رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: براساس بررسی های صورت گرفته در طول یکسال پس از دریافت گواهینامه توسط مهارت آموزان، ۴۳ درصد آنان جذب بازار کار شده اند.

۴۳ درصد مهارت آموزان مراکز فنی و حرفه ای وارد بازار کار می‌شوندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سلیمان پاک نژاد گفت: با توجه به اینکه فرصت‌های شغلی کمی در سطح کشور وجود دارد و همچنین بسیاری از رشته‌های آموزشی با نیاز بازار کار هماهنگی ندارند، این رقم بسیار مناسب است و به دنبال اصلاح و تدوین برنامه‌های آموزشی جدید با توجه به نیازسنجی بازار کار هستیم.

وی افزود: متاسفانه در سالیان گذشته آموزش نیرو‌های انسانی با بازار کار و صنعت ما همخوانی نداشته و به این مسئله کم توجهی شده و از سال گذشته برای اصلاح نظام آموزش مراکز فنی و حرفه‌ای کشور برنامه جدیدی تدوین شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: برای اینکار در گام اول باید مدل مدیریت عوض شود چرا که در مرکز نمی‌توان نیاز‌های استانی را شناسایی کرد و به عنوان مثال نیاز‌های استان کردستان باید توسط تیم پژوهشی و تحقیقات مرکز فنی و حرفه‌ای خود استان شناسایی شود و بازار کار و رشته‌های مورد نیاز برای کارآموزان مشخص شود و با مدیریت منطقه‌ای آموزش‌های لازم ارائه شود.

پاک سرشت یادآور شد: با ایجاد مدیریت محلی در سطح کشور، نیاز‌های هر استان نیازسنجی شده و رشته‌های مورد نیاز هر منطقه جهت آموزش کارآموزان در مراکز فنی و حرفه‌ای ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: طی یک سال گذشته طرح تکاپو در سطح کشور اجرا شد و خروجی آن شناسایی وضعیت آموزش‌های مورد نیاز برای هر استان بود و مشخص شد که در هر استان برای آموزش چه رشته‌هایی باید سرمایه گذاری صورت گیرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه سخنان خود به وضعیت استان کردستان در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: استان کردستان در چند محور مهم وضعیت مطلوبی نسبت به سایر استان‌های کشور دارد.

پاک سرشت اظهارداشت: با توجه به تلاش مدیریت‌های گذشته این مرکز در کردستان نیز شرایط زیرساخت‌های مراکز فنی و حرفه‌ای استان بسیار مناسب است و اگر بخواهیم در شرایط اقتصادی امروز کارگاه‌هایی با شرایط موجود در کردستان را تجهیز کنیم نیاز به هزینه بسیاری هست و همین نشان از دید مناسب مدیران فنی و حرفه‌ای کردستان از گذشته تا به امروز نسبت به آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای است.

وی افزود: همچنین استان کردستان در بحث مسابقات مهارت، طرح‌های ابتکاری و فعالیت‌های اشتغالزا در چند سال گذشته موفق عمل کرده و نسبت به استان‌های دیگر کشور وضعیت مطلوبی دارد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: در بحث آموزش نیز امسال سعی شده کیفیت برنامه‌های آموزشی ارتقا یابد و استاندارد‌های آموزشی جدیدی تعریف شده که می‌تواند در ارتقای کیفیت آموزش‌ها موثر باشد.

پاک سرشت یادآور شد: یکی دیگر از بحث‌های ما مسئله دانش و توان مربیان است که با توجه به اینکه در حوزه صنعت از بروزترین تجهیزات استفاده می‌شود باید مربیان نیز کاملا بروز بوده تا بتوانند کارآموزان را آموزش‌های نویت و تجهیزات پیشرفته جدید آشنا کنند که انجام این کار می‌تواند زمینه ورود به بازار کار این افراد را تسهیل کند.

وی بیان کرد: هماهنگی برنامه آموزش و نیاز صنعت می‌تواند ورود به بازار کار کارآموزان را تضمین کند، اما در حال حاضر سرفصل آموزش‌های ما نسبت به صنعت کشور همخوانی لازم را ندارد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر ۴۵ درصد آموزش دیدگان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند و این نشان می‌دهد در این زمینه ما موفق عمل کرده ایم و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای پل ارتباطی مراکز آموزش عالی رسمی کشور و بازار کار هستند.

پاک سرشت اظهارداشت: تغییر روش‌های آموزش در کیفیت بخشی آموزش‌ها بسیار موثر است و همین مسئله باعث می‌شود که بازار کار و صنعت بیشتر با هم هماهنگ شده و نیروی کار بیشتری پس از گذراندن دوره‌های آموزشی وارد بازار کار شوند.

وی افزود: در حال حاضر تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال وارد صنعت ما شده و همین امر باعث ایجاد فاصله میان نیروی کار آموزش دیده شده و صنعت می‌شود و نیاز است دنیای آموزش نیز تغییر کرده و نیروی انسانی مورد نیاز را با این تحولات آشنا کرد تا بتوان آموزش‌های لازم را برای مشاغل آینده ارائه داد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین نیز نیز در بازار کار آینده نقش زیادی دارند و با توجه به اینکه در این زمینه زیرساخت‌های لازم هنوز مهیا نیست، کارگاه‌های ما باید به این تجهیزات مجهز شوند.

پاک سرشت در پایان سخنان خود بیان کرد: برنامه‌هایی برای حرکت به سوی آموزش‌های نوین در مراکز فنی و حرفه‌ای تدوین شده که در گام نخست باید کارگاه‌ها به تجهیزات مورد نیاز مجهز شوند و در گام بعدی کارآفرینان بنیان محور را باید مورد حمایت قرار داد و با ارائه آموزش‌های لازم زمینه ورود آن‌ها به بازار کار را فراهم کنیم.

انتهای پیام/ز

۴۳ درصد مهارت آموزان مراکز فنی و حرفه ای وارد بازار کار می‌شوند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.