به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مولوی فرد مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه در جلسه علنی شورای شهر تبریز از تخصیص بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان در ۶ ماه گذشته به مترو تبریز خبر داد و گفت: در این مدت همچنین ۲۷ میلیارد تومان از طریق دولت و ۱۳۲ میلیارد تومان از طریق شهرداری به مترو تخصیص یافته است.
وی افزود: زمانی که پروژه را تحویل گرفتیم فاز اول و دوم از خط یک قطار شهری تبریز به بهره برداری رسیده بود، این در حالی بود که ایستگاههای ۱ تا ۶ از لحاظ ساختمانی به اتمام رسیده و ایستگاههای ۷، ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ در حال ساخت بود و از فاز ۳ نیز ایستگاههای ۱۲، ۱۸ و ۱۴ در حال ساخت قرار داشت.
وی با اشاره به تعطیلی ایستگاههای ۱۳، ۱۵ و ۱۶ در زمان تحویل پروژه اظهار داشت: این ایستگاهها در آن زمان بدون پیمانکار بود و همچنین در برخی از ایستگاهها در بحث مخابراتی و تاسیساتی نواقصات وجود داشت.
مولوی فرد با اشاره به سرعت بخشی به انجام فعالیتهای عمرانی در خط یک قطار شهری تبریز گفت: در بحث ریل گذاری شاهد پیشرفت فیزیکی پروژه هستیم به طوری که از اواسط خرداد ماه سالجاری تا به امروز ۱۱.۵ کیلومتر ریل گذاری انجام شده است.
وی از پیش بینی اتمام ریل گذاری خط یک تا یک ماه آینده خبر داد و افزود: متوسط ریل گذاری در متروی تبریز از ۲۵ متر در روز به متوسط ۸۰ متر در روز ارتقا داده ایم، در صورتی که این موضوع در شیراز تهران مشهد و اصفهان کمتر از ۵۰ متر است.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه، با اشاره به آخرین وضعیت فعالیتهای عمرانی در ایستگاههای خط یک قطار شهری تبریز گفت: ایستگاه ۷ و ۸ به اتمام رسیده، اما نواقصی در پله برقی و آسانسور داریم، ایستگاه ۹ در بحث ساختمان به اتمام رسیده و یکی از ورودیها تا پایان آذرماه تکمیل و آماده مسافرگیری است.
وی اظهار داشت: ایستگاه ۱۰ واقع در میدان چهار راه منصور نیز به اتمام رسیده و داخل میدان تحویل شهرداری شده، نواقصی در یکی از ورودیها داریم که به محض واگذاری محل توسط شهرداری منطقه عملیات آن نیز شروع میشود، پیمانکار ایستگاه ۱۱ مشخص شده است و به محض پرداخت پیش پرداخت تا یک ماه آینده ادامه ایستگاه و ورودیها شروع میشود.
مولوی فرد گفت: نیمه اول شهریورماه قطار را به ایستگاه ۱۲ رساندیم، اما متاسفانه علارغم صورتجلسهای که با مدیر کل آموزش و پرورش ومعاون عمرانی وقت داشتیم در حق قیمت گذاری در آزاد سازی ورودی این ایستگاه به توافق نرسیدیم و به ماده ۸ متوسل شدیم تا از مسیر قانونی پیگیر موضوع باشیم و برای رفع مشکل ورودی موقت در حال احداث است و امیدواریم اواخر دی ماه شاهد مسافرگیری در این ایستگاه باشیم.
وی افزود: پیمانکار ایستگاه ۱۳، ۱۵ و ۱۶ انتخاب شده است و با توجه به مبلغ ارائه شده پیشرفت قابل قبولی در این ایستگاهها داریم و امیدواربم تا پایان سال سقف هر سه ایستگاه به اتمام برسد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز و حومه با اشاره به انجام فعالیتهای عمرانی در ایستگاه ۱۴ گفت: در ایستگاه ۱۴ به علت عدم تملک قسمتی از ایستگاه انجام کار با ظرفیت کامل مقدور نبود و از همه ایستگاهها عقبتر بودیم و بدهی سازمان نیز به پیمانکارش نسبت به دیگران بیشترواست و خوشبختانه تملک صورت گرفت و پیش بینی میکنیم بتوانیم تا اواخر اردیبهشت ۹۸ سقف اول را به اتمام برسانیم.
وی از اجرای محوطه سازی در دپوی لاله خبر داد و گفت: در این مجموعه محوطه سازی در حال اجرا است و ریل گذاری در داخل ساختمانهای تعمیر گاهی به اتمام رسیده است و از اواخر دی امیدواریم ریل گذاری داخلی را شروع کنیم.
مولوی فرد اضافه کرد: سیستم مخابراتی در فاز ۲ و ۳ در حال اتمام است، اما به علت ارز بر بودن سیستم و نوساتات ارزی تا پایان سال پیشرفت داشته باشیم.
وی با اشاره به فعالیتهای عمرانی در خط دو قطار شهری تبریز گفت: طی هفتههای گذشته دستگاه حفاری خط دو را راه اندازیم کردیم و در حال حاضر در ایستکاه ۱ و ۲ و ۳ و ۱۶ سازه نگهبان احداث شده است؛ ایستگاه ۶ در حال تحویل زمین است، ایستگاه ۸ و ۱۵ درحال اجرای سازه نگهبان هستیم و ایستگاه ۱۸ روباز بوده و قسمتی عملیاتی شده است.
وی با اشاره به نوسانات ارز در ماههای گذشته گفت: ۶ ماه پیش هر کیلومتر احداث مترو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما امروز برای هرکیلومتر به ۴۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم.
وی ادامه داد:خط چهار که تراموا است در مرحله انتخاب مشاور است تا بتوانیم با برنامه دقیقتر عمل کنیم و امیدواریم این مراحل تا پایان سال به اتمام برسد.
وی با اشاره به ایستگاه مشترک راه آهن تبریز- میانه با مترو، گفت: رساندن خط دوم به خاوران موضوعی بود که با وزیر وقت و مسئولان ارشد جلسه مشترکی برگزار شد و به علت تملک سهل و آسان در خاوران، هماهنگی گزینه خاوران با توسعه شهر تبریز، توجیه اقتصادی طرح، تقاضای بالای سفر و توجه به پدافند غیر عامل مباحثی بود که ما مصمم به اجرای این کار هستیم.
وی ادامه داد: در بحث خط پنج نیز مراحل مشاوره رساندن مترو به سهند در دست اقدام است.
عملیات اجرایی سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۲ آغاز شد.
انتهای پیام/ش