«نخست امریکا! دنیا جای خطرناکی است» این‌ها جملات آغازین سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا درباره پرونده قتل جمال خاشقجی است. سخنرانی‌ای که به محض ایراد موج انتقادات را در سراسر جهان به راه انداخت.

 به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  سناتورهای امریکایی رئیس‌جمهوری‌شان را متهم کرده‌اند که بر خلاف شعارهایش «نخست عربستان سعودی» را سرلوحه تصمیم‌ها و اقدام‌های خود قرار داده و بار دیگر در «موضعی اشتباه» ایستاده است. ایلهان عمر نخستین زن مسلمانی که راه به کنگره امریکا یافته است، روز گذشته در پیامی توئیتری نوشت: «یک بار دیگر رئیس‌جمهوری ما ثابت کرد که نمی‌توان خصوصیات اخلاقی را خرید. اما از سوی دیگر عربستان نشان داد که می‌توان رئیس‌جمهوری یک کشور را خرید.» تیم کابینه سناتور دموکرات امریکایی هم روز سه‌شنبه در توئیتر نوشت: «تصمیم ترامپ مبنی بر عدم تنبیه محمد بن سلمان یکی دیگر از نشانه‌های زانو زدن سیاست‌ خارجی ما است.»


بیشتربخوانید :چه کسی «بن سلمان» را از سه‌شنبه سیاه نجات داد؟ + اینفوگرافیک


به گزارش الجزیره، پس از پایان سخنرانی ترامپ در جمع خبرنگاران درباره قتل خاشقجی و نقش محمد بن سلمان، طوفان انتقادات علیه او و سخنانش به پا خاست. او در سخنان خود گفت: «سازمان سی‌آی‌ای نگفته که ولیعهد عربستان صد درصد مسئول قتل خاشقجی است. فقط احتمالش زیاد است که او از این ماجرا مطلع بوده است. شاید ما هرگز نتوانیم حقایق پیرامون قتل خاشقجی را بفهمیم. ما با عربستان رابطه خوبی داریم و قطع رابطه با این کشور به نفع ما نیست. قرار نیست ما قراردادهای نظامی خود با پادشاهی آل سعود را کنار بگذاریم. اگر ما این تصمیم حماقت‌بار را بگیریم، چین و روسیه از آن بهره می‌گیرند.»

حقه ترامپ برای فرار: لفاظی علیه ایران

اگرچه سخنرانی ترامپ درباره قتل خاشقجی ایراد شده بود اما در آن از ایران بیشترازهر چیز دیگری نام برده شد. ترامپ از این فرصت استفاده کرد و بار دیگر مواضع خصمانه خود علیه ایران را یادآوری کرد و گفت: «ایران با به راه انداختن جنگ‌ خونین علیه عربستان در یمن، با تضعیف تلاش‌های عراق برای رسیدن به دموکراسی، با حمایت از حزب‌الله در لبنان، با افزایش حمایت از بشار اسد در سوریه و بسیاری چیزهای دیگر مسئول است. از طرف دیگر مردم ایران بسیاری از امریکایی‌ها و دیگر مردم بی‌گناه را در سراسر خاورمیانه کشته‌اند. ایران آشکارا و با قدرت زیاد مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل را فریاد می‌کشد.» این سخنان واکنش کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را در پی داشت و بسیاری از آنها در صفحه شخصی ترامپ نوشتند، ترامپ تنها یک مورد عملیات تروریستی را که ایرانی‌ها در آن نقش داشتند، نام ببرد.

سخنرانی ترامپ درباره خاشقجی پس از فشارهای شدیدی که به سیاستمداران امریکایی وارد شده بود تا در برابر اقدامات فاجعه‌بار عربستان بایستند، ایراد شد. پس از انتشار گزارش سی‌آی‌ای که در آن ولیعهد آل سعود را آمر قتل روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست دانسته بود، رسانه‌های امریکایی در انسجام و اتحادی مستحکم بر بدنه سیاسی کشورشان فشار وارد کردند تا واکنشی به اقدامات ولیعهد جوان پادشاهی عربستان نشان بدهند؛ ولیعهدی که برای هموار کردن مسیر رسیدن به تاج و تخت از گروگانگیری، قتل و سلاخی هیچ ابایی ندارد. اگرچه رئیس و اعضای ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری این کشور، درخواست کرده‌اند که دولت او درباره احتمال مسئولیت ولیعهد عربستان در پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی تصمیم‌گیری کند، اما با توجه به سخنرانی او درباره این قتل بعید است او موضع خود را تغییر دهد و بن سلمان را مسئول قتل او بداند.

با وجود زبان نرم ترامپ در برابر عربستان، چند سناتور به مردم جهان وعده داده‌اند که تحریم‌های سختی علیه خاندان پادشاهی عربستان اعمال می‌کنند. انفعال رئیس‌جمهوری امریکا در برابر عربستان اعتراض هم‌حزبی‌های خودش را هم به‌دنبال داشته است. لیندسی گراهام دوست و سناتور جمهوریخواه در این باره گفت: «در پرونده قتل خاشقجی به نفع امنیت ملی ما نیست که در موضعی دیگر بایستیم. من قویاً معتقدم هر دو حزب از تحریم‌های سنگین علیه عربستان سعودی که با چنین اقدام وحشیانه‌ای استانداردهای تمدن را تغییر دادند، حمایت می‌کنند. اگرچه عربستان سعودی متحد استراتژیک امریکاست اما رفتار ولیعهد عربستان نشان دهنده بی‌احترامی او به این رابطه است و به نظر من این فراتر از یک رابطه سمی است.» رند پال سناتور جمهوریخواه در این باره در توئیتر نوشته است: «ما دست‌کم نباید با فروش بمب و تسلیحات پیشرفته‌مان به عربستان سعودی جایزه بدهیم، بمب‌هایی که بر سر مردم ریخته می‌شود. من مطمئن هستم در ذهن ترامپ اول عربستان سعودی است نه اول امریکا.»

پیام روشن ترامپ به جهان

استیون کالینسون تحلیلگر شبکه خبری سی‌ان‌ان اعتقاد دارد، عواقب بی‌عملی ترامپ در برابر اقدام بن سلمان بیشتر از آن است که خود تصور می‌کند. او در این باره گفت: «دونالد ترامپ با فرصت دادن به عربستان سعودی برای فرار کردن از زیر بار پرونده قتل خاشقجی، پیام واضح و مشخصی به جهان فرستاد: ایالات متحده به تجارت بیشتر از هر چیز دیگری فکر می‌کند،؛ بنابراین اگر منافع ما را تأمین می‌کنید می‌توانید دست به هر جنایتی که می‌خواهید، بزنید. ترامپ مشخصاً به جهان گفت اگر کسی طرف او بایستد، واشنگتن چشمش را روی اقداماتش می‌بندد. اما از آن بدتر، وقتی ترامپ می‌گوید معامله با عربستان سعودی برای امریکا میلیاردها دلار سود دارد، در واقع این پیام را مخابره می‌کند که واشنگتن قیمتی دارد و می‌توان ارزش‌های اخلاقی را فروخت. ترامپ با سکوت در برابر قتل خاشقجی، نشان داد اگر اهداف سیاسی‌اش به مخاطره بیفتند، حاضر است گزارش‌های اطلاعاتی امریکا را رها کند و به راه خود ادامه دهد. او با حمایت کردن از بن سلمان، به قوانین بین‌المللی ضربه زد. به گزارش بیزینس اینسایدر، ترامپ با سخنرانی خود نشان داد قرار نیست دولتش علیه عربستان بایستد. سخنرانی او عجیب بود. او نشان داد حتی اطلاعات سیا را هم قبول ندارد و حتی اگر بن سلمان هم قاتل خاشقجی بوده باشد، باز امریکا در کنار عربستان خواهد ماند.

این سخنرانی حقیقت تلخی را درباره سیاست خارجی امریکا فاش کرد: این کشور حامی اقدامات ضد حقوق بشری عربستان سعودی است. سخنرانی ترامپ اصلاً عادی نبود. با وجود اینکه حتی پس از بمب انداختن عربستان روی اتوبوس حامل کودکان و کشته شدن 40 دانش‌آموز، اروپا و امریکا دست از فروش تسلیحات به این کشور برنداشتند، باز هم انتظار چنین سخنانی را از ترامپ نداشتیم.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

انتقاد سیاستمداران امریکایی از حمایت ترامپ از عربستان در پرونده قتل خاشقجی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.