به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کمک هزینه ازدواج یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی است که به عنوان هدیه به بیمهشدگان اجباری واجد شرایط که تشکیل خانواده میدهند پرداخت میشود. شرایط دریافت کمک هزینه ازدواج در قوانین تأمین اجتماعی به شرح زیر است:
1. بیمهشده ظرف 5 سال قبل از تاریخ ازدواج، حداقل به مدت 720 روز سابقه کار داشته و حقبیمه این مدت از سوی کارفرما پرداخت شده باشد.
2. در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی بیمه شده با کارفرما قطع نشده باشد.
3. ازدواج اول بیمه شده باشد.
4. ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ثبت شده باشد.
بیشتر بخوانید:حقوق کارگران چطور باید محاسبه شود؟
مبلغ کمک هزینه ازدواج برابر با یک ماه متوسط حقوق یا مزد بیمه شده است و برای محاسبه این مبلغ، جمع دریافتی بیمه شده (مشمول کسر حق بیمه) در آخرین دو سال قبل از ازدواج بر عدد ۲۴ (تعداد ماه ها) تقسیم میشود.
در صورتی که حاصل محاسبه کمتر از حداقل دستمزد عادی در زمان وقوع عقد ازدواج باشد، مبلغ قابل پرداخت معادل حداقل مذکور خواهد بود.
لازم به ذکر است، اگر زن و شوهر هر دو دارای شرایط باشند، کمک هزینه به هر دو نفر پرداخت میشود.
انتهای پیام/