اولاد قباد گفت: اجرای درست طرح مهم‌تر از نوشتن آن است و تحقق این مهم با عبور از مسیر تخصصی محقق می‌شود.

اولادقبادفاطمه اولاد قباد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تعدد طرح‌ها در آموزش و پرورش و ضمانت اجرایی برای آن اظهار کرد: به عنوان فردی آشنا با نظام تعلیم و تربیت  و عضو شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات، باید بگویم که طرح‌های مطرح شده  در آموزش و پرورش برای اجرا باید به وسیله تیم‌های کارشناسی و کمیسیون‌های تخصصی مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن به شورای عالی آموزش و پرورش بیاید و در این شورا بعد از بررسی جوانب به کمیسیون آموزش و تحقیقات ارجاع داده شود و در نهایت بعد از مطرح شدن در کمیته آموزش و پرورش و  از این مسیر به تصویب برسد.

وی ادامه داد: زمانی که یک طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود تا در زمان  اجرا  از جوانب آن مطلع باشیم.

اولاد قباد با اشاره به اینکه طرح‌های مختلف با توجه به مقاطع تحصیلی دانش آموزان و ساعات درسی شرایط متفاوتی دارد، گفت: باید ببینیم معلم در چه ساعت درسی امکان اجرای این طرح‌ها را دارد، زیرا فقط طرح نوشتن مهم نیست و اجرا و درست انجام دادن اهمیت بیشتری دارد تا در نهایت بتوانیم خروجی ثمر بخشی داشته باشیم.

کمبود ۲۸ هزار نیروی مشاور در آموزش و پرورش

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  با بیان اینکه در اجرای هر طرحی ۲ مسئله منابع مالی و منابع انسانی تاثیر بسزایی دارد، تصریح کرد: در ارتباط با تامین منابع انسانی هنوز در آموزش و پرورش ۲۸ هزار نیروی مشاور کم داریم یعنی اگر بخواهیم طرح روان سنجی را در مدارس اجرا کنیم بیشترین نیرو‌های مشاوره که تعداد فعلی آن‌ها ۱۲ هزار نفر است در مقطع متوسطه اول فعالیت دارند و در این در حالی است که متوسطه دوم از نیروی مشاوره بهره نمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مدارس برای دنبال کردن موضوع نشاط اجتماعی و جلوگیری از رفتار‌های پر خطر اجرای طرح نماد و مدارس مروج سلامت کمک کننده است؛ گفت: برای اجرای چنین برنامه‌هایی نیازمند نیروی متخصص و مجرب مشاوره همچنین مربی تربیت بدنی هستیم که در اصل چنین نیرو‌هایی وجود ندارد.

اولاد قباد با تاکید بر اینکه در تدوین و معرفی یک طرح باید این موضوعات مورد توجه قرار گیرد، افزود: وجود نیروی متخصص و مجرب در مدارس برای پیاده سازی طرح‌ها ضرورت دارد تا کار به نحو احسن پیش رود.

بسیاری از طرح ها پشتوانه مالی مناسب ندارند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به محدودیت منابع مالی برای اجرای طرح‌ها هم اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها برای رسیدن به مرحله اجرا نیاز به تامین و تخصیص اعتبار دارند به عنوان مثال طرح روان سنجی که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است نیازمند ۶ میلیارد تومان بوده که چنین مبلغی اکنون به معاونت پرورشی اختصاص نیافته است.

وی تصریح کرد: طرح‌های مطرح شده از منظر تئوری مناسب است، اما زمانی یک طرح به مرحله اجرا خواهد رسید که کار تخصصی روی آن انجام شده باشد به عنوان مثال طرح نماد برای اجرایی شدن به اعتبار بالایی نیاز دارد به همین جهت در سال گذشته صرفا در چند استان به طور پایلوت اجرا شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار