مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه از بهره مندی 80 هزار زلزله زده از خدمات بهزیستی در یک سال پس از زلزله بزرگ استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، امید قادری مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به خدمات متنوع بهزیستی در امدادرسانی به زلزله زدگان گفت : با گذشت یک سال از زلزله بزرگ آبان سال گذشته که موجب آسیب 9 شهر و بیش از 1900 روستای استان شد، بیش از 80 هزار نفر در این مناطق به نوعی از خدمات بهزیستی بهره مند شدند.

وی مهمترین اقدام بهزیستی در بحث زلزله زدگان را غربالگری روحی و روانی آنها عنوان کرد و گفت : در همان روزهای ابتدایی پس از زلزله بررسی مشکلات روحی و روانی زلزله زدگان در دستور کار قرار گرفت و بیش از 77 هزار و 500 نفر تا به امروز در این مناطق غربالگری روانی شدند.

وی از حضور 105 روانشناس در طرح غربالگری روحی و روانی زلزله زدگان خبر داد و افزود: حدود 20 هزار نفر از این افراد جهت مراحل تخصصی روان درمانی ارجاع شدند که این امر موجب شد تا علی رغم فاجعه سنگین زلزله شاهد کاهش 14 درصدی خودکشی استان باشیم.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش افراد تحت پوشش بهزیستی بعد از فاجعه زلزله گفت: با اقدامات شناسایی صورت گرفته در حال حاضر 188 زن سرپرست خانوار جدید و نیز 14 کودک بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی قرار گرفتند. همچنین 118 معلول جدید نیز در این مناطق شناسایی و تحت پوشش قرار گرفتند.

قادری تصریح کرد: تمام این افراد تحت پوشش قرار گرفته و مستمری برای آنها برقرار شده است و در مجموع هم اکنون برای 730 نفر مستمری برقرار است و مستمری این افراد در سه ماه پایانی سال گذشته به دو برابر دریافتی دیگر مددجویان افزایش یافت.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به آسیب 2230 واحد مسکونی مددجویان در زلزله سال گذشته گفت: کار بازسازی این واحدها از همان روزهایی ابتدایی پس از زلزله شروع شد و بر اساس تفاهم نامه با بسیج سازندگی تا به امروز 712 واحد مسکونی به مددجویان تحویل شده است، مابقی واحدها نیز در مراحل انتهایی قرار داشته و به زودی تحویل می شوند.

قادری با اشاره به احداث هفت مرکز توانبخشی در مناطق زلزله زده گفت: از این تعداد پنج مرکز در مناطق روستایی و دو مرکز در مناطق شهری احداث شده است.

وی افزود: همچنین شش مجتمع توانبخشی در مناطق زلزله زده ازگله، ریجاب، تازه آباد، سرپل ذهاب، چم زرشک و شیخ صله احداث شده است.

وی از خریداری 3.3 میلیارد تومان لوازم توانبخشی برای معلولین مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: این لوازم میان این افراد توزیع شده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به ساخت یازده مهدکودک در مناطق زلزله زده گفت: هر کدام از این مهدها در مساحت 50 مترمربع و با اعتبار 500 میلیون ریال احداث شده اند

وی یادآور شد: شهریه 930 نفر از کودکان مناطق زلزله زده رایگان می باشد و همه آنان از یک وعده غذای گرم رایگان توسط بهزیستی بهره مند هستند.

قادری با اشاره به راه اندازی دو مرکز روانپزشکی و روان درمانی در سرپل ذهاب و تازه آباد گفت: همچنین سه مرکز اورژانس اجتماعی در مناطق زلزله زده راه اندازی شده است .

 

 

انتهای پیام/د

زلزله سال گذشته موجب آسیب 9 شهر و بیش از 1900 روستای استان شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.