وزیر امور خارجه گفت: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی است که می‌توان بهتر از گذشته به آن بازگشت و تنها نظام باید تصمیم بگیرد.


ما می‌توانیم در هر لحظه به برنامه هسته‌ای خود بازگردیم/ نظام باید در این مورد تصمیم بگیرد/ بنده آرزوهای بالاتری برای برجام داشتمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای پاسخ به سه سوال نمایندگان در صحن علنی امروز (دوشنبه 14 آبان ماه) حضور یافت.

وی در ابتدا در پاسخ به سوالی درباره اینکه چرا وزارت امور خارجه در ردیابی اموال بابک زنجانی در خارج از کشور با قوه قضاییه همکاری نمی‌کند، گفت: نقش وزارت امور خارجه در این موارد حمایتی بوده و ما موظفیم اقدامات دستگاه قضایی را پیگیری کنیم.

ظریف تصریح کرد: درخواست‌هایی از سوی قوه قضاییه یا دستگاه‌های مربوطه مانند وزارت نفت یا بانک مرکزی وجود نداشته که ما پیگیری نکرده باشیم و در این مورد چندین ملاقات هم انجام شده است.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: برای پیگیری این موارد باید دادخواست یا معاضدت قضایی و شرایطی وجود داشته باشد تا بتوانیم آن را پیگیری کنیم که چنین چیزی وجود نداشته است.

وی افزود: ما می‌توانیم لیست ملاقات‌های وزارت امور خارجه را با افرادی در خارج از کشور برای پیگیری این موضوع ارائه کنیم اما ما تنها مسئول پیگیری و تسهیل کارها هستیم و اقدام با دستگاه‌های قضایی و همچنین دستگاه‌های مربوطه است.

ظریف در ادامه در پاسخ به سوال دوم درباره اینکه بر اساس چه مجوز قانونی بعد از اجرای برجام توافق محرمانه با نماینده آمریکا امضا کرده‌اید، گفت: هر سندی که بعد از برجام وجود داشته در معرض دید و سایت‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه سندی بعد از برجام علاوه بر برجام امضا نشده است، اظهار کرد: تنها چند توافق برای اجرای مواد فنی برجام در موارد هسته‌ای وجود داشته که آن هم در معرض دید عموم قرار گرفته و در جهت منافع ملی کشور هم بوده است.

وی در پاسخ به سوال سوم مبنی بر اینکه چرا زمانی که در مذاکرات برجام زورتان به طرف‌های مقابل نرسید، گزارش آن را به مجلس و مردم نداده‌اید هم بیان کرد:‌ برجام حاصل توافق چند جانبه است و در این توافق هیچ طرفی به تمام خواسته‌های خود نمی‌رسند.

ظریف ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند برنامه هسته‌ای ایران متوقف شده و فوردو نه تنها تعطیل بلکه در آن را هم گل بگیرند، همچنین می‌خواستند مرکز تولید آب سنگین در اراک هم ببندند و ایران تنها بتواند بر روی سانتریفیوژ‌های معادل IR1 کار کرده و برنامه موشکی ما هم متوقف شود اما آمریکایی‌ها زورشان نرسید.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: مذاکره آن طور نیست که همه خواست خود را بتوانند به دست بیاورند، توافق در حقیقت یعنی یک تفاهم و توازنی است که طرفین بتوانند منافع خود را حفظ کنند.

وی گفت: خبرهای دیروز و امروز نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از مواضع خود کوتاه آمده‌اند، آنها می‌خواستند فروش نفت ایران را به صفر برسانند اما امروز طی بیانیه‌ای شش ماه فرصت برای فروش نفت ما صادر کردند.

ظریف اظهار کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند دنیا را علیه جمهوری اسلامی ایران تهییج کنند لذا انواع دروغ پردازی‌ها را علیه ما انجام دادند اما برجام از آنچنان استحکامی برخوردار بود که همچنان منافع ما را حفظ می کند.

وزیر امور خارجه افزود: آمریکا از روز اول بدعهدی کرد و آنها زورشان نرسید تا آنچه می‌خواستند از ما بگیرند لذا در نهایت از برجام خارج شدند و هنوز هم نمی‌توانند خواسته خود را در برجام عملی کنند.

وی گفت: در حالی که دنیا دیپلماسی ایران را پذیرفته نباید به دلیل یک تصور که هرچه ما می‌خواهیم باید به آن برسیم این گونه برخورد کنیم، در هیچ مذاکره‌ای نمی‌توان به تمام خواسته‌ خود رسید زیرا اگر این طور بود باید تنها خواسته‌های خود را روی کاغذ نوشته و ارائه دهیم و دیگر نیازی هم به مذاکره نبود.

ظریف بیان کرد: امروز برنامه هسته‌ای ایران در شرایطی قرار دارد که اگر تصمیم بگیریم به برنامه هسته‌ای خود بازگردیم بهتر از گذشته می‌توانیم آن را پیش ببریم و نظام باید در این مورد تصمیم بگیرد.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: برجام آنچه بوده که ما می‌توانستیم بگیریم و بیشتر از آن هم نمی‌شد چیزی گرفت و ما با توجه به دستور مقام معظم رهبری و مقاومت مردم و استفاده از تمام امکانات توانستیم بهترین توافقی که امکان داشت را انجام دهیم.

وی تأکید کرد: بنده هم آرزوهای بالاتری برای برجام داشتم اما اکنون می‌توان با همکاری و همیاری میان مردم و دولت و همچنین مجلس کشور را در این برهه حساس با تمام داده‌های خود پیش ببریم.

ظریف تصریح کرد: در چند ماه گذشته جمهوری اسلامی ایران توانسته توفیقاتی مانند فضاحت آمریکا در شورای امنیت، رأی دیوان لاهه به نفع ما و... را به دست بیاورد که این مسائل بیانگر آن است که ایران در صحنه دیپلماسی بین‌المللی پذیرفته شده است.

وی در قسمت دوم سخنانش با بیان اینکه وضعیت اقدامات بابک زنجانی به دلیل شرایط ویژه آن زمان شفاف نبوده است گفت: باید این موضوع را از طریق موارد اطلاعاتی پیگیری کرد و تمامی حساب‌های زنجانی در مالزی و تاجیکستان سوری بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: این اقدام به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ بوده زیرا تحریم شرایطی را ایجاد می‌کند که شفافیت را نابود و رانت ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: وزارت امور خارجه هم در حد توان خود اقداماتی را انجام داده و نمی‌دانم چرا همکاران من نامه‌های تشکر دستگاه قضایی را به شما نشان نداده‌اند.

ظریف تصریح کرد: اکثر معاملات بابک زنجانی در داخل بوده و از طریق یکی از بانک‌ها انجام می‌شده و بقیه اقدامات را هم این بانک با واسطه انجام می‌داده است و این اطلاعات از طریق یکی از همکاران خودتان جمع‌آوری شده است.

وزیر امور خارجه با اشاره به بحث مذاکرات بعد از برجام با طرف آمریکایی هم گفت: این مذاکرات در حوزه هسته‌ای بوده و ماه‌ها ادامه داشته و در یک جلسه هم نبوده است، ما هم تمامی گزارشات خود را در هیئت نظارت و دبیرخانه شورای امنیت ارائه کرده و بررسی شده است.

وی تاکید کرد: تمامی اقدامات بر اساس یک تصمیم جمعی انجام شده البته قرائت‌ها و برداشت‌ها از یک بند متفاوت بوده است به طور مثال ما زمانی که سانتریفیوژ IR8 را آزمایش می‌کردیم آنها غوغا کرده و گفتند جزء توافق نبوده است اما امروز ما حتی گاز آن را هم تزریق کرده‌ایم.

ظریف اظهار کرد: برخی اختلاف نظرها در برجام وجود داشته که طبیعی است لذا کمیسیون ویژه به دلیل همین اختلاف نظرها در برجام بوجود آمد تا حل شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: مگر می‌توان در کشورمان کاری کرد و گزارش آن را ارائه نداد، حتی در نامه‌ای که طیب‌نیا وزیر وقت اقتصاد امضا کرد بر اساس توصیه وزارت امور خارجه جمله‌ای را مبنی بر اینکه بر اساس مقررات قانون اساسی عمل شود، قرار داد یعنی اگر تعهد جدیدی ایجاد شد باید آن را به مجلس بیاوریم. بر همین اساس هم ما چهار لایحه مربوط به FATF را به مجلس ارائه کردیم.

وی بیان کرد: علی‌رغم انکه معتقدیم دو سال زمان کشور گرفته شده اما ما همیشه در مجلس بوده‌ و متعهد به قانون بوده‌ایم، لذا تقاضا داریم این اعتماد بین حاکمیت و مردم را خدشه‌دار نکنید، حاکمیت تابع قانون بوده و هر کسی که به قانون تمکین نکند باید مجازات شود.

ظریف با اشاره به اینکه برجام از نظر دنیا پیروزی دیپلماسی ایران بوده است گفت: آنقدر طلبکاری کردیم و مقام معظم رهبری هم در راس نظام مطالبات مردم را همواره با صدای رسا فرموده‌اند اما رهبری همزمان با این مطالب هم گفتند مذاکره کنندگان این گونه هستند و نگفتند که آنها مخفی‌کاری می‌کنند.

وزیر امور خارجه افزود: مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند بنده چیزهایی را می‌دانم که شما نمی‌دانید، لذا ما هیچ گاه منویات رهبری اقدامی نکردیم برجام هم علی‌رغم بدعهدی‌ها و قلدری‌های آمریکا امروز ملاک شکست آمریکا شده است.

وی اظهار کرد: امروز متحدان آمریکا می‌خواهند حسابی مشترک باز کنند تا تحریم‌ها را دور بزنند و بنده نمی‌دانم می‌توانند یا نمی‌توانند، نمی‌توان میزان تاثیر اقتصاد آمریکا را بر جهان تغییر داد حتی روسیه و چین هم نمی توانند اما امروز متحدان آمریکا حتی کشورهایی که برای حیات و ممات خود به آمریکا وابسته هستند هم به وی فشار می‌آورند.

ظریف تصریح کرد: بر این اساس آمریکا شش ماه برای فروش نفت ایران زمانی را تمدید کرد و این پیروزی ما است.

وزیر امور خارجه ضمن انتقاد به برخی نمایندگان گفت: مگر به حرف ترامپ گوش نمی‌کنید که گفت اوباما همه پول را به ایران داد و نتوانست کاری هم انجام دهد، چرا زمانی که ترامپ اعلام می‌کند 7 ترلیون دلار در منطقه خرج کرده اما شکست‌ خورده به آن استناد می‌کنید اما وقتی می‌گوید ظریف سر کری وزیر امور خارجه اوباما را کلاه گذاشته به آن استناد نمی‌کنید.

وی افزود: چرا افتخارات ملت ایران را به ذلت تبدیل می‌کنید؟ این ملت عزیز و بزرگ بوده و نباید اجازه دهیم این گونه اتفاقات بیفتد زیرا ایران در دیپلماسی قوی بوده و شما باید ملت ایران را باور کنید نه ظریف را، ما هم به پشتوانه همین ملت مقابل آمریکا ایستادیم و خواهیم ایستاد.

ظریف بیان کرد: امروز روز آغاز یک روند جهانی است. امروز دلار مسیر سراشیبی را طی می‌کند زیرا آمریکا با سواستفاده‌های بسیاری که از دلار کرده به ضرر خود عمل کرده و دلار در سراشیبی قرار گرفته است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: مردم با حماسه روز گذشته خود در روز سیزده آبان نشان دادند که این نظام دست‌خوردنی نیست و نباید اقتدار مردم، نظام و مقام معظم رهبری را زیرسوال ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار