به گزارش خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،از ابتدای سال جاری و با شروع تنشهایی در نظام اقتصادی کشور، بازار خودرو نیز شاهد بروز تنشهای متعددی به ویژه در حوزه قیمت بوده است. از طرفی خودروسازان دلایل افزایش قیمت در چند ماه گذشته در بازار خودرو را وجود دلالان و واسطهها عنوان میکنند و از طرف دیگر بسیاری از صاحب نظران حوزه خرید و فروش خودرو دلیل اصلی بالا رفتن قیمت خودرو و همچنین افزایش تفاوت قیمت بازار و قیمت درب کارخانه را توزیع و تزریق قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان به بازار میدادند.
برخی معتقدند خودروسازان با سناریویی از پیش تعیین شده و با حقه کاهش توزیع در بازار، به دنبال جلب رضایت دولت، وزارت صنعت و همچنین شورای رقابت در جهت افزایش قیمت خودرو داخلی هستند. اتفاقی که به نظر میرسد با عملی شدن آن قدرت مردم برای خرید خودرو به شدت کاهش یافته و اصلیترین دود ضرر آن به چشم خریداران و مصرف کنندگان داخلی برود.
رضا شیوا رییس شورای رقابت در این باره میگوید: خودرو سازان معتقد به افزایش قیمت مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، شیشه و مابقی مواد مصرفی این صنعت هستند که به علت واضح نبودن دلایل عنوان شده افزایش قیمتی در خودرو وجود نخواهد داشت.
وی گفت: درباره تغییر قیمت خودرو پس از استعلام از بانک مرکزی درخصوص صحت تغییرات مواد اولیه تصمیم گیری خواهد شد.
شیوا با اشاره به ارائه توضیح دلایل یکی از شرکتهای خودرو ساز در خصوص کاهش تولید امسال نسبت به سال گذشته ادامه داد: این شرکتها اعلام کردند حاشیه بازار ایجاد شده در خودرو به دلیل حجم بالای تقاضای کاذب است.
در این جا این سوال مطرح است؛مگر خودروسازان از ارز دولتی برای خرید قطعات و مواد اولیه خود بهره نبردهاند که اکنون اقدام به گران کردن خودروهایی میکنند که حتی قبل از افزایش قیمت ارز در کارخانهها تولید شده و همچنان در انبارها نگهداری میشود. از طرف دیگر خودروسازان در ماههای گذشته مبالغ زیادی از مردم به منظور پیش فروش دریافت کردهاند اما تاکنون تعداد کمی خودرو به خریداران تحویل داده شده و بسیاری از افرادی که اقدام به پیش خرید خودرو از دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور کردهاند، همچنان از دریافت نکردن خودروهایشان شاکی هستند.
در این راستا با چند تن از صاحب نظران به بحث و گفتوگو پرداختهایم که در ادامه گزارش آمده است؛
قدیرقیافه کارشناس صنعت در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: بدون شک هیچ توجیهی برای افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان وجود ندارد و این حرکت فشار مضاعفی به اقشار کم درآمد مردم وارد خواهد آورد.
وی افزود: متأسفانه خودروسازان حتی از جهت رعایت استانداردهای منطقهای نیز مشکلات متعددی دارند و نمیتوانند با هیچ توجیهی و بدون افزایش کیفیت، اقدام به افزایش قیمت خودرو کنند.
قدیر قیافه یادآوری کرد: افزایش قیمت خودرو به نفع مردم نیست و به نظر میرسد نهادی همچون سازمان حمایت از مصرف کنندگان وظایف خود را فراموش کرده و شورای رقابت نیز به درستی به وظایف خود عمل نمیکند.
کارشناس صنعت تأکید کرد: افزایش قیمت خودرو با ملاک 5 درصد پایین تر از حاشیه بازار برای خودروسازان در وهله اول ظلم به مصرف کننده و در وهله بعدی ظلم به صنعت و نظام مالی و اقتصادی کشور است.
وی یادآوری کرد: اگر تنها ملاک ما کسب سود بود، افزایش قیمت سیاست درستی بود اما این افزایش قیمت به بهبود ارزش افزوده و ارزش کیفی کمکی نمیکند.
قدیر قیافه ابرازکرد: سالهاست به دنبال این هستیم که صنعت خودرو را نجات دهیم اما به نظر میرسد که بیشتر اقدامات حمایتی دولت، تنها به غرق شدن این صنعت کمک میکند.
کارشناس تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا ضرر خودروسازان به معنای بیکار شدن کارگران زیاد در کشور است، گفت: سالهاست که خودروسازان با استدلالهایی همچون بیکار شدن کارگران و افت صنعت اشتباهات خود را توجیه کردهاند اما ادامه این روند تنها به ضرر خود آنها خواهد بود.
وی تصریح کرد: حدود 26 سال پیش خودروی پراید از کره وارد شده و در داخل ساخت آن آغاز شد اما هر سال به جای بهبود کیفیت آن تنها آپشنهایی همچون ضبط صوت به آن افزوده شده و هیچ ارزش افزوده کیفی را شاهد نبودهایم.
قدیر قیافه با تأکید بر این موضوع که بیماری صنعت خودرو به صنایع پایین دستی نیز سرایت میکند، گفت: صنعت ما امروز نیاز به یک جراحی فوری دارد و در این راه ممکن است دردهایی همچون بیکاری کارگران اجتناب ناپذیر باشند.
کارشناس صنعت افزود: باید از مسئولان بپرسیم که تا چه زمانی میخواهند سرمایههای ملی را به پای کارخانههای ضررده بریزند و بازار خودرو را به صورت یک بازار انحصاری برای چند شرکت بزرگ کشور دربیاورند.
وی تأکید کرد: بدون شک صنعت خودروسازی برای نجات خود میبایست با علم روز دنیا همگام شده و در محصولات خود از طراحیهای جدید بهره ببرد.
قدیر قیافه با اشاره به راهکار دولت و خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو اذعان کرد: این نوع حمایتها نمیتواند منجر به نجات صنعت خودرو شود بلکه به صورت مقطعی همچون مُسکنی عمل کرده و در نهایت مشکلات اصلی را حل نمیکند.
کارشناس صنعت تصریح کرد: در صورتی که زیان ناشی از مصرف بالای سوخت توسط خودروهای داخلی را محاسبه کنیم به این نتیجه میرسیم که اگر کارگرهای خودروسازی حتی تا سه سال از شغل خود بیکار شوند به نفع کشور است.
وی اظهار کرد: واقعیت این است که صنعتی که مدام نیاز به حمایت داشته باشد، هیچ گاه به بزرگسالی و استحکام نمیرسد. باید اجازه دهیم صنعت ما به بلوغ برسد و این امر بدون شک موجب شکوفایی صنایع دیگر کشور نیز خواهد شد.
در ادامه گزارش بهرام شهریاری قطعه ساز داخلی در گفتوگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بدون شک تعیین قیمت به صورت دستوری یک عمل اشتباه در اقتصاد است و این موضوع در نهایت به ضرر مصرف کننده و تولید کننده تمام خواهد شد.
وی افزود: خودروسازان همیشه و به ویژه در ماههای گذشته تلاش کردهاند با ایجاد نوسان در توزیع ، قیمتها را بالا و پایین کنند.
شهریاری در خصوص دلایل خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو گفت: همه این بحثها به این دلیل است که شفافیت لازم در حوزه تعیین قیمت خودرو وجود ندارد و در صورتی که تولید خودرو همراه با مهندسی قیمت بررسی شود میتوان به نتایج درست و صحیح برای افزایش قیمت دست یافت.
این قطعه ساز داخلی افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودروسازی را تأیید کرد و گفت: دستورالعمل افزایش قیمت به صورت کلی اشتباه است و باید هزینههای تمام شده برای تولید خودرو به روز استخراج شده و با این روش حتی ممکن است یک مدل خودرو با دو قیمت به بازار عرضه شود اما مشکل ایجاد نکرده و به نفع نظام اقتصادی خواهد بود.
وی تأکید کرد: یکی از عوامل افزایش قیمت خودرو، گرانی مواد اولیه است که دولت باید در حوزه ورود کرده و تلاش کند تا قیمتها پایینتر بیاید. از طرف دیگر دولت باید تلاش کند تا هزینه نیروی کار را با تعدیل نیرو در کارخانههای خودروسازی کاهش داده و هزینههای مالی را بهبود بخشد.
شهریاری در خاتمه افزود: افزایش قیمت به صورت مستقیم، کار درستی نیست بلکه دولت باید در حوزه کاهش هزینهها به خودروسازان کمک کند.
در ادامه فرهاد احتشام زاد رئیس فدراسیون واردات و رئیس اسبق انجمن وارد کنندگان خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، معدن و تجارت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: افزایش قیمت خودرو مانند داستان مرغ و تخم مرغ شده و متأسفانه خودروسازان همیشه به عنوان فرزند عقب افتاده دولت محتاج به کمکها و حمایتهای دولتی بودهاند.
وی تصریح کرد: در اصل 44 قانون اساسی خودروسازان و همه نهادها ملزم به خصوصی سازی شدهاند اما تا زمانی که خودروسازان بیش از 90 درصد بازار داخل خودرو را در اختیار دارند، یک شرکت شبه دولتی محسوب میشوند.
احتشام زاد تأکید کرد: تا زمانی که خودروسازی به صورت واقعی و کامل خصوصی نشده و دولت دست از تصدی گری از خودروسازان برندارد، هیچ گاه نمیتوانیم به برطرف شدن مشکلات خودرو و بازار آن امیدوار باشیم.
رئیس ففدراسیون واردات بیان کرد: مثل معروفی وجود دارد که یک بوقلمون هزار روز کشاورز خود را با دست پر از غذاهای لذیذ میبیند اما در روز هزار و یکم کشاورز را با تبر خواهد دید، این مثل شباهت زیادی به رابطه دولتیها و صنعت خودروی کشور دارد.
وی اظهار کرد: تا زمانی که ما درآمد نفتی داشته باشیم و از طریق تزریق منابع دولتی میتوانستیم خودروسازان را تأمین کنیم، همه چیز خوب بود اما از زمانی که دولت در تأمین درآمدها به مشکل برخورد خودروسازان نیز با مشکلات جدی روبرو شدند.
احتشام زاد ادامه داد: افزایش قیمت تنها راهکار برطرف شدن مشکل خودروسازان نیست زیرا پس از افزایش قیمت خودرو بدون شک با مشکلی همچون کاهش تقاضای بازار و پایین آمدن توان مالی مردم مواجه خواهند شد.
رئیس فدراسیون واردات تأکید کرد: تهدیدهای بسیاری برای خودروسازان وجود دارد که در آینده احتمال بحرانیتر شدن شرایط را فراهم میآورد.
وی افزود: بخش خصوصی همیشه جلوتر از بخش دولتی در سطح اقتصادی حرکت کرده و چند ماه پیش با بحرانهای تکانههای اقتصادی روبرو شدند اما بخش دولتی همچون خودروسازان کم کم دارند این بحرانها را تجربه میکنند.
احتشام زاد تصریح کرد: بخش خصوصی به دلیل اینکه از حمایتهای بی چون و چرای دولتی برخوردار نیست، همیشه با مشکلات و بحرانها زودتر از بخشهای دولتی مواجه میشود.
رئیس فدراسیون واردات با تأکید بر خصوصی سازی خودروسازان به عنوان راهکار اصلی برطرف شدن مشکلات این صنعت، گفت: درست است که خصوصی کردن خودروسازان کار بسیار دشواری است اما سازمانهایی که به استناد خودشان 50 درصد از نیرویشان مازاد است چگونه میتوانند اقتصادی و سود ده باشند.
وی یادآوری کرد: از ابتدای سال کنونی تعداد زیادی از کارکنان بخش خصوصی تعدیل شدهاند اما ادارههای دولتی هیچ گونه تعدیل نیرویی را نداشتند و این نشان میدهد که بخش خصوصی سپر کشور در مقابل جنگ اقتصادی شده است.
احتشام زاد با تأکید بر لزوم وجود استراتژی درست در جنگ اقتصادی، گفت: همان طور که در تحریمهای گذشته بخش خصوصی توانست اقتصاد کشور را نجات دهد باید در شرایط جدیدی به این حوزه توجه بیشتری داشته باشیم و از آنها در شکست دشمنان اقتصادی بهره ببریم.
رئیس فدراسیون واردات تصریح کرد: نسل کشی بخش خصوصی در کشور از زمانی آغاز شد که تصمیمات در پشت درهای بسته و تنها توسط دولتیها گرفته شد در حالی که بخش خصوصی میتواند برنامه بلند مدتی برای صنعت و اقتصاد داشته باشد اما مدیران دولتی به دلیل کوتاه بودن دوره مدیریتشان هیچ گاه نمیتوانند برنامه ریزی بلند مدتی برای اصلاح امور داشته باشند و تنها به مسکنهای کوتاه مدت اکتفا میکنند.
سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفتوگو با خبرنگار صنعت، تجارت و معدن گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در وهله اول این سوال مطرح است که حاشیه بازار را چه کسانی درست میکنند.
وی در این رابطه تصریح کرد: به نظر میرسد خودروسازان با عملکرد خود به صورت عمدی دست به حاشیه سازی در بازار خودرو میزنند.
موتمنی تشریح کرد: زمانی که عرضه خودرو در بازار کم شده و این عرضه تنها توسط نمایندگیهای خودروسازان صورت بگیرد، به صورت ناخودآگاه موجب دونرخی شدن خودرو در بازار شده و سود اصلی این اتفاق به جیب خودروسازان میرود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تأکید کرد: وقتی خودرو به اندازه کافی به بازار عرضه شود دیگر قیمتها بالا نرفته و تفاوت قیمت بازار و کارخانه به حداقل خواهد رسید.
وی بیان کرد: سال گذشته تفاوت قیمت بازار و کارخانه از حدود یک میلیون تا 10 میلیون بود اما مجموعه اقدامات خودروسازان در توزیع بازار موجب شد تا اکنون این میزان از 10 میلیون تا 70 میلیون تغییر یابد.
موتمنی تصریح کرد: بدون شک این اختلاف فاحش به صورت عمدی بوده و نتیجه اقدامات خودروسازان بوده است.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو یادآوری کرد: خودروسازان از چند ماه گذشته خواب افزایش قیمتها را دیده بودند و باید اکنون از خودروسازان پرسید زمانی که مطرح میکنند قیمت خودرو باید افزایش یابد، آیا کیفیت خودرو را هم بهتر کردهاند یا نه.
وی ادامه داد: همچنین وقتی خودروسازان صحبت از بالا رفتن قیمت مواد اولیه میکنند باید از آنها پرسید چرا خودروهایی که با ارز کمتر از 4 هزار تومان تولید کردهاند همچنان در انبارها نگهداری کرده و به مشتریان نمیفروشند؟
معتمدی یادآوری کرد: خودروسازان از ابتدای سال، ساز افزایش قیمت را نواختند و ابتدا افزایش 20 درصدی را مطرح کردند و اکنون هم بحث افزایش 5 درصد کمتر از حاشیه بازار مطرح میشود.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با بیان اینکه تمام اقدامات اخیر خودروسازان به ضرر مردم تمام میشود، گفت: فرض کنید افزایش قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار تصویب شود؛ آیا دو نرخی بودن قیمت خودرو در بازار پایان خواهد یافت و دست دلالان و واسطهها کوتاه میشود.
وی بیان کرد: بیشتر افرادی که خودرو در این مدت خریداری کردهاند به منظور سرمایه گذاری بوده است و نه مصرف.
معتمدی در خاتمه مطرح کرد: در صورتی که مسئولان بخواهند افزایش قیمت را اجرایی کنند باید از بین رفتن دونرخ در بازار را تضمین کنند.
گزارش از سمیه عرب
انتهای پیام/
و دستور واردات بی رویه میلیون ها دستگاه خودروی لوکس ساخت چین و آمریکا و کره و ژاپن و فرانسه و ... را بدون پرداخت گمرک از مناطق آزاد کل کشور را میدهد و دروازه های قانونی کشور را برای واردکنندگان گشود و خودروساز داخلی را به خاک سیاه نشاند!
همانطور که کارخانجات مختلف در طی دو سه سال اخیر تعطیل شده اند در این داستان هم به موازات همان تعطیلی ها دستهای پشت پرده ای برای به تعطیلی کشاندن ایران خودرو و سایپا وجود دارد و از حربه ای استفاده میکنند از گرانی ماشین داخلی تا واردکردن انواع خودروی لوکس و در نهایت نارضایتی مردم تا سرانجام ایران برای همیشه ساخت ماشین را تمام کند.
بسیاری از دشمنان (داخلی و خارجی) حتی چشم دیدن همین دو تا کارخانه خودروسازی معمولی را هم ندارند و میخواهند ما را مجددا وابسته کنند.
مثلا چند ماه پیش 206 تیپ 5 نسبت به ام وی ام 315 گرانتر و پرطرفدارتر و پرشتاب تر بود و روز به روز با گذشت زمان قیمت ماشین چینی پایین میومد.
و همه کارشناسان و مردم از بی کیفیتی ماشین جک و جیلی و ام وی ام و ... آگاه بودند.
ما که برای حمایت از کالا و سرمایه گذار ایرانی ماشین ایران خودرو و سایپا خریدیم در مقابل هم انتظار داریم نسبت ارزش خودروهایمان به همان وضع قبل برگردد.......
این حق الناس مردم است که بر گردن همه دست اندرکاران خودروی کشور تا ابد میباشد.
با اولین پیش فروشی که سایپا و ایران خودرو داشتن راه می انداختن
وباتوجه به اینکه از طریق رسانه های ملی بارها اعلام شد و 50هزار تا خودروی احتکار شده از هر کدام از خودروسازان کشف و اعلام شد بنده خودم به شورای حمایت از مصرف کننده زنگ زدم
واعتراز کردم که چرا با وجود 50هزار خودروی کشف شده از هر کدام از خودروساران خودرویی که با دلار 4000تومان و3800تومان ساخته و احتکار شده و در حال حاضر
معضلی اینه که چرا هنوز پیش فروش با قیمت نامعلوم ؟ چرا باز هم پیش
فروش میکنند و بصورت نقدی خودروها فروخته نمیشه
با توپ پر به بنده گفتند همچین چیزی وجود نداره و خودرویی هم احتکارنشده و برنامه فروش بر اساس خط تولید است.
چرا تصمیم گیرندگان این صنعت هنوز بچه اند و بچگانه فکر میکنند
افزایش قیمت برای خودرو سازی یک سم است و یک راهکار موقتی است
چرا نباید بر خودکفایی و تولید انبوه و کیفیت و ارزانی تمرکز کرد
خودروسازان می بینند که ماشین های خارجی گران شده اند و مردم نمی توان آنها را بخرند و روی میارن به خودروهای تولید داخل , بخاطر همین آنها هم به فکر گران کردند افتادند
یکی نیست بهشون بگه آخه شما دارین بی کیفیت دست مردم می دهید دیگه گران کردن بابت چی !!
حالاتوخردادقیمتش را128م کردندهنورهم دعوتنامه مابه التفاوت برام ارسال نشده رفتم کارخانه ایران خودرودیزل ماشینهاکامل آماده تحویلندازمدیرفروشش پرسیدم چراتحویل نمیدهیدگفت منتظرقیمت جدیدازوزارت صمت هستیم که ظاهراقیمت جدیدشان162م اعلام شده است.وکسی هم به اعتراضات جوابگونیست.
خداازشون نگذرد.حق الناس
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
صنعت خودرو زمانی رقابتی میشود که قیمتها پایین نگه داشته شوند و هر روز تولید ارزانتر از روزهای قبل تمام شود
آیا مسولان دست آمد کار و خودرو ساز این را میفهمند
مشکل حله
1) اقلامی رو که فرمودید مانند خودرو از تسهیلات سوبسید یارانه ی ارز دولتی برخوردار بوده اند!
2) اقلامی که فرمودید را با هر وضعیتی با توجه به سطح قیمتشون میشه خرید کرد ولی چند درصد کارگران و کارمندان توان خرید خوذروهای ساده ای همچون ساندرو و پژو و سمند رو دارند!
3) میشه لطفا شغل و درآمدتونو بفرمایید!!!
آقا من پيشنهادي خدمت مجلسيون گرامي دارم. طرحي روانه صحن علني كنند كه مسئولين و سهامداران و رؤساي اين دو كمپاني خودرو ساز ايراني رو موظف كنه فقط با پرايد و تيبا رفت و آمد كنند. همين
من فروردین امسال ویتارا فروختم 76تومن و مثلا خواستم ماشین صفر سوار شم .اردیبهشت همین ویتارا رو ثبت نام کردم موعد تحویلمم مهر بود .تیر اومدن و ماشینو حدود15 تومن گرونتر کردن .حالا که آخر آبانه ماشینو که تحویل نمیدن هیچی میخوان دوباره هم قیمتو ببرن بالا. البته خوبه ها ...
این صنعت باید بدست چنین نخبه هایی داده شود .
انوقت خواهید دید که به پنج سال نرسیده جزو بهترین خودرو سازان جهان خواهیم شد .
یکی لطفا پاسخ دهد وقتی خودرو سازان عزیز با حواشی و سر و صدای زیاد عنوان می کنند ما خودروی صددر صد ایرانی و داخلی را ساختیم و دم از خودروی ملی می زنند.
آن وقت اصلا ارز بری خودروی ملی برای چیست؟
مگر نه اینکه خودرو صددرصد ایرانی است؟
کاش به جای حمایت از این محصول ملی از سایر صنایع چون کفش پوشاک و .... بود
به نظر من:
1) عامل اصلی التهاب بازار عدم عرضه خودرو از سوی خودروسازان است، لذا نمیتوان هم با خلف وعده بازار را ملتهب کرد و هم انتظار داشت بر اساس قیمتهای بازار خودرویی که خود تولیدکنندگان موجب التهابش شدهاند قیمتها را افزایش داد
۲) تاریخ تحویل مندرج در قرارداد «موعد» تحویل خودرو است که همانطور که از مفهوم واژه برمیآید قیمت باید براساس تاریخی که «وعده داده شده=موعد» لحاظ گردد نه تاریخی که بنابر میل خودروسازان خودرو تحویل میگردد
۳) در مورد بند ۲ استدلال خودروسازان مبنی بر پرداخت جریمه تاخیر در ازای تاخیر صورت گرفته بایستی تاکید گردد که جریمه تاخیر در ازای آسیبهای مالی (از جمله هزینههای اضافی ایاب و ذهاب خانواده، آسیب به کسب و کارهای نیازمند خودرو و . . .) و روانی است که به خریدار طی مدت تاخیر وارد شده و پرداخت این جریمه به هیچ عنوان توجیهی جهت محاسبه قیمت خودرو بر اساس تاریخ تحویل خودروهای موعد تحویل گذشته نیست
۴) بیثباتی بازار، افزایش نرخ ارز، تورم، بدهکاری و . . . فقط گریبانگیر خودروسازان نیست و عموم مردم را شامل میشود لذا خریداران نبایستی متحمل ضرر چندبرابری شوند
ترتیب یک گزارش در این خصوص رو بدین
لطططططططططططفا
عاجزانه خواهش میکنم لااقل شما این موضوع رو پیگیری بفرمایید
سپاسگذارم
من ماشین b30 از گروه بهمن موتور در تیر ماه ثبت نام کردم تحویل آبان ماه قرادداد به این صورت بود که 30 میلیون پرداخت کردم و 10 میلیون در ابتدای شهریور پرداخت کردم و الباقی مبلغ در زمان صدور دعوت نامه در تیر ماه خودرو با 79 میلیون تحویل می شد شنیدم ماه های بعد 96 میلیون تحویل شده بود مهر ماه 106 میلیون تحویل شده الان که دعوت نامه برای من اومده گفتن قیمت ماشین 124 میلیون شده من کاری به افزایش قیمت دلار و تحریم و حتی افزایش قیمت خودرو ندارم فقط میخوام بدونم از مهر ماه تا الان چه اتفاقی افتاده که یک دفعه 18 میلیون گرون شده
مگه این که دلار ارزون شده باشه که شرکتماشین رو گرون کرده باشه
اگه بخوان گرون کنن من یکی ک پولمو پس میگیرم.
ب احتمال زیاد خیلیا همین کارو میکنن.
پس در نتیجه بجای بهتر شدن خودرو سازا ورشکسته میشن.
اگه بخوان گرون کنن من یکی ک پولمو پس میگیرم.
ب احتمال زیاد خیلیا همین کارو میکنن.
پس در نتیجه بجای بهتر شدن خودرو سازا ورشکسته میشن.
فقط خود دلار رو تحویل بدهند.
2) مظلوم نمایی خودرو سازهان در زمان رکود
3)تزریق قطره چکانی خودروهای ثبت نامی = به نفع خورد ساز تا این بازار گران فروشی خودرو داغ به ماند
4) هیچ گونه نظارت بر عملکرد خودروسازان =به نفع خودروساز
5) ورود نکردن قوه قضائیه در مسئله خودروسازان= به نفع خودروساز
6) بی توجهی در برخورد با موضوع= به نفع خودروساز
7) بی توجهی نمایندگان مجلس با موضوع = به نفع خوردروساز
در این بین مردم کجا قرار می گیرند؟!
علی برکت الله ...
2) مظلوم نمایی خودرو سازهان در زمان رکود
3)تزریق قطره چکانی خودروهای ثبت نامی = به نفع خورد ساز تا این بازار گران فروشی خودرو داغ به ماند
4) هیچ گونه نظارت بر عملکرد خودروسازان =به نفع خودروساز
5) ورود نکردن قوه قضائیه در مسئله خودروسازان= به نفع خودروساز
6) بی توجهی در برخورد با موضوع= به نفع خودروساز
7) بی توجهی نمایندگان مجلس با موضوع = به نفع خوردروساز
در این بین مردم کجا قرار می گیرند؟!
!! چون حقوقشون ماهیانه میریه کار کند یا نکند
شکایتمون رو پیش کی بازد ببریم واقعا،آیا واقعا کسی هست جوابگو باشه؟
#انصراف از خودروی ثبت نامی
حالاتوخردادقیمتش را128م کردندهنورهم دعوتنامه مابه التفاوت برام ارسال نشده رفتم کارخانه ایران خودرودیزل ماشینهاکامل آماده تحویلندازمدیرفروشش پرسیدم چراتحویل نمیدهیدگفت منتظرقیمت جدیدازوزارت صمت هستیم حالا4ماهه منتظرقیمت جدیدند.
خداازشون نگذرد.حق الناس
طبق ماده4 آئیننامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
اونا کجا بودن ما کجا و الان کجا
به خدا که خجالت میکشم ازین مقایسه و وضعمون
تجربه میگه وقتی همه جا خبر از افزایش قیمت رسمی خودرو شده پس منتظر باشیم که در واقعیت هم این اتفاق بیفته