به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اولین نشست بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای امروز با حضور سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیأت همراه، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای و برخی از مدیران کل و روسای استانی دانشگاه فنی و حرفه ای در سالن جلسات دفتر ریاست سازمان مرکزی دانشگاه برگزار شد.
صالحی عمران در این نشست ضمن تشکر از حمایت های مدیران وزارت علوم از دانشگاه عنوان کرد: باید در برهه کنونی بین المللی سازی آموزش های عالی فنی و حرفه ای را جدی گرفته و برنامه عملیاتی مختص آن را پیاده کنیم.
وی با اشاره به پتانسیل و ظرفیت بالقوه و گستره جغرافیایی دانشگاه فنی و حرفه ای در سراسر کشور بین المللی شدن را یکی از مباحث مهم قلمداد کرد و گفت: امروز با وجود تعدادی از مراکز تابعه دانشگاه در مرزهای مشترک با کشورهای هم جوار، فرصت مغتنمی برای بین المللی سازی آموزش های فنی و حرفه ای به وجود آمده است که دانشگاه در این زمینه برنامه های گسترده ای دارد.
صالحی عمران از اعطای شورای مستقل برنامه ریزی درسی آموزش های مهارتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه فنی و حرفه ای خبر داد و با تأکید بر تقاضا محوری و مؤلفه های سازنده شایستگی دانش آموختگان، تصریح کرد: شاخص های اصلی رتبه بندی در کشورهای پیشرفته در بین دانشگاه های دنیا، بحث اشتغال فارغ التحصیلان است.
وی اظهار کرد: بین المللی شدن از مهم ترین لوازم در عصر جهانی شدن و رویکردی مهم برای احیای تفکرات نظام علمی و فرهنگی جهان است و پیامدهای مثبت فراوان همچون گسترش مهارتهای ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینه های مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع ارزی را در پی دارد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: یکی از برنامه های اصلی حوزه بین الملل دانشگاه برگزاری دورههای کوتاه مدت در زمینه مراودات علمی، گفتگوی مهارتی بین دانشگاه های مطرح جهان، انتقال تکنولوژی و فناوری های روز دنیا از جمله انرژی های پاک با تدریس اساتید خارجی و اعزام اساتید برای فرصت های مطالعاتی و دوره های دانش افزایی است.
وی در پایان با اشاره به تغییر دیدگاه های جهانی نسبت به تکنولوژی و فناوری های نو عنوان کرد: ما در دانشگاه باید به دنبال فناوری هایی باشیم که نیاز اساسی به هزینه کرد بالا از جمله تجهیز و تأمین ملزومات کارگاهی و آزمایشگاهی ندارد.
انتهای پیام/