران به ترکیه

پس از اعتراض شدید امام خمینی به سیاست‌های حکومت پهلوی و افشاگری در خصوص لایحه کاپیتولاسیون (کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می‌شود و آن‌ها را ازشمول قوانین کشور مصون ومستثنی می‌کند؛ درواقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد)، در چهارم آبان سال ۴۳ (در مراسمی که به مناسبت میلاد حضرت زهرا (س) در منزل امام برگزار شده بود)، در روز ۱۳ آبان ۴۳، امام خمینی به دست مأموران شاهنشاهی بازداشت و پس از انتقال به تهران، با یک فروند هواپیمای نظامی از فرودگاه مهرآباد به ترکیه تبعید شد.

۱۳ آبان یادآور سه رویداد با یک هویت

این رخداد با واکنش‌هایی نظیر تظاهرات در بازار تهران، تعطیلی طولانی دروس حوزه‌های علمیه و ارسال طومار‌ها و نامه‌ها به سازمان‌های بین‌المللی و مراجع تقلید، رو به رو شد. حاج آقا مصطفی خمینی فرزند امام نیز در روز تبعید امام بازداشت و زندانی شد و پس از چندی در ۱۳ دی ۱۳۴۳ به ترکیه نزد پدر تبعید شد.

امام خمینی ۱۱ ماه در ترکیه بود و پس از آن ساواک با هماهنگی دولت ترکیه، امام را در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ به عراق تبعید کرد که این تبعید ۱۳ سال طول کشید.

کشتار دانش‌آموزان به دست ماموران رژیم پهلوی

در ۱۳ آبان ۱۳۵۷ و همزمان با روز‌های اوج‌گیری انقلاب اسلامی، ده‌ها نفر از دانش‌آموزان که برای انجام تظاهرات در محوطه دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، هدف تیراندازی مأموران حکومت شاه قرار گرفته و به شهادت رسیدند. در این حادثه که به دست دولت «آشتی ملی» شریف امامی صورت گرفت، به علت بسته بودن در‌های دانشگاه هیچ یک از دانش‌آموزان نتوانستند از آتش گلوله‌های مأموران بگریزند و این امر تلفات آن‌ها را افزایش داد.

۱۳ آبان یادآور سه رویداد با یک هویت

حادثه ۱۳ آبان ۱۳۵۷ بعد از حادثه ۱۷ شهریور در همان سال، دومین کشتار و حادثه خونین در دولت شریف امامی بود.

ابعاد این حادثه به حدی بود که پس از پخش گزارش تیراندازی مستقیم سربازان به روی دانش‌آموزان از شبکه سراسری تلویزیون، وزیر علوم بلافاصله استعفا داد و فردای آن روز کابینه شریف امامی نیز سقوط کرد.

به همین مناسبت ۱۳ آبان روز دانش آموز نام گرفته است.

تسخیر «لانه جاسوسی»

سیزدهم آبان ۱۳۵۸ ساختمان سفارت امریکا در تهران به تصرف جمعی از دانشجویان معترض درآمد. این دانشجویان در قالب تشکل دانشجویی اسلامی جمع شده و برای حراست از انقلاب اسلامی تلاش و کوشش می‌کردند. در بحث‌ها و بررسی‌هایی که صورت گرفته بود، جای شک و شبهه‌ای نبود که مرکز هدایت و پشتیبانی بسیاری از توطئه‌ها و تحرکاتی که علیه نظام جمهوری اسلامی صورت گرفته و می‌گیرد، سفارت ایالات متحده امریکاست.

۱۳ آبان یادآور سه رویداد با یک هویت

هنگام تسخیر سفارت، امریکایی‌ها تلاش کردند بسیاری از اسناد دخالت‌ها و غارت‌های خود را نابود کنند، اما پس از تسخیر سفارت، به سرعت از نابودی باقی‌مانده اسناد جلوگیری شد و بعد‌ها اسنادی که از لانه جاسوسی آمریکا به دست آمده بود چاپ شد و در اختیار همگان قرار گرفت. به محض انتشار این خبر، مردم بسیاری با خشم و انزجار مقابل لانه جاسوسی تجمع و از حرکت دانشجویان حمایت کردند.

امام خمینی (ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگ‌تر از انقلاب اول نامیدند.

این حرکت دانشجویان معترض، خشم آمریکایی‌ها را برانگیخت و دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند؛ از آن جمله فشار آوردن به مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل، سازمان کنفرانس اسلامی، شورای امنیت، ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان و ... .

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.