عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت : رونق صنعت نیاز به تحول دانشگاه ها دارد وباید از مباحث تئوری دست کشیده شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، عبد الله جاسبی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاددر مراسم افتتاحیه ششمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه در اصفهان ضمن ابراز امیدواری از  اینکه این اجلاس راهی برای حل مشکلات تعامل صنعت و دانشگاه  باشد افزود : موضوع صنعت و دانشگاه و ارتباط میان این دو سابقه ای به قدمت هر دو نهاد  دارد و سال ها در این زمینه بحث و گفتگو بسیار انجام شده .

وی افزود : یکی از مواردی که به گونه های مختلف طرح می گردد ارتباط  اقتصاد و صنعت با دانشگاه است . تصور اینکه دانشگاه باید فقط مشکل اقتصاد را حل کند و یا همه دغدغه آن پاسخگویی به نیاز ها ی صنعت است نه تجربه پیشینی دارد و باور مشترک .لازم است صنعت و  دانشگاه در جهت حل مشکلات صنعت گام بردارند  و این یکی از وظایف اصلی  دانشگاه است .

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد ضمن اشاره به اینکه مباحث دانشگاهی اکثرا قدیمی هستند افزود : برخی از این دانش ها  در کشور های غربی زمان آنها گذشته  و یا  تجربه ای شکست خورده است . این در حالی است که در کشور های پیشرفته بسیار به این مسائل اهمیت داده می شود و از دانش های شکست خورده استفاده نمی شود.

جاسبی با اشاره به اهمیت آموزش عملی در دانشگاه افزود : دانشجویان ما قبل از اینکه وارد صنعت شوند نیاز به آموزش عملی دارند که به این آموزش ها در کشور ما کمتر پرداخته می شود .

وی با اشاره به مشکلات و مخاطرات تولید در کشور گفت : تا زمانی که مشکلات پیش روی تولید حل نشود تولید رونق پیدا نخواهد کرد و باید موانع تولید از سر راه برداشته شود ، موانع  تولید باعث شده که سرمایه گذاران ، سرمایه خود را به بانک ها منتقل کنند

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد  به نقش اساسی زنجیره ارزش در صنعت اشاره کرد و گفت :اگر مهندسین و دانشگاهیان قصد رونق در تولید را دارند باید در بخشی از زنجیره ارزش سرمایه گذاری و کار کنند.

جاسی ادامه داد : یکی از مشکلات ما این است که آمار های خوب می دهیم ولی  در این آمار را ارائه نمیکنیم که چه تعداد استارتاپ به موفقیت رسیده اند .

وی با انتقاد از عدم حمایت از تولیدکننده گان افزود : یکی از دلایل موفقیت شرکت های امریکایی این است که شرکت هایی که  شکست می خورند مورد حمایت قرار میگیرند تا به موفقیت برسند . آیا ما با استارتاپ ها این رفتار را می کنیم؟ در جهت حل این مشکل  نقش دولت و دانشگاه جهت سرمایه گذاری بسیار مهم و اساسی است.

این استاد دانشگاه ادامه داد :ما در دانشگاه ها  به مقالاتی  اهمیت می دهیم که خارج از کشور می پسند و دانشگاه ها به مقالاتی که در داخل منتشر می شود و به مشکلات داخلی پرداخته می شود اهمیتی داده نمی شود . وقتی خود ما به مقالات مجلات خودمان اهمیتی نمی دهیم نباید این انتظار را داشته باشیم که دیگران به مجلات ما اهمیت دهند و متاسفانه فقط مقالات چاپ شده در مجلات خارجی برای دانشگاه ها دارای اهمیت است .

جاسبی با اشاره به اهمیت ریسک پذیری در صنعت  گفت : کارآفرینان باید ریسک پذیر باشند و در همین راستا جهت کاهش ریسک باید از ورشکستگان حمایت های لازم را انجام دهیم . عدم موفقیت استارتاپ ها و حمایت نکردن از این استارتاپ ها باعث شده دانشگاه ریسک پذیر نباشند و  وارد صنعت نشود .

وی تصریح کرد : رونق صنعت نیاز به تحول دانشگاه ها دارد وباید از مباحث تئوری دست کشیده شود و به مشکلات در صنعت پرداخته شود و برای حل مشکلات خود باید به مقالات داخلی  اهمیت بیشتری داده شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در پایان با اشاره به مشکلات سرمایه گذاری در تولید گفت :  باید مسئله سرمایه گذاری در تولید حل شود و با وجود موانع تولید نمیتوانیم به تولید مناسب برسیم .

 

انتهای پیام/م

 

مراسم افتتاحیه ششمین همایش تعامل صنعت و دانشگاه در اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.