معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن گفت: قطار حومه‌ای تهران – گرمسار‌ تا مرداد ماه سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح قطارهای حومه‌ای تهران – گر‌مسار تا مرداد سال 98به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مازیار یز‌دانی معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن در نشست خبری امروز خود درباره آخرین دستاوردهای بخش زیربنایی راه آهن گفت: مهم‌ترین بحث امروز  آلودگی هواست، بنابراین راه‌اندازی قطارهای حومه‌ای اولویت راه آهن به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: روزانه تعداد زیادی خودرو وارد و یا از شهرها خارج می‌شود که اکثر آنها فرسوده هستند، بنابراین اصلی‌ترین مشکل این روزها به ویژه در تهران آلودگی هوا است.

یزدانی با بیان اینکه حدود 6 سال است که راه آهن بر روی ساخت قطارهای حومه‌ای تأکید می‌کند و به همین منظور در این مدت در کلانشهرهایی همچون تهران، اهواز، مشهد، شیراز و اصفهان پروژه‌های حومه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مهم‌ترین آن در استان تهران قرار دارد.

وی تصریح کرد: قطار حومه‌ای تهران – گرمسار، تهران – قزوین و تهران – پرند 3 پروژه حومه‌ای تهران به شمار می‌رود و تهران – پاکدشت‌ نیز به زودی بر این پروژه‌ها اضافه می‌شود که خوشبختانه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه قطار تهران – گرمسار و تهران – قزوین پیشرفت 80 درصدی داشته است، افزود: پروژه تهران – پرند 30 درصد پیشرفت دارد و تا پایان امسال قطار تهران – گرمسار‌ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی یادآور شد: در صورتی که برای سایر مسیرها تأمین مالی ایجاد شود تا مرداد ماه سال 98 به بهره‌برداری می‌رسد البته هدف‌گذاری ما برای تکمیل این پروژه‌ها سال 98 است.

یزدانی توضیح داد: در مسیر اهواز قطارهای حومه‌ای در حال جابه‌جایی‌ مسافران است و برای سایر شهرها پروژه‌های قطار حومه‌ای در دست مطالعه است.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن افزود: در مسیر تهران – هشتگرد‌ قطارهای‌ حومه‌ای راه‌اندازی شده و ما در حال برنامه‌ریزی قطارهای هشتگرد تا گرمسار‌ هستیم و امیدواریم مسیر هشتگرد به پیشوا به زودی به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه تمامی پول مسیر تهران گرمسار هزینه شده است، گفت: متأسفانه در برخی از مناطق معارض‌های ملکی شخصی داریم که نیازمند منابع مالی نقدی هستند، بنابراین در حال طی مراحل بروکراسی و برنامه‌ریزی هستیم که این منابع مالی تأمین شود.

معاون فنی و زیربنایی تاکید کرد: ایجاد معارض‌های ملکی باعث شده که بسیاری از پروژه‌ها در زمان اصلی خود به بهره‌برداری نرسد. در مسیر تهران_کرج_هشتگرد کل مناطق به اتمام رسیده و تنها یک تا دو کیلومتر به دلیل معارض‌ها به مشکل برخورده است.

وی توضیح داد: کل مسیر قطارهای حومه‌ای 600 کیلومتر است که عمده آنها در کلان‌شهر تهران قرار دارد با برنامه‌ریزی هایی که انجام داده‌ایم امسال 300کیلومتر قطار تهران به بهره‌برداری می‌رسد و در صورتیکه منابع مالی به موقع تزریق شود بهره‌برداری از این خطوط ریلی به 500کیلومتر نیز می‌رسد.

یزدانی بیان کرد: برای قطارهای حومه‌ای 900میلیارد تومان منابع مالی نیاز داریم.

افتتاح راه‌آهن مراغه_ارومیه تا پایان هفته

یزدانی در ادامه به راه‌آهن مراغه ارومیه اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این راه‌آهن کامل شده و ما امروز شاهد بهره‌برداری از کامل‌ترین راه‌آهن کشور از لحاظ کیفیت ساخت، ایستگاه و خطوط ریلی هستیم.

وی ادامه داد: راه‌آهن مراغه ارومیه جزء بهترین مسیر‌های ساخته شده در کشور به شمار می‌رود.

معاون فنی و زیربنایی اظهار کرد: مسیر ارومیه به دلیل آنکه در پایانه‌های مرزی قرار دارد و انتقال بار از این طریق صورت می‌گیرد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: سرعت طراحی شده برای این راه‌آهن 160 کیلومتر بر ساعت است، اما هم‌اکنون به دلیل آنکه در ابتدای مسیر قرار دارد با سرعت 90 کیلومتر بار را جابه‌جا می‌کند.

یزدانی اظهار کرد: طول این مسیر 153کیلومتر است که 50 کیلومتر آن در سال 90 افتتاح شده و 100 کیلومتر باقی مانده تا مسیر ارومیه است که آماده بهره‌برداری شده است.

وی تاکید کرد: در مسیر ارومیه_نقده ایستگاه خوب با امکانات رفاهی کامل ساخته شده است.

معاون فنی و زیربنایی در ادامه به ساخت خطوط فرعی و اولویت قرار گرفتن آنها در راه‌آهن اشاره کرد و افزود: استفاده حداکثری راه‌آهن برای بار از طریق خطوط فرعی و آنتنی انجام می‌شود و ما این برنامه را در دست مطالعه قرار دادیم.

وی اظهار کرد: 500کیلومتر خطوط فرعی و آنتنی در راه‌آهن نیاز داریم که 250 کیلومتری آن بالای 10 کیلومتری و مابقی زیر 10 کیلومتر است.

یزدانی اظهار کرد: امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌ایم مقرر شده 108 کیلومتر خطوط آنتنی بسازیم که با مجموع ساخت 500 کیلومتر میزان حمل بار به 40 میلیون تن می‌رسد.

وی افزود: بزرگترین مزیت ساخت این خطوط آنتنی کاهش تصادفات جاده‌ای و افزایش ظرفیت بار است.

معاون فنی و زیربنایی ادامه داد: تمام مسیرهایی که در 10 سال اخیر ساخته شده در حال شناسایی خطوط فرعی و آنتنی آنها هستیم.

وی توضیح داد: برخی مدیران استانی به کمک ما آمدند و برای برخی از مراکز بار با هزینه‌های تمام شده در حال پیگیری است.

یزدانی درباره راه‌آهن قزوین_رشت گفت: راه‌آهن قزوین_رشت با یک هندسی خاصی ساخته شده و با سایر راه‌آهن‌ها تفاوت دارد، بنابراین این پروژه‌ نیازمند نگه‌داری ویژه است.

وی اظهار کرد: این راه‌آهن امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ما چند ماه پیش به صورت آزمایشی با نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از این پروژه بازدید کردیم و تمامی تلاش خود را برای همکاری این پروژه را به کار گرفته‌ایم.

یزدانی در ادامه به تراک بندی پروژه بافق_بندرعباس اشاره کرد و افزود: ماه گذشته 235 کیلومتر تراک بندی به بهره‌برداری رسیده است و مسیر بافق_بندرعباس زیر بار ترافیک رفته است.

وی تصریح کرد: شرایط افزایش سرعت در این محور 600 تا 100 کیلومتر را با ایجاد این تراک‌بندی به وجود آورده‌ایم.

معاون فنی و زیربنایی افزود: قطارهای باری در این مسیر متغیر است و بخشی از این تراک‌بندی‌ها صورت گرفته و مابقی نیز به مرور زمان تکمیل می‌شود.

یزدانی به پروژه سربندر_خرمشهر اشاره کرد و افزود:‌ این پروژه با همکاری فولاد ناوگان منطقه آزاد اروند و راه‌آهن در حال ساخت است و هفته آینده کلنگ اجرایی آن زده می‌شود.

ایران۳۲کیلومتر ریل شلمچه-بصره را می‌سازد

وی توضیح داد: شرکت راه‌آهن مقرر کرده است 700 پل راه‌آهن بسته را بسازد و به طرف عراق هبه کند.

معاون فنی و زیربنایی افزود: طول این پل 800 متر است و مقرر شده 32 کیلومتر از این مسیر را کشور ایران بسازد و هزینه آن را به صورت تضامنی از کشور عراق دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه ما انتظار داشتیم که طرف عراقی موضوع ساخت راه‌آهن را پیگیری کند، افزود: متاسفانه کشور عراق تا به امروز این موضوع را به صورت جدی پیگیری نکرده و به دلیل آنکه این مسیر دارای مین است و مسائل امنیتی به خطر می‌افتد باید پاکسازی کند.

یزدانی تاکید کرد: با کسب تکلیف از رئیس جمهور مقرر شده این 32 کیلومتر خط آهن شلمچه_بصره از طریق ایران ساخته شود.

معاون فنی و زیربنایی توضیح داد: ساخت این پل بازشوی ریلی حدود 220 میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارم و به ساخت این دو پروژه راه‌آهن ایران به عراق و از آنجا به بندر لاذقیه سوریه متصل می‌شود.

یزدانی در ادامه به پروژه دو خطه شدن بافق_ مشهد اشاره کرد و افزود: بزرگترین گلوگاه ظرفیتی در این مسیر قرار دارد که نقش موثری در افزایش ترانزیت بار و مسافر دارد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: طول این مسیر 600 کیلومتر است و با موافقت روس‌ها تأمین فاینانس این پروژه کسب شده و برای هر کیلومتر خط دوم این پروژه 5 میلیارد تومان هزینه لازم است و برای این 500 کیلومتر 5000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود: برقی سازی سرخس_ بندرعباس بخش دیگری از این پروژه است که ان‌شاءالله تا چند ماه آینده این مسیر نیز ساخته می‌شود.

یزدانی در ادامه به پروژه رشت_ آستارا اشاره کرد و افزود: این پروژه به دلیل آنکه تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور به شمار می‌رود که  چند ماه پیش با راه‌آهن آستارا_ آستارا افتتاح شده بود، با به بهره‌برداری رسیدن مابقی این پروژه، این مسیر تکمیل می‌شود.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن افزود: راه‌آهن قزوین_ رشت تا دو ماه دیگر تکمیل می‌شود و این مسیر برای انتقال بار از CIF می‌توانیم این راه‌آهن را به دریای کاسپین متصل کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه کشور آذربایجان و روس‌ها برای سرمایه‌گذاری در این پروژه بسیار استقبال کرده‌اند.

یزدانی گفت: راه‌آهن رشت_ آستارا به دلیل آنکه از مناطق مسکونی و جنگلی زیادی عبور می‌کند، نیازمند طراحی و هندسی خاص است، به همین دلیل ما سعی کرده‌ایم بخش اعظمی از این پروژه را از طریق پل بسازیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن توضیح داد: این مناطق جزء مناطق کشاورزی و آب‌ پروری است، به همین دلیل باعث می‌شود که ساخت آن منابع طبیعی را تحت‌الشعاع قرار دهد، به همین منظور راهکار جدیدی را برای ساخت این راه‌آهن بکار گرفته‌ایم.

وی اظهار کرد: در این پروژه سعی کرده‌ایم از سواحل حداکثر استفاده را ببریم تا تملک اراضی کمتری داشته باشیم، به همین منظور از مشاوران و طراحان خاصی در ساخت این راه‌آهن استفاده کرده‌ایم.

یزدانی تصریح کرد: در این پروژه ابتدا مقرر شده بود که 130 کیلومتر اراضی خاکی و 30 کیلومتر پل داشته باشیم اما با بازنگری‌های مجدد سعی کردیم 130 کیلومتر پل و 30 کیلومتر از اراضی خاکی استفاده کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود افتتاح این پروژه اوایل سال آینده انجام شود.

وی در ادامه به پروژه اصفهان_ اهواز اشاره کرد و افزود: این پروژه را 5 ماه پیش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به ما واگذار کرد و همزمان با واگذاری آن به دنبال تأمین فاینانس خارجی هستیم و همزمان با آن نیز مطالعات صورت گرفته را بازنگری و نهایی کرده‌ایم.

یزدانی توضیح داد: برآورد اولیه برای ساخت این پروژه 5 میلیارد یورو است و طول این پروژه 400 کیلومتر است، مطالعات صورت گرفته برای دو خطه کردن این پروژه آغاز شده و به دلیل آنکه در این مسیر تونل و پل زیادی قرار دارد، هزینه‌های آن بیشتر شده است.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در ادامه به دو خطه کردن پروژه بافق_ زرین‌شهر اشاره کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی این پروژه 80 درصد شده و امسال 300 کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: با ساخت این راه‌آهن کمک بزرگی در ارسال بار از بندرعباس به اصفهان صورت می‌گیرد و ما می‌توانیم شاهد افزایش تردد قطارهای باری بسیاری در این مسیر باشیم.

یزدانی ادامه داد: کل طول این مسیر حدود 630 کیلومتر است که مردادماه سال 98 ، 300 کیلومتر از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن در ادامه به طرح جامع 30 ایستگاه اصلی اشاره کرد و افزود: 70 درصد از این مطالعات به اتمام رسیده و با اجرای این طرح جامع طرح TOD راه‌آهن شروع می‌شود.

وی با اشاره به برقی ‌سازی راه‌آهن تهران_ مشهد و گرمسار_ اینچه برون، تصریح کرد: تصمیمات برای اجرایی شدن این طرح‌ها صورت گرفته و کارهای اجرایی آن را آغاز کرده‌ایم.

یزدانی در پایان به بهسازی و بازسازی خطوط راه‌آهن در مسیرهای قدیمی اشاره کرد و گفت: سال گذشته تمامی خطوط 60 ساله راه‌آهن را بازسازی کردیم و به اتمام رساندیم و امسال خطوط دوم 30 و 40 ساله را آغاز کردیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: راه آهن ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۷
تنها راه نجات از دست کامیونها و هواپیماها قطارهای سریع السیره
آخرین اخبار