کارشناس مسائل منطقه گفت: انعقاد مجدد قرارداد اجاره مناطقی در اردن به گسترش روند اشغالگری صهیونیست ها از فلسطین به سمت این کشور می انجامد.

موسویامیر موسوی کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در ارتباط با اعلام اردن مبنی بر تمدید نکردن قرارداد اجاره دو منطقه "الباقوره" و "الغمر" به اسرائیل گفت: اعلام پادشاه اردن در رابطه با  تمدید نکردن این قرارداد اجاره متاثر از دو عامل مهم است.

وی ادامه داد: علت اول این است که اردن قصد دارد قیمت این قرارداد را بالا ببرد و نباید ادعای استقلال و حفظ تمامیت ارضی اردن توسط مقامات آن کشور را قبول کرد، چرا که همه مسائل و سیاست‌های اردن در اختیار آمریکا و اسرائیل است.

کارشناس مسائل منطقه افزود: انعقاد این قرارداد در ۲۵ سال گذشته با فشار‌های عربستان، مصر و آمریکا انجام شد و امروز عربستان دیگر کمکی به اردن نمی‌کند و ترامپ هم کمک‌هایش را به این کشور محدود کرد و این عاملی است که باعث شده تا اردن تلاش کند قیمت این قرارداد را بالا ببرد و در این میان چانه‌زنی‌ها با آمریکا و اسرائیل هم افزایش پیدا می‌کند.

وی در بیان دلیل دوم این موضوع گفت: انتقال سفارت آمریکا به قدس برای اردن بسیار گران تمام شد، چرا که امان مدعی نظارت کامل بر قدس بود و اعتراض به این اتفاق به دلیل موضوع فلسطین و آزادی قدس نبود، بلکه به خاطر امکانات مالی کلان اعم از کمک‌های صندوق‌های بین المللی است که در اختیار کشور ناظر بر مسئله فلسطین قرار داشته و نباید فراموش کرد که این موارد برای اردن منافع مالی فراوانی به همراه دارد.

امیر موسوی با اشاره به اینکه نتانیاهو اعلام اردن مبنی بر بازپس گیری این دومنطقه از رژیم صهیونیستی  را جدی نگرفته و خواستار آغاز  مذاکرات با اردن شده است، تصریح کرد: به همین دلیل از امروز شروع و تا یک سال آینده و زمان پایان این قرارداد چانه‌زنی اردنی‌ها ادامه دارد و به احتمال زیاد این قرارداد با تامین اعتبار بیشتر تمدید خواهد شد.

وی گفت: مناطق"الباقوره" و "الغمر" کاملا تحت سلطه صهیونیست‌ها است و نظامیان صهیونیست با حضور در آنجا و به دلیل وجود مناطق مسکونی برای تامین امنیت حضور دارند، ولی به هر حال اردن توانایی جلوگیری از اقدامات اسرائیل و اهرم‌های آن را در اختیار ندارد.

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه اردن ۳ الی ۴ توافق‌نامه امنیتی با اسرائیل منعقد کرده و بعید به نظر می‌رسد که در ارتباط با این قرارداد خاص هم مشکلی بر روابطش با اسرائیل ایجاد شود گفت: اردن هیچ زمانی نمی‌تواند به راحتی از مواضع خود عقب‌نشینی کند و سیاست‌های ملک عبدالله پادشاه اردن بر همگان نمایان است و تا زمان حضور وی در قدرت روابط اردن و اسرائیل خوب و حسنه باقی خواهد ماند و ملک عبدالله تلاش دارد تا در قرارداد‌های خارجی خود به ویژه با اسرائیل منافع و حضور خود را پر رنگ‌تر کند.

وی در پایان با اشاره به موضوع دگرگون‌سازی مسئله فلسطین و توافقاتی که در ارتباط با صحرای سینا در حال انجام است افزود: احتمالا ملک عبدالله تلاش دارد تا در این موضوعات و اتفاقات نقش بهتر و موثرتری ایفا کند که به خاطر حضور محمد بن سلمان نقش ملک عبدالله در این میان کم رنگ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار