هپاتیت یک عفونت کبدی به شدت مسری است که با ویروس وارد بدن می شود و منجر به عفونت کبدی می شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ کبد عضوی از بدن است که در سمت راست بالای شکم قرار دارد و بسیاری از فعالیت‌های بدن مانند مقابله با عفونت‌ها، توقف خون ریزی، پاک کردن خون از سموم و ذخیره انرژی در بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.
 
هپاتیت،بیماری به رنگ پاییز
 
هپاتیت التهاب یا ورم کبد که به نام‌های زردی و یرقان از گذشته‌های دور شناخته شده است به علل مختلفی ایجاد می‌شود، شایع‌ترین آن‌ها عوامل ویروسی است، البته انواع دیگری از هپاتیت وجود دارد که ناشی از مصرف داروها، مشروبات الکلی و موارد ارثی هستند.
 
حسن ۵۰ سال دارد و در سن ۳۰ سالگی متوجه شد مبتلا به ویروس هپاتیت B است، او داستان خود را این گونه می‌گوید: سال ۷۶ که پدرم بر اثر سیروز کبدی فوت کرد فهمیدم مبتلا به هپاتیت B هستم و از طریق او مبتلا شده ام در آن لحظه ترس داشتم و با خودم می‌گفتم چرا من باید این بیماری را بگیرم، بی اطلاعی خودم و پزشکان نیز مرا نگران‌تر می‌کرد.

وی می‌افزاید: تا اینکه بیشتر تحقیق کردم و با این بیماری آشنا شدم و با پزشکان مربوطه ارتباط برقرار کردم و اکنون می بینم که با وجود این بیماری می‌توان با رعایت مسائل بهداشتی زندگی عادی داشت و به دیگران انتقال نداد، پس از آشنایی من با این بیماری سریعا همسر و فرزندم را واکسن زدم تا خطر ابتلا که در آن‌ها بالاست از بین برود.

حسن یکی از اساسی‌ترین مشکلات بیماران کبدی را هزینه‌های دارو و درمان می‌خواند و می‌گوید: باتوجه به بالا بودن هزینه‌های درمانی و دارویی و اینکه از نظر مالی تامین و حمایتی نمی‌شویم، باعث دلسردی ما از درمان می‌شود، من یک معلم بازنشسته هستم و با حقوقی که می‌گیرم اگر به پیوند کبد نیاز پیدا کنم با این هزینه‌های بالا قادر به انجامش نخواهم بود، از سوی دولت نیز هیچ کمکی به ما نمی‌شود و پذیرش در مراکز خیریه‌ای هم بعضا سخت و دشوار است.

هپاتیت  B و C شایع‌ترین نوع  بیماری در ایران است

علی حسین پور مسئول کنترل بیماری‌های رفتاری و عفونی مرکز بهداشت خراسان رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ با بیان اینکه  هپاتیت با شدت‌های مختلف دیده می‌شود و انواع مختلفی از آن  تا کنون شناخته شده است می گوید : هپاتیت  B و C شایع‌ترین نوع  این بیماری در ایران است.
 
هپاتیت،بیماری به رنگ پاییز
حسین پور  می افزاید: هپاتیت B نوعی از ویروس است که با واکسن قابل پیشگیری و نزدیک به 5درصد مردم جهان  به شکل ناقل مزمن، این بیماری را  دارند که این رقم در ایران یک تا ٢درصد برآورد می‌شود.

وی می گوید: در کشور ما بیشتر متولدین ١٣٦٨ به بعد و کسانی که به دلایل شغلی در معرض این بیماری قرار دارند واکسینه شده اند و تعداد ناقلین بدون علامت در ایران حدود ٢ میلیون و تعداد بیماران حدود ٣٠٠هزار نفر تخمین زده می‌شوند و دوره پنهانی بیماری بین ٦هفته تا ٦ ماه متغیر است.

مسئول کنترل بیماری‌های های رفتاری و عفونی مرکز بهداشت استان خراسان رضوی درباره هپاتیت C می‌گوید: ابتلا به هپایتی C در٩٠ درصد موارد ناشی از تزریق خون آلوده است که مهمترین راه آن اعتیاد تزریقی و استفاده از سرنگ و وسایل مشترک در تزریق مواد مخدر است.

نقش مهم پیشگیری در کنترل بیماری

حسین پور با اشاره به اینکه هپاتیت حاد یکی از شکل‌های بیماری است اظهار می‌کند: در این حالت بیمار با نشانه هایی، چون زردی، تب، علائم شبیه سرماخوردگی، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، دردشکم، درد مفاصل و مدفوع کم رنگ مراجعه می‌کنند، البته بیشتر مبتلایان از نظر ظاهری سالم بوده و به همین دلیل پیشگیری نقش مهمی در کنترل بیماری دارد.
 
هپاتیت،بیماری به رنگ پاییز
وی می‌افزاید: این بیماری در هپاتیت B معمولا بطور خود به خود بهبود می‌یابد ولی در برخی موارد مزمن می‌شود که این حالت بیشتر در هپاتیت C دیده می‌شود.

حسین پور شکل دیگر بیماری را ناقل سالم می‌خواند و می‌گوید: ابتلا به هپاتیت گاه تنها آلودگی به ویروس بوده و هیچ گونه نشانه‌ی بالینی ندارد، اما در این حالت امکان انتقال ویروس به دیگران وجود دارد در نتیجه بهتر است این افراد هر ٦ ماه آزمایشات کبدی انجام دهند تا در صورت شروع وضعیت مزمن، درمان‌های لازم انجام پذیرد.

راه‌های انتقال

حسین پور ادامه می‌دهد: هپاتیت B و C از طریق خون و مایعات بدن با استفاده از وسایل مشترک مثل تیغ، سوزن و سرنگ در اعتیاد تزریقی و اقداماتی نظیر خالکوبی و حجامت در مکان‌های غیر مطمئن و غیر بهداشتی، از مادر به جنین و تماس جنسی محافظت نشده انتقال می‌یابد که البته در هپاتیت C احتمال انتقال جنسی کمتر از هپاتیت B است.

وی تاکید می‌کند: ویروس‌های هپاتیت B و C در روابط معمول مثل بغل کردن، صحبت کردن، دست دادن و استفاده از حمام و استخر منتقل نمی‌شود.
 

هپاتیت،بیماری به رنگ پاییز


چگونه مبتلا نشویم؟

مسئول پیشگیری از بیماری‌های رفتاری و عفونی مرکز بهداشت استان درباره راه‌های پیشگیری می‌گوید: یکی از راه‌های پیشگیری تزریق واکسن است، علیه هپاتیت B واکسن وجود دارد که به گروه‌های هدف (کودکان) و مشاغل خاص که با خون انسان در تماس هستند برحسب ضرورت در سه نوبت و طی شش ماه تزریق می‌شود و در ٩٥درصد موارد ایمنی ایجاد می‌کند، هپاتیت c، اما واکسن ندارد.

حسین پور می‌افزاید: راه دیگر پیشگیری پرهیز از تماس‌های جنسی خارج از چهارچوب ، جلوگیری از تماس پوست بریده، زخمی، مخاط چشم و دهان با خون و ترشحات فرد دیگر  است.

وی ادامه می‌دهد: عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران به خصوص تیغ، مسواک و سرنگ، استفاده از مراکز مطمئن جهت انجام اعمالی مانند طب سوزنی، دندانپزشکی و آرایشگاه از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری است.

عوارض هپاتیت

مسئول پیشگیری از بیماری‌های رفتاری و عفونی می‌افزاید: بیشتر بیماران به ویژه در هپاتیت B خود به خود بهبود می‌یابند، اما حدود ٥تا ١٠درصد بیماران هپاتیت B و ٥٠تا ٨٠ درصد بیماران در هپاتیت c دچار هپاتیت مزمن می‌شوند، از این میان گروه اندکی در نهایت دچار سیروز کبد می‌شوند، سرطان کبد، اغما کبدی، نارسایی کلیوی از دیگر عوارض هپاتیت مزمن می‌باشد.

حسین پور می‌گوید: پیشگیری در هپاتیت بسیار مهم است، توجه داشته باشید اگر پیش آمدی باعث نگرانی شما از ابتلا به هپاتیت شد مراجعه سریع شما به پزشک این امکان را می‌دهد که با پیشگیری مناسب خطر ابتلا به هپاتیت را تاحد بسیار زیادی کاهش دهید.

حمایت، مهم‌ترین وظیفه اطرافیان

وی ادامه می‌دهد: افرادی که در ارتباط با مبتلایان هستند اولین و مهم‌ترین کاری که باید انجام بدهند حمایت و طرد نکردن فرد است، او را درک و بیماری اش را بپذیرند و در راه درمان حامی و مشوق  مبتلا باشند، همچنین وظیفه دارند اطلاعات خود را بالا برده و به دیگران نیز انتقال دهند تا از شیوع آن پیشگیری شود.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های رفتاری و عفونی می‌گوید: احتیاجی به جدا کردن ظروف غذایی مبتلا نیست فقط کافی است درست شسته شود.


انجمن حمایت از بیماران کبدی

بهرامی مدیر عامل یکی از انجمن‌های فعال بیماران کبدی در مشهد در رابطه با فعالیت‌های انجمن خیریه‌ای بیماران کبدی می‌گوید: ما حدود ۹۰۰ بیمار کبدی در مرکز تحت پوشش داریم که هر کدام توسط نامه پزشک، مبتلا تشخیص داده شده اند و می‌توانند از برنامه‌های درمان و سلامت ما که هزینه اش توسط خیرین پرداخت می‌شود استفاده کنند.
 
هپاتیت،بیماری به رنگ پاییز
 

بهرامی ادامه می‌دهد: متاسفانه درمان بیماری هپاتیت پرهزینه است، به طوری که برخی از مبتلایان به دلیل فقر مالی از راه درمان خارج شدند.

وی می‌گوید: تنها برای یک آزمایش تشخیص بار ویروس‌ها باید ۶۰۰ هزارتومان پرداخت شود،  البته افراد عضو در انجمن این آزمایش را در آزمایشگاه‌هایی که حاضر به همکاری با ما شدند انجام می دهند که مبلغ آن را ما پرداخت می‌کنیم.

مدیر عامل انجمن بیماری‌های کبدی با توجه به تورم و افزایش قیمت درمان و دارو‌ها خواستار کمک رسانی بیشتر خیرین شد.

بیماری هپاتیت در صورت رعایت مسائل گفته شده قابل کنترل و درمان است، ما باید سعی کنیم با اطلاع رسانی درست و رفتار صحیح با افراد مبتلا آن‌ها را درک کنیم تا ترسی از بیان این بیماری نداشته باشند و بار منفی این بیماری را در جامعه کم و کمتر کنیم.

انتهای پیام//آ. ح
 
گزارشگر؛ آیدا حسین پور
برچسب ها: هپاتیت ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.