کارگاه آموزشی مدیریت بحران آب در شهربابک برگزار شد و در این کلاس تعداد 40 نفر از کشاورزان و کارشناسان مراکز خدمات شرکت کردند.

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت بحران آب درشهرستان شهربابکبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  فتوحیان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: با هماهنگی اداره ترویج مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک و به منظور ارتقاء سطح آگاهی کارشناسان مراکز خدمات و کشاورزان منطقه، کلاس آموزشی با موضوع بحران آب -کاشت و فرآوری زعفران به مدرسی ریاحی استاد دانشگاه ولی عصر رفسنجان و درویشی از مرکز تحقیقات کشاورزی استان در محل مدیریت تشکیل شد.


ریاحی هدف از مدیریت بحران آب در کشاورزی را افزایش بهره وری آب ، بهره وری اقتصادی محصول ،کشاورزی پایدار و خروج روستا ها از حالت معیشتی به اقتصادی دانست و افزود : طی چند دهه اخیر ، برداشت بی رویه اب از منابع زیر زمینی در بخش کشاورزی و کاهش شدید نزولات آسمانی و عدم تغذیه سفره های آب زیر زمینی باعث کاهش دبی آب موتور پمپ ها ،خشک شدن قنوات ، شور شدن اب موتور پمپ ها و زمین های کشاورزی شده است که این امر منجر به کاهش عملکرد و در بعضی مناطق خشک و غیر قابل استفاده شدن اراضی کشاورزی شده است .

وی افزود: در اثر کاهش خلل فرج و متراکم شدن اراضی، نفوذ عمقی اب کاهش یافته که باعث ایجاد روان آب و جاری شدن سیل بعد از بارندگی می شود.

وی در ادامه جهت بهبود وضعیت موجود راهکار هایی مانند : مکانیزه کردن کشاورزی ؛ تغییر روش آبیاری از سنتی و غرقابی به روش های نوین مانند تحت آبیاری فشار و زیر سطحی و تغییر الگوی کاشت به سمت محصولات با نیاز آبی کم مانند انواع گیاهان دارویی، استفاده از کشت های گلخانه ای کم کردن میزان برداشت آب را ارایه داد.


گفتنی است:سود آوری و اقتصادی بودن کاشت زعفران موجب تمایل کشاورزان به افزایش سطح زیر کشت این محصول در شهرستان شده وبا عنایت به لزوم مدیریت بحران آب با تغییر الگوی کاشت، دوره آموزشی در مورد مراحل کاشت ،داشت و برداشت زعفران در محل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک برگزار تااطلاعات کافی دراین خصوص در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

در این کارگاه مطرح شد: با توجه به اهمیت این محصول، لازمست در فرآوری کلاله برداشت شده دقت لازم صورت گیرد تا از کیفیت محصول کاسته نشود .


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار