معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

وجود پایگاه تغذیه سالم در مدارس خراسان رضوی الزامی است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت:افرادی که در امر فروش مواد غذایی در مدارس فعال هستند باید کارت بهداشت داشته باشند.

لزوم وجود پایگاه تغذیه سالم در مدارس استان خراسان رضوی

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ زهرا اباصلتی مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بر اساس این دستورالعمل تمامی افرادی که به نحوی در امر تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی در پایگاه تغذیه سالم مدارس فعال هستند باید کارت بهداشت داشته باشند گفت: فراورده‌های غلات حجیم شده و انواع چیپس‌های صنعتی، انواع یخمک و بستنی یخی، نوشابه‌های گازدار و ماءالشعیر، دوغ گازدار، سوسیس، کالباس و فرآورده‌هایی که در آن‌ها سوسیس و کالباس وجود دارد، انواع همبرگرها، فلافل، سمبوسه و انواع ناگت‌ها و انواع سالاد الویه از مواد غیرمجاز برای عرضه هستند.

وی افزود: انواع لواشک، آلوچه و آلو بدون بسته بندی و فاقد شرایط بهداشتی، انواع پاستیل و آب نبات‌هایی که به سطح دندان می‌چسبند، انواع آب میوه‌هایی که دارای قند افزوده هستند، انواع اشترودل دارای سوسیس و کالباس فاقد مجوز بهداشتی، انواع پیراشکی، دونات، خیار شور و انواع سس نیز مواد غذایی غیرمجاز در پایگاه‌های تغذیه سالم به شمار می‌رود.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: خشکبار مانند توت خشک، انجیرخشک، انواع برگه ها، انواع مغز‌ها و دانه‌ها نخودچی، برنجک، گندم برشته شده، ذرت بوداده و کشمش که همگی بسته بندی شده و دارای برچسب بهداشتی از وزارت بهداشت باشند مجاز برای عرضه هستند.

اباصلتی گفت: انواع ماست و شیر پاستوریزه یا استرلیزه، با بسته بندی تک نفره و از نوع کم چرب قابل عرضه در پایگاه‌های تغذیه سالم هستند.

وی افزود: دوغ بدون گاز و آب معدنی دارای مجوز بهداشتی، انواع میوه تازه مانند سیب، نارنگی، پرتقال شسته شده، در بسته بندی یک نفره برای عرضه مجاز است.

مدیر گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: انواع بیسکویت، کیک و کلوچه اعم از سنتی و صنعتی، از نوع غنی شده با ریزمغذی‌ها مانند آهن، روی، ویتامین آ و تهیه شده با روغن حاوی اسیدچرب ترانس زیر ۵ درصد و دارای برچسب بهداشتی از وزارت بهداشت باشد نیز مجاز هستند.

اباصلتی افزود: نان و پنیر و گردو، تخم مرغ آب پز و سفت، خیار و گوجه فرنگی در بسته بندی تک نفره و بهداشتی، استفاده از انواع نان سبوس دار مانند سنگک و نان‌های حجیم و بسته حجیم صنعتی ازنوع سبوس دار یا آغشته به انواع مغز‌ها لقمه‌های سالم و مجاز قابل عرضه هستند.

وی با بیان اینکه عرضه محصولات گرم مثل سوپ، لوبیا، سمنو و ماکارونی که با رعایت نکات بهداشتی طبخ شده اند مجاز است؛ ادامه داد: مواد غذایی داغ باید در ظروف یکبار مصرف بر پایه گیاهی مخصوص غذای داغ سرو و بلافاصله بعد از تهیه و پخت توزیع شوند.

انتهای پیام//م. ن
 

ایجاد پایگاه تغذیه سالم در مدارس استان خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.