هیات اعزامی شورای عالی صلح به نشست مسکو ضمن تاکید بر انعطاف دیدگاه طالبان نسبت به مذاکرات صلح تاکید کردند که این مذاکرات باید با مالکیت افغانستان به پیش برود و کشورهای خارجی نباید برای این پروسه برنامه بدهند.

 

دیدگاه طالبان به صلح منعطف تر از گذشته است/ مذاکرات صلح دولت تحت برنامه کشورهای خارجی پذیرفتنی نیستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که دیدگاه طالبان نسبت به مذاکرات صلح انعطاف بیشتری یافته است و مانند قبل برای آغاز مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان موانعی به عنوان شروط ایجاد نکرده اند.

هیات اعزامی شورای عالی صلح افغانستان در نشست مسکو تاکید کردند که مذاکرات صلح دولت افغانستان با طالبان تحت برنامه دیگر کشورها پذیرفتنی نیست، بلکه همکاری صادقانه آنها است که پروسه صلح را تقویت می بخشد.

هیات شورای عالی صلح افغانستان ضمن ابراز خوشحالی از اولین دیدار رو در روی نمایندگان شورای عالی صلح با هیات طالبان در روسیه گفت:طالبان نباید زیر فشار کشورهای دیگر برود و باید مذاکرات صلح را با دولت افغانستان انجام دهند.

عزیزالله دین محمد، معاون شورای عالی صلح که ریاست هیئت اعزامی شورای عالی صلح برای نشست مسکو را به عهده داشت در یک نشست خبری در کابل گفت که آنها در نشست مسکو، درباره متضرر شدن مردم از ناحیه جنگ صحبت کرده و از طالبان خواستند که به صورت مستقیم با حکومت افغانستان وارد مذاکره شوند.

وی گفت: «ما در این نشست، از کشورهای شرکت کننده و جهان خواستیم که رقابت هایشان مانع صلح در افغانستان نشود و در موضوع صلح افغانستان، به حیث یک مشکل منطقه ای و جهانی، بدون توجه به رقابت هایشان افغانستان را همکاری کنند.»

وی با اشاره به طولانی شدن جنگ در افغانستان گفت: اگر جنگ در کشور بیشتر از این طولانی شود، شعله آن دامن­گیر سایر کشورها نیز خواهد شد که خاموش کردن آن بر همه مشکل خواهد بود.

معاون شورای عالی صلح افغانستان گفت که در این نشست از کشورهای شرکت کننده خواسته شد که در موضوع صلح، افغانستان را حمایت کنند؛ اما برنامه ندهند که چگونه و به کدام طریق پیش بروند، بگذارند که افغان ها مشکل را بین خود حل کنند و در خصوص خروج قوای خارجی از کشور، خارج شدن گروه طالبان از لیست سیاه، تبادل زندانیان، آدرس مشخص برای طالبان و نظام آینده بحث و اولویت بندی و یک راه حل پیدا کنند.

مولوی عطاءالرحمان سلیم، دیگر معاون شورای عالی صلح که عضو هیات اعزامی شورای عالی صلح برای نشست مسکو بود نیز گفت: برای نخستین بار طالبان و نمایندگان شورای عالی صلح دور یک میز نشستند و دیدگاه های متفاوت تر از گذشته را مطرح کردند.

وی بیان داشت: «طالبان همچون گذشته موانعی را فراروی مذاکرات مستقیم نگذاشتند و صرفا خواستار خروج نیروهای خارجی به عنوان مقدمه مذاکرات بودند.»

عبدالخبیر اچقون، معاون شورای عالی صلح نیز در این نشست، با اشاره به اینکه کشورهای اشتراک کننده از آغاز مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان حمایت کرده و گفته اند که افغانستان باید مالکيت مذاکرات را داشته باشد.

نشست مسکو برای صلح افغانستان، در ۱۸ عقرب/ آبان سال جاری با حضور نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان، گروه طالبان و نمایندگان کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایالات متحده در مسکو برگزار شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار