با وجود گذشت چند روز از آخرین تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه، پس‌لرزه‌های شکست این رژیم در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چند روز از آخرین تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه می‌گذرد اما پس‌لرزه‌های شکست این رژیم در برابر گروه‌های مقاومت فلسطینی همچنان ادامه دارد.

دور جدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی هفته گذشته با عملیات ترور این رژیم علیه یکی از فرماندهان حماس در غزه آغاز شد اما ارتش صهیونیستی تنها پس از گذشت سه روز تن به آتش‌بس داد تا پیش از آنکه خسارات جانی و مالی بیشتری متحمل شود، به کابوس شلیک موشک به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین پایان دهد. 

رژیم صهیونیستی ابتدا یکشنبه‌شب تیمی از کماندوهای خود را برای یک عملیات ناکام به خان‌یونس فرستاد و زمانی که برای نجات جان نیروهای خود، غزه را بمباران کرد تا پوشش لازم را برای فرار آنها فراهم کند، با چنان پاسخ موشکی گسترده‌ای از جانب گروه‌های فلسطینی مواجه شد که در روز چهارشنبه با میانجی‌گری مصر و برخی طرف‌های دیگر، آتش‌بس را -به قیمت استعفای وزیر جنگ خود- پذیرفت.

بازدارندگی در برابر اسرائیل؛ آزمونی که مقاومت فلسطینی از آن سربلند بیرون آمد
شادی ساکنان غزه از استعفای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی

پاسخ سخت گروه‌های فلسطینی به تجاوزگری اسرائیل
آنچه در این دور از درگیری‌ها بیش از همه جلب توجه کرد، حجم آتش سنگین گروه‌های مقاومت فلسطینی علیه سرزمین‌های اشغالی بود. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در روز دوم درگیری‌ها از شلیک حدود ۳۰۰ موشک و راکت به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشینِ اطراف غزه خبر داد که سرعت پرتاب آنها در برخی ساعات بیش از یک فروند در هر دقیقه بوده است. المیادین نیز گزارش داد بیش از صد فروند از این موشک‌ها تنها ظرف ۴۰ دقیقه بسوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد.

علاوه بر این، گروه‌های مقاومت فلسطینی در این حملات با هدف قرار دادن یک دستگاه اتوبوسِ در حال حرکت -آن‌هم لحظاتی پس از پیاده کردن مسافرانش- نشان دادند که در ساخت موشک‌های دست‌ساز به پیشرفت‌های جدیدی دست یافته‌اند که در صورت نیاز می‌تواند معادلات دشمن را در صورت تداوم تجاوزات به هم بزند. 

حجم تلفات صهیونیست‌ها در دور جدید درگیری‌ها نیز نشان داد تجاوزگری، هزینه‌های مالی و جانی به مراتب بیشتری نسبت به گذشته برای رژیم صهیونیستی به همراه خواهد داشت. کشته شدن سه صهیونیست و انتقال بیش از هفتاد نفر دیگر به بیمارستان، بخشی از هزینه‌ای بود که در درگیری هفته گذشته به رژیم صهیونیستی تحمیل شد.

اثبات ناکارآمدی سامانه موشکی گنبد آهنین
پاسخ موشکی اخیر گروه‌های فلسطینی به تجاوزات هوایی رژیم صهیونیستی بار دیگر ناکارآمدی سامانه موشکی پیشرفته «گنبد آهنین» را به اثبات رساند. منابع صهیونیستی پیش از اجرای آتش‌بس اذعان کردند که سامانه گنبد آهنین تنها ۶۰ فروند (۲۰ درصد) از ۳۰۰ موشکِ دست‌ساز فلسطینیان را پیش از اصابت به هدف رهگیری کرده است.

برخی منابع نیز عنوان کردند که این سامانه موشکی تنها توانست ۱۰۰ موشک از مجموع ۴۶۰ موشکِ شلیک‌شده به فلسطین اشغالی را بگیرد و در کل، عملکرد آن بسیار ضعیف‌تر از آنچیزی بود که شهرک‌نشینان تصور می‌کردند.

این در حالی است که مقامات رژیم صهیونیستی هنگام رونمایی از گنبد آهنین مدعی شده بودند که این سامانه موشکی به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی می‌تواند راکت‌ها و گلوله‌های خمپاره و توپ را از فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتری رهگیری و منهدم کند.

مارک تامپسون، کارشناس امور نظامی و برنده جایزه پولیتزر، نیز در توصیف این سامانه گفته بود گنبد آهنین یکی از معدود جنگ‌افزارهایی است که شرکت سازنده‌اش می‌تواند به تکنولوژی مورد استفاده در آن افتخار کند.

مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این برای توجیه ناکامی گنبد آهنین در هدف قرار دادن موشک‌ها ادعا می‌کردند که گنبد آهنین موشک‌هایی که به سمت مناطق غیرمسکونی و بی‌خطر شلیک می‌شوند را رهگیری نمی‌کند اما تصاویری که از حملات موشکی اخیر فلسطینیان منتشر شد به وضوح نشان داد که این سامانه از رهگیری و انهدام موشک‌هایی که به سمت مناطق شهری شلیک می‌شوند نیز عاجز است.

پس‌لرزه‌های سیاسی پیروزی مقاومت
استعفای «اویگدور لیبرمن» وزیر جنگ تندروی کابینه رژیم صهیونیستی اولین پیامدی بود که پس از پیروزی مقاومت دامنگیر این رژیم شد. لیبرمن دلیل استعفای خود را تسلیم شدن بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در برابر حماس و قبول آتش‌بس عنوان کرد و گفت حزبش (اسرائیل، خانه ما) را نیز از کابینه ائتلافی نتانیاهو خارج خواهد کرد. 

در پی استعفای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، حزب راستگرای «خانه یهودی» نیز تهدید کرد در صورتی که تصدی وزارت جنگ به «نفتالی بنت» (رئیس این حزب) واگذار نشود، از کابینه ائتلافی نتانیاهو خارج و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام خواهد شد.

در ادامه، هزاران نفر از ساکنان فلسطین اشغالی نیز در اعتراض به پذیرش توافق آتش‌بس در نوار غزه در میدان مرکزی تل‌آویو تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی علیه نتانیاهو خواستار استعفای او شدند.

نتانیاهو اکنون اگر نتواند کابینه ائتلافی شکننده خود را حفظ کند چاره دیگری جز تن دادن به انتخابات زودهنگام نخواهد داشت چراکه اگر احزابِ یادشده تهدید خود برای خروج از کابینه را عملی کنند، کابینه او در صورتی که نتواند با حزب دیگری برای پیوستن به دولت به توافق برسد، سقوط خواهد کرد.

آیا اسرائیل جنگ دیگری علیه غزه به راه خواهد انداخت؟
در درگیری اخیر رژیم صهیونیستی با گروه‌های فلسطینی، بدون تردید مقاومت را باید پیروز میدان به شمار آورد. اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در مصاحبه با المیادین با بیان اینکه "مقاومت معادلات را در برابر اسرائیل تغییر داد و به پیروزی نظامی دست یافت" تاکید کرد اعلام استعفای وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، اعلام شکست این رژیم است.

خالد قدومی نماینده جنبش حماس در تهران نیز اعلام کرد که فلسطینیان با وجود امکانات کم چهارمین ارتش بزرگ جهان را شکست دادند. البته این تنها نظر فلسطینیان نیست. نتایج نظرسنجی پایگاه خبری عبری‌زبان "ریشت کان" که پس از اجرای آتش‌بس انجام شد، نشان داد ۴۹ درصد از صهیونیست‌ها معتقدند حماس در دور اخیر درگیری‌ها پیروز شد و تنها ۱۴ درصد معتقدند اسرائیل در این درگیری بهتر عمل کرد.

بازدارندگی در برابر اسرائیل؛ آزمونی که مقاومت فلسطینی از آن سربلند بیرون آمد

بر همین اساس، به نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی در حملات آینده خود به نوار غزه باید فاکتورهای جدیدی از جمله حجم آتش سنگین فلسطینیان و افزایش دقت موشک‌های آنها را در محاسبات خود لحاظ کند؛ چراکه گروه‌های مقاومت فلسطینی با آتش‌بس سریعی که به رژیم صهیونیستی تحمیل کردند، نشان دادند که به قدرت بازدارندگی لازم در برابر تجاوزات این رژیم دست یافته‌اند و هرگونه تجاوز دیگر، هزینه اقتصادی و امنیتی بالایی برای اشغالگران به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
فلسطینی ها کاملا دارن به ضرر خودشون کار میکنن چون اگر نتانیاهو برکنار بشه و لیبرمن و حزبش به قدرت برسن فلسطین با موج جدیدی از حملات سنگین اسرائیل روبهرو میشه و تلفات زیادی میده
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۰۹:۳۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
دمشون گرم اما سوالی که برای من پیش اومده اینه که 500 موشک شلیک بشه اونوقت چرا فقط 3 سهیونیسم کشته شدن ؟؟؟ یه موشک به شهر بخورده چندین کشته برجا میگذاره اونوقت 500 موشک چرا 3 کشته ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۰۷:۲۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
بایدآمریکا را به زانو دراورند. ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
دمتون گرم بزنید ای اسراییلی ها را نابود کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
لعنت بر اسرائیل و صهیونیست
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۰۹ ۲۵ آبان ۱۳۹۷
من فکر می کنم لیبرمن خونخوار قصد داره با به راه انداختن این ماجرا نتانیاهو رو از قدرت کنار بزنه و خودش قدرت رو به دست بگیره و با خیال راحت به سلاخی کردن مسلمانان مظلوم فلسطین مشغول بشه.
آخرین اخبار