افزایش کالری مصرفی در مقابل کالری دریافتی، اصلی‌ترین فرمول کاهش وزن است، اگر به دنبال راهی هستید که کالری بیشتری بسوزانید باید سراغ ورزش‌هایی مناسب این کار بروید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در سال های اخیر افزایش شیوع چاقی باعث شده است کاهش وزن و تناسب اندام به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شود؛ اصلی ترین فرمول کاهش وزن افزایش کالری مصرفی نسبت به کالری دریافتی است، بخشی از این کالری‌ها به انجام فعالیت‌های روزانه شما باز می‌گردد، اما برخی از آن‌ها صَرف انجام فعالیت‌های طبیعی بدن یا به اصطلاح متابولیسم شما می‌شود. پس اگر به دنبال راهی هستید که بدون افزایش فعالیت کالری بیشتری بسوزانید، باید سراغ این بخش بروید.

بدن شما همواره، حتی زمانی که هیچ کاری نمی‌کنید، در حال سوزاندن کالری است. لازم است بدانید میزان متابولیسم، حتی در وضعیت استراحت، در افرادی که عضلات بیشتری دارند، بالاتر است. روزانه، هر 1 کیلوگرم عضله، حدود 12 کالری برای قوام خودش صرف می کند در حالی که 1 کیلوگرم چربی‌ تنها 4 کالری مصرف می کند. این تفاوت کوچک می تواند با گذشت زمان افزایش هم داشته باشد چرا که بعد از یک ورزش قدرتی، عضلات در سرتاسر بدن شما فعال شده و میزان متوسط متابولیسم روزانه شما افزایش می یابد.

چربی سوزی در کل روز با چند دقیقه ورزش

ورزش کردن را کنار نگذارید؛ ممکن است ورزشی مثل ایروبیک عضلات بزرگی نسازد، اما می تواند تا چندین ساعت بعد از ورزش، متابولیسم بدن شما را بالا نگه دارد؛ نکته کلیدی این است که به خودتان فشار بیاورید؛ ورزش های شدید، نسبت به ورزش های سبک و یا معمولی، بیشتر و برای مدتی طولانی، باعث افزایش متابولیسم بدن می‌شوند؛ برای اینکه نتایجی بهتر به دست آورید، ورزش های فشرده در باشگاه انجام دهید و یا در پیاده روی معمولی خود، برای بازه های زمانی کوتاه اما سریع راه بروید.

بدن شما برای سوزاندن کالری به آب نیاز دارد. حتی اگر شما به میزان معمولی آب می نوشید، ممکن است که متابولیسم شما کاهش پیدا کند. در یک تحقیق نشان داده شد که در بین افراد بالغ، آنهایی که روزانه 8 لیوان و یا بیشتر آب می نوشند، نسبت به افرادی که 4 لیوان آب در روز مصرف می کنند، کالری بیشتری می سوزانند. برای آنکه بدن شما مایعات کافی داشته باشد باید در فاصله زمانی مناسب، قبل از هر وعده‌ غذایی اصلی و یا متفرقه، یک لیوان آب و یا یک نوشیدنی بدون قند، بنوشید؛ همچنین در وعده‌های غذایی مختصر خود، بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید چرا که به صورت طبیعی و برخلاف دیگر خوراکی‌ها حاوی آب می باشند.

بعضی از مواد موجود در نوشابه های انرژی زا، باعث افزایش متابولیسم می‌شود؛ این نوشیدنی های سرشار از کافئین میزان مصرف انرژی بدن شما را افزایش می دهند؛ بعضی از آنها نیز حاوی آمینو اسید تائورین هستند که می‌تواند با افزایش متابولیسم شما به چربی سوزی بدن کمک کند اما مصرف نوشابه‌های انرژی‌ زا برای برخی از افراد سبب بروز مشکلات خواب و یا حتی افزایش فشار خون و اضطراب شود، پس مصرف  مرتب و بیش از حد آن توصیه نمی‌شود.

فلفل‌ به جز دهان، چربی‌هایتان را نیز می‌سوزانند

غذاهای تند مواد شیمیایی طبیعی دارند که باعث افزایش متابولیسم می شوند. اضافه کردن یک قاشق غذاخوری فلفل سبز یا فلفل قرمز خرد شده در هنگام پختن غذا، میزان متابولیسم شما را افزایش می‌دهد. اما تاثیر آن احتمالا موقت خواهد بود اما اگر به طور مرتب غذاهای تند میل کنید، نتایج مثبت افزایش پیدا خواهد کرد. در این بین توجه داشته باشید زیاده روی در استفاده از فلفل مضر بوده و در برخی افراد حساسیت ایجاد می‌کند.

بدن شما برای هضم پروتئین، نسبت به هضم چربی و یا کربوهیدرات، کالری بسیار بیشتر می‌سوزاند از این رو جایگزین کردن بخشی از کربوهیدرات‌ها با گوشت که سرشار از پروتئین است، متابولیسم را در وعده های غذایی افزایش می‌دهد. گوشت گاو، بوقلمون، ماهی، مرغ، لوبیا تخم مرغ و لبنیات کم چرب از منابع مناسب برای تامین پروتئین است.

قهوه پس از آب پرطرفدارترین نوشیدنی دنیاست؛ یکی از فواید قهوه به شرط مصرف متعادل، افزایش کوتاه مدت میزان متابولیسم است، کافئین به کم کردن احساس خستگی کمک کرده و مقاومت بدن را در ورزش افزایش می‌دهد.

نوشیدن چای سبز فواید کافئین و کاتچین را دارد و متابولیسم را به مدت 2 ساعت افزایش می‌دهند. تحقیقات نشان می دهد نوشیدن 2 الی 4 فنجان چای سبز باعث می‌شود تا در یک ورزش کوتاه مدت با شدت معمولی، 17% کالری بیشتر بسوزانید.

فراموش نکنید خوردن غذا با کالری کمتر از 1200 (برای خانم‌ها) یا 1800 (برای آقایان) در یک روز، برای افرادی که امیدوار هستند متابولیسم بدنشان را افزایش دهند، بی‌فایده خواهد بود؛ این رژیم های غذایی ممکن است باعث لاغری شما شود اما در نهایت نتیجه‌ای معکوس به همراه خواهد داشت، چراکه باعث عضله سوزی می‌شود. کم کردن عضله، خودش باعث کاهش متابولیسم خواهد شد و نتیجه نهایی این خواهد بود که بدن شما کمتر کالری سوزانده و نسبت به پیش از رژیم، سریع تر اضافه وزن پیدا کنید.

ورزش‌های پیشنهادی برای افزایش متابولیسم بدن

وضعیت ملخ ، حرکتی عالی برای افرادی است که می خواهند با کمک یوگا سوخت و ساز بدن را افزایش دهند، علاوه بر این موجب این تمرین عضلات پا و کمر را تقویت می کند و با افزایش انرژی،‌ سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می برد. بیشتر از ۴۰ ثانیه در این حالت بمانید و ۳ بار آن را تکرار کنید.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

حرکت کمان یکی دیگر از حرکات بالابرنده سوخت و ساز بدن در یوگاست که با کار روی انرژی هایی که نمی توانند منجر به افزایش متابولیسم شوند، عمل می کند. این وضعیت گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می خواهند کشش و تقویت عضلات بدن را به طور همان زمان داشته باشند.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

وضعیت پل ، از آن جهت مهم است که شما در واقع هنگام انجام این حرکت، غده تیروئید خود را ماساژ می دهید (غده تیروئید مسئول تنظیم تولید هورمون سوخت و ساز بدن است). برای ۴۰-۵۰ ثانیه در این وضعیت بمانید سپس به آرامی تک تک ستون فقراتتان را روی زمین قرار داده و دراز بکشید، این حرکت را دو بار تکرار کنید.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

حالت گاوآهن ، گردش خون را در غدد آدرنال و هیپوفیز بهبود می بخشد و به معنای واقعی کلمه ارسال اندورفین و هورمون‌های سازگار با متابولیسم در سراسر بدن است که کمک می کند تا سرعت سوخت و ساز بدنتان متعادل شود.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

و آخرین وضعیت حالت ماهی است که برای کشش عضلات گردن استفاده می شود. اگر شما می خواهید استرس گردن خود را از بین ببرید این حالت یوگا یک حرکت ضروری است. در این حالت هم غده تیروئید شما تحت تاثیر خواهد بود که لزوما منجر به بالا بردن متابولیسم بدن می شود.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

با کمر و زانویی کاملا صاف سر پا ایستاده و دست‌های خود را مشت کنید، زانوی راست و دست چپ را بالا بیاورید و حالت دویدن به خود بگیرید، سپس خیلی سریع تغییر حالت دهید و زانوی چپ و دست راست را بالا بیاورید و حالت دویدن به خود بگیرید؛ به این ترتیب، درجا زدن را شروع می‌کنید و به مرور به سرعت خود را بالا ببرید؛ حداقل ۳ بار در طول روز و هربار، ۱۰ دقیقه این حرکت را تکرار کنید و سعی کنید آن را با بالاترین سرعت انجام دهید تا هم بیشتر عرق کنید و هم کالری بیشتری بسوزانید.

ورزش‌های مناسببرای افزایش سوختو ساز بدن+ تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار