سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل و پیشرفت پایدار


رئیس سازمان پدافند غیرعامل در کنفرانس ملی "پدافند غیر عامل و توسعه پایدار" به بررسی تهدیدات ماهیتی، فناوری و تأثیرات آن بر موضوعات توسعه کشور پرداخت.


به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز دوشنبه 28 آبان در محل تالار وزارت کشور کارگاه آموزشی "پدافند غیر عامل و پیشرفت پایدار " برگزار شد. این کنفرانس با سخنرانی حسین قاسمی مدیر امور انتظامی و توسعه نظم عمومی و دبیر کمیته پدافند غیر عامل وزارت کشور و غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور آغاز شد.

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در کنفرانس ملی " پدافند غیر عامل و توسعه پایدار" ضمن تبریک ایام ربیع الاول به بررسی بیانات رهبری در مورد پدافند غیرعامل، تهدیدات ماهیتی، فناوری و تأثیرات بر موضوعات توسعه کشور و راهبردهای آن پرداخت.

وی تأکید کرد: طبیعتا کلمه پدافند در درون ذات پدافند غیر عامل وجود دارد که وقتی در این موضوع دفاع را مطرح می کنیم هدفمان مقابله با تهدیدات است.

جلالی ادامه داد: این مسئله وابسته به عواملی چون فیزیکی و نیروی انسانی است که عناصر فیزیکی تهدید، تجهیزات و عناصری اند که دلیلی برای تهدید ما هستند و مسائلی چون رویکرد، سیاست و فرماندهی عمدتا ماهیتی انسانی دارند.

در ادامه وی افزود: مولفه تکنولوژی و صنعت زیر ساخت به دلیل ماهیت علمی و فناورانه همواره متغیر است. فناوری نیز به دنبال پیشرفت علمی شکل می گیرد و در چرخه صنعتی به محصولات تبدیل می شود. بنابراین ماهیت مولفه ای مهم برای علم وتکنولوژیک است. ما در حالت طبیعی مولفه انسانی نداریم و صرفا به مولفه طبیعی می پردازیم.

سردار جلالی گفت: مولفه های انسانی یعنی استراتژیک دکترین که همواره برهه اثر گذاری داشته و سطوح و ماهیت را تغییر داده است. فناوری قابلیتی بوجود آورده است که استراتژیک گذشته را منسوخ می کند.

وی در  ادامه بیان کرد: استراتژی بر فناوری‌ها اثر متقابل دارد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم یک برآورد متغیر داشته باشیم این ماهیت کار است. اگر برای یک لحظه به عقب بازگشت داشته باشیم ساختار متفاوتی در حوزه‌ها را مشاهده می‌کنیم. به روز رسانی  پارادایم داخلی درون تهدیدات  انسان ساخت است که ما با آن مواجه هستیم.

سومین کنفرانس ملی پدافند غیر عامل و پیشرفت پایدار

وی با اشاره به لیست تهدیدات در پدافند غیر عامل اظهار داشت: ما با سه دسته تهدید کلی مواجه ایم. تهدیدات نظامی که به صورت یک تهدید جاری همیشه وجود دارد؛ شاید اولویت آن در جدول تهدیدات متغیر باشد ولی همیشه وجود دارد. به تعبیر مقام معظم رهبری که می‌فرمایند تهدیدات نظامی به  انتهای لیست تهدید رفته اما در لیست همچنان باقی است. زمانی که ظرفیت دشمن وجود دارد بنابراین مبنای تحقیق نیز وجود دارد. شرایط سیاسی چون انگیزه و اراده مسائلی است که بر آن اثر می‌گذارد و موجب عقب انداختن لیست تهدید می‌شود. مقام معظم رهبری بارها در این رابطه اشاره کرده است: اراده در تهدید ما را نباید نسبت به تهدید ترغیب کند. تهدید را باید مأخوذ و مجزا از الگوها در نظر بگیریم.

جلالی ادامه داد: زیر ساخت های محوری در تهدید جدی است و در نوع تهاجم در دنیای امروزی دیده می شود. در لیست دشمن زیر ساخت واسطه‌ای از کارکرد و اهمیت است که بالا و پایین می شود. زیر ساخت به صورت حلقه‌های کارکردی چگونگی جابجایی را نسبت  به اهداف قبلی براساس نوع کارکرد جدا کرده و سپس طبقه بندی می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور  با بیان بخش دوم تهدیدات گفت: بخش دوم تهدیدات، تهدیدات سایبری زیر ساختی هستند که در حوزه زیر ساختی نفوذ کرده و نتایج انهدام را به وجود می آورند. از ویژگی‌های آن کم خرج و قابل کنترل بودن از راه دور است و هم چنین قابلیت اثبات مهاجم را ندارد. به طور کلی یک تهاجم کم هزینه و پر منفعت است. سومین آنها  تهدیدات مستتر در ذات فناوری است. ترکیب فناوری سایبری و فناوری زیر ساخت های فیزیکی (هوشمندی) ویژگی آن اشراف اطلاعاتی است و قابلیتی خود رگولاتوری در سیستم دارد و این یعنی قابلیتی که تولید می‌کند و کنترل گریز می‌شود. از دیگر تهدیدها، تهدید ترکیبی است که به دلیل فضای سایبری وب و اجتماعی با قابلیت روانشناختی، سیاسی، امنیتی و اعتقادی هر ترکیبی را به وجود می آورد. از ویژگی این تهدید ادغام شبکه‌های اجتماعی و رسانه است. شبکه های اجتماعی جایگزین رسانه شده که محور مردمی تشکیل داده است.

وی در خصوص روندهای فناورانه ادامه داد: ما تحت تأثیر سه بخش عمده به نامهای IOT(اینترنت اشیا)، IOP(اینترنت و مردم) و هوشمندسازی هستیم که به تبع مردم است. در حقیقت، فناوری اطلاعات در قالب تمام اشیا اضافه شده و یک قابلیت جدید  را به اجناس می‌دهد. ایجاد تفکر سیستمی باعث جان بخشی به اشیا می‌شود.

وی با اشاره به شبکه ملی اطلاعات ادامه داد: ما دشمن داریم و حتی اگر حوزه خود را عوض کنند همچنان دشمن ما باقی می‌مانند. هر نوع وابستگی، عامل فشار دشمن به ماست. حوزه‌های علوم انسانی ما باید وارد عمل شوند تا درون شبکه جهانی متحول شود. نگاه به اهداف جمهوری اسلامی نگاهی به استراتژی ملی خواهد بود. غول استراتژی یعنی مقاومت در برابر فشار دشمن که قابلیت سلولی داشته و کمکی برای تأمین نیازهای داخلی توسط خودمان است.

جلالی در آخر گفت: ما ضمن اینکه از شبکه، فناوری و رویکرد جهانی استفاده می کنیم، خود را محروم نکرده و در درون این شبکه برای خود شبکه ملی اطلاعات یک برنامه به نام توسعه ملی مبتنی بر اهداف نظام و انقلاب اسلامی طراحی و ترسیم کرده ایم و در درون آن با حفظ استقلال و روی خود اتکایی و حفظ روحیه ای که اگر در شرایط تحریم و تهدید قرار گرفتیم از پا نیفتیم و تاب آوریم و اداره کنیم بایستی رویکرد را اصلاح و ترکیب کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار