وزیر خارجه لوگزامبورگ اعلام کرد کشورش برای حفظ برجام تلاش می‌کند اما میزبانی کانال ویژه اتحادیه اروپا را برای انجام تبادلات مالی با ایران نمی‌پذیرد.

وزیر خارجه لوکزامبورگ: خواهان حفظ برجام هستیم اما میزبانی کانال ویژه مالی را نمی‌پذیریمبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ اعلام کرد کشورش از تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حفظ برجام حمایت می‌کند اما میزبانی کانال ویژه ارتباط مالی اروپا با ایران (SPV) را نمی‌پذیرد.

مجله دلانو گزارش داد «جین آسلبورن» وزیر امور خارجه لوکزامبورگ روز گذشته (چهارشنبه) با اشاره به این موضوع گفته است: «این تعهد اروپا است، نه تعهد یک کشور. بنابراین، لازم است که بستر قانونی ایجاد آن در قوانین اروپا فراهم شود.» 

پیش از این، بلژیک و اتریش نیز اعلام کرده بودند که میزبانی این سازوکار ویژه پرداخت را که برای کمک به کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تجارات با ایران طراحی شده، نمی‌پذیرند. در پی مخالفت این دو کشور بود که برخی دیپلمات‌های اروپایی از تلاش قدرت‌های اروپایی برای میزبانی این کانال مالی در لوکزامبورگ خبر دادند.

اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از برجام اعلام کرد که کانال مالی ویژه‌ای را برای انجام تبادلات مالی با ایران ایجاد خواهد کرد تا امکان تداوم روابط اقتصادی با ایران با وجود تحریم‌های آمریکا فراهم شود اما این وعده هنوز محقق نشده است. 

این اتحادیه پیش از این اعلام کرده بود که تا پیش از بازگشت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران (4 نوامبر-13 آبان) این کانال را راه‌اندازی خواهد کرد اما طبق اعلام رسانه‌های غربی، تاکنون هیچ کشوری از بیم تحریم‌های آمریکا حاضر به پذیرش میزبانی این کانال نشده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز پنج‌شنبه گذشته (24 آبان) به بانک‌ها وشرکت‌های اروپایی درباره انجاممبادلات تجاری با ایران با استفاده از کانال ویژه مالی اتحادیه اروپا هشدار داد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته گذشته پیش از نشست با وزرای خارجه کشورهای اروپایی در بروکسل در گفتگو با خبرنگاران از اعلام زمانبندی دقیق راه‌اندازی این کانال خودداری و تنها به گفتن این جمله اکتفا کرد که "هرچه زودتر، بهتر".

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دبیر
۱۸:۵۲ ۰۱ آذر ۱۳۹۷
چطور اروپاییها میزبانی کانال مالی را به امریکا واگذار کنن!!!!
آخرین اخبار