صبح امروز، چهارشنبه 30 آبان ماه کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم با حضور استاندار خوزستان در اهواز افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، صبح امروز، چهارشنبه 30 آبان ماه، در مراسمی کتابخانه عمومی شهدای مدافع حرم با حضور غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، محمد جوروند، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و جمعی از مسئولان استانی در پارک کوهساران منطقه منبع آب اهواز افتتاح شد.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در حاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ضمن تبریک هفته وحدت و ایام فرخنده ربیع الاول و میلاد حضرت خاتم الانبیا حضرت محمد(ص) و همچنین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: بحمدالله امروزمان با افتتاح کتابخانه در یک منطقه محروم و کم برخوردار آغاز شد و وظیفه و تلاش ما این است که استاندارها را در این زمینه بالا ببریم.

وی به احداث 12 کتابخانه در مناطق حاشیه ای و روستایی استان اشاره کرد و  بیان داشت: تا پایان سال جاری از 11 کتابخانه مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت.

شریعتی تصریح کرد: بزودی عملیات ساخت 5 کتابخانه دیگر آغاز خواهد شد تا دسترسی جوانان و نوجوانان به این مکان های مقدس بیش تر شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه 222 کتابخانه در حال حاضر در سطح استان وجود دارد افزود: بازسازی و بهسازی 90 کتابخانه را در دستورکار قرار دادیم.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان اذعان داشت: در تلاش هستیم مدیریت آنلاین را راه اندازی کنیم تا تمام اعضا کتابخانه امکان دسترسی داشته باشند که درحال حاضر 159 کتابخانه به مدیریت آنلاین وصل شده اند.

غلامرضا شریعتی بیان کرد: در زمینه کودک و خانواده محوری برنامه هایی در دست اجرا داریم و 133 کتابخانه به بخش کودک تجهیز شده اند و تلاش می کنیم در همه کتابخانه اجرایی شود.

وی در ادامه اظهار داشت: سعی و تلاشمان این است که برای نخستین بار در کشور کتابخانه مجازی و الکترونیکی در خوزستان راه اندازی کنیم و از سال گذشته اقدامات لازم آغاز شده و امیدواریم تا پایان امسال و نهایتا تا سال آینده به بهره برداری برسد.

شریعتی گفت: توجه ما در بحث احداث و تجهیز کتابخانه به مناطق محروم، روستایی و کم برخوردار متمرکز شده است و بطور جدی این هدف را دنبال می کنیم و باید به سمت عدالت پیش رویم و با وجود اینکه اهواز کم ترین شاخص ها را دارد و در وضعیت مطلوبی نیست و تلاش می کنیم این عقب ماندگی را جبران کنیم و استاندارها را به استان اول کشور برسانیم.

شاخص های کمی اهواز از میانگین استانی پایین تر است

منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان بیان داشت: در سطح استان 2 رویکرد را بصورت جدی دنبال می کنیم که یک از آن ها بحث توسعه  شاخص های کمی استان است، چون عقب ماندگی های زیادی داریم که قرار است تا سال 1404 این موارد را جبران کنیم.

وی عمده عقب ماندگی های استان را در بحث شاخص های کمی دانست و افزود: متاسفانه عمده این عقب ماندگی ها در کلانشهر اهواز است.

کوهی رستمی تصریح کرد: در حال حاضر در سطح کلانشهر اهواز 33 کتابخانه نهادی و مشارکتی وجود دارد که به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه فعال داریم.

این مقام مسئول افزود: از نظر زیربنا 19 هزار و 237 مترمربع فضای کتابخانه در اهواز وجود دارد که سرانه آن حدود یک متر مربع است، در صورتیکه میانگین استان 2 متر است و متاسفانه کلانشهر اهواز از سطح میانگین استانی یک متر پایین تر است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان اذعان داشت: از نظر شاخص عضو نیز 21 هزار و 944  نفر عضو کتابخانه های اهواز هستند که حدود 2 درصد مردم در این کتابخانه ها عضو شده اند و بازهم از نظر میانگین استانی که 3 درصد است، اهواز کم تر است.

وی به منابع موجود در کتابخانه های اهواز اشاره و بیان کرد: 466 هزار و 345 نسخه کتاب در کتابخانه ها موجود است که به ازای هر 700 نفر، فقط 36 جلد کتاب وجود دارد و متاسفانه اهواز در این شاخص هم از میانگین استان که 54 جلد کتاب است در رده پایین تری قرار دارد ک هبرای جبران این کمبودها نیاز به اهتمام ویژه ای است.

منصور کوهی رستمی اظهار داشت: از سال های 91-92 پروژه های در حال اجرا داشتیم که یکی از آن ها افتتاح این کتابخانه بود که امروز انجام شد و یک کتابخانه دیگر در منطقه ملاشیه است که احداث آن تمام شده و امکانات آب و برق آن با همکاری سازمان های مربوطه باید تکمیل شود.

وی به پیگیری و مشخص کردن زمینی در منطقه پادادشهر، فاز یک و فاز 2 که فاقد کتابخانه ها هستند اشاره کرد و افزود: در تلاش هستیم در این مناطق هم کتابخانه احداث کنیم.

کوهی رستمی گفت: متاسفانه برخی مناطق کلانشهر اهواز از داشتن کتابخانه محرومند، علیرغم اینکه جمعیت بسیار زیادی در این مناطق زندگی می کنند و در تلاش هستیم این عقب ماندگی ها را بسرعت جبران کنیم.

این مقام مسئول اذعان داشت: امیدواریم احداث این کتابخانه ها سبب تحول فرهنگی در جامعه شوند.

انتهای پیام/گ

افتتاح کتابخانه روستایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.