به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، انجمن صنایع همگن قطعهسازی کشور با ارسال نامهای به رئیسجمهوری خواستار حل مشکلات این صنعت شد.
متن نامه انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودرو کشور به رئیسجمهوری به شرح زیر است:
با سلام. احتراما همانگونه که مستحضرید صنعت قطعهسازی خودرو کشور در شرایط حاد به سر میبرد و بحران حاضر در صورت عدم اقدام عملی و عاجل مسئولان به زودی به دلیل بیکاری وسیع پرسنل این صنعت و توقف تولید، به فاجعهای جبران ناپذیر و زیانبار برای اقتصاد کلان کشور و امنیت ملی تبدیل خواهد شد که اثرات خساتبار آن گریبانگیر ملت و مسئولین میشود.
بدینوسیله اعلام میگردد چنانچه چهار مشکل زیر ظرف مدت حداکثر یک هفته حل نشود، جلوگیری از بروز فاجعه حتی با تلاش چند برابر و هزینههای گزاف بعید به نظر میرسد:
۱. حل مشکل قیمت فروش قطعات که در گرو اصلاح قیمت فروش خودرو میباشد.
۲. حل مشکل کسری نقدینگی که بدلیل مطالبات معوق از خودروسازان و افزایش نرخ نهادههای تولید، گریبانگیر قطعهسازان شده است.
۳. دشواری تامین مواد اولیه داخلی (که عمدتاً تولیدکنندگانی دولتی دارد) و مواد اولیه خارجی (که به دلیل مشکل تبادلات ارزی، مشکلات گمرکی و تحریم با بحران مواجه شده است) شاهرگ ورودی قطعهسازان را به سختی میفشارد.
۴. تسویه خریدهای اعتباری و مدتدار ارزی قطعهسازان که قبل از افزایش نرخ ارز نسبت به تامین مواد اقدام کرده بودند و در حال حاضر بایستی به نرخ روز تسویه شود. در حالیکه فروش محصول در زمان تامین به نرخ ریال بوده است، بسیاری از قطعهسازان را ورشکسته خواهد کرد.
شایان ذکر است طرحهای عملیاتی این انجمن به وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس محترم شورای اسلامی ارائه شده است.
صنعت قطعه سازی در رده های ۱ و ۲ و ۳ جمعاً حدود ۵۵۰ هزار نفر شاغل مستقیم داشته که تاکنون متاسفانه حدود ۳۰ هزار نفر تعدیل شدهاند و حدود ۷۰ هزار نفر هم از کار تعلیق شدهاند و جمعاً حدود بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۷ بیکار شدهاند و چنانچه مشکلات چهارگانه فوق ظرف مدت یک هفته آتی حل نشوند، موج دوم بیکاری که حدود ۸۰ هزار نفر تا ۱۰۰ هزار نفر برآورد میگردد در راه خواهد بود و تعداد بیکاران این حوزه به بیش از ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید و تولید متوقف خواهد شد.
شایان ذکر است مشکلات فوقالذکر عمدتاً داخلی بوده و در صورت حل این مشکلات، با برنامهریزی و سیاستگذاریهای میان مدت و بلندمدت، قطعهسازان توان مواجهه با تحریمهای ثانویه تحمیلی را خواهند داشت. فلذا از جنابعالی استدعا دارد به عنوان عالیترین مقام ارشد اجرایی کشور، دستور عاجل و اکید جهت حل مشکل صادر فرمایید."
انتهای پیام/
،9%مالیات بر ارزش افزوده بر روی خوردو رو برای خودش بر نداره وبه خودروساز بده که نه مردم متضرر بشه ونه خودروساز.وافزایش قیمتی صورت نگیره
به این ترتیب بیشتر پولهای سرگردان جمع میشودوهم خودروسازان مشکل کسری نقدینگی شان برطرف میشودوقیمت هاتاآخراردیبهشت98ثابت بماندودولت هم دلار4200تومانی به خودروسازان بدهدتابتوانندبه تولیدخودادامه دهند.
کاری که خیلی زودتر از اینا میبایست انجام شود.
از این همه فشار و ناعدالتی به کی پناه ببریم. الله اکبر
همه دارن ماشین وارد میکنن ؟
ترکیه هم ماشین میزنه؟
به این ترتیب بیشتر پولهای سرگردان جمع میشودوهم خودروسازان مشکل کسری نقدینگی شان برطرف میشودوقیمت هاتاآخراردیبهشت98ثابت بماندودولت هم دلار4200تومانی به خودروسازان بدهدتابتوانندبه تولیدخودادامه دهند.
پشت هم باشیم...
با فروش نقدی و قطعی زمان تحویل هم اول مهر بوده الان 5ماه نیامده که باید 3ماهه میامد..هر چی زنگ میزنیم فقط میگن فاکتور نشده دیگه جواب دقیق نمیدن
خواهشا پیگیری کنید..ممنون
به این ترتیب بیشتر پولهای سرگردان جمع میشودوهم خودروسازان مشکل کسری نقدینگی شان برطرف میشودوقیمت هاتاآخراردیبهشت98ثابت بماندودولت هم دلار4200تومانی به خودروسازان بدهدتابتوانندبه تولیدخودادامه دهند.
فراموش نکنید که تا فروردین 99 فروختن...
لطفا صدای اعتراض و به گوش اینا و دولت برسونین اینا خرداد افزایش قیمت داشتن چرا دوباره باید گرون بشه
اینا که جلو جلو پول نقد میگیرن پس کمبود نقدینگی دیگه چه صیغه ای هس
حالا این دوستان میخوان هر صد من پول زیر یک سنگریزه باشه
زشته بخدا
همین قعطه سازان.همشون دارن چطوری زندگی میگنن.
اینا میگن دیگه ایران رو سر تا پا بدید ما بخوریم
هنوزم ضرر میکنیم.
قعطه که ۲۰ هزار تومن براشون تموم نمیشه میدن ۲۰۰
هزار تومن کیه جوابگو
من خودم برلیانس تحویل مهر بوده حتی نکردن دعوتنامه رو بفرستن منتظر قیمت های جدیدن کافی گرون بشه پشت سر هم ماشینارو تحویل میدن
بهتره بیکار بشن و این بودجه و مساعدت دولت جای دیگه صرف بشه بهتره ، چرا؟
با این کار :
1- خودرو بی کیفیت تولید نمیشه و جان هزار نفر در تصادف جاده ای نجات پیدا میکنه
2- این بودجه و مساعدت در تولید مایحتاج مردم صرف بشه خود به خود باعث اشتغالزایی میشه (البته بحث مفصلی داره)
3- باعث آزادسازی قیمتها میشه که هم بنفع مردم هست هم بنفع خودروسازان (آزادسازی قیمت یعنی همزمان با قیمت آزاد خودروهای داخلی ، خودروی خارجی وارد بشه) = (باعث رقابت بین خودرو داخلی و خارجی میشه.
حق انتخاب مردم بالاتر میره و همین کار باعث افت شدید قیمت خودروهای داخلی ، که البته بالا گفتم رقابت سالم بکنن تا افت شدید عرضه و تقاضا خودرو داخلی نشه.
4- دعای خیر مردم بدرقه دولت میشه
موافقها +
مخالفها -
کاری یاد گرفتن اخراج اخراج و فشار به کارگرا
افزایشها ی قبلی کجا رفته ؟
انشاالله به جایی برسیم که اینقدر خودروی داخلی گران بشه که دیگه کسی توان خرید نداشته باشه و درکارخانه این دو ماشین ساز بسته بشه