سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: دولت ترامپ با اعمال سیاست‌های یکجانبه اش نه فقط ملت ایران که تمام جامعه بین الملل را درگیر اقدامات چالش برانگیز کرده است.


تأکید کمالوندی بر نقش طرف‌های باقیمانده در برجام در حفظ این توافقبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در سومین نشست همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا با اشاره به اهمیت قابل توجه مساله برجام در سطح جهانی گفت: طرف‌های این این توافق روندی طولانی را صرف دستیابی به آن کردند. این توافق در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد و تاکنون ۱۳ گزارش متوالی آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرده است که ایران کاملا به بند‌های توافق عمل کرده  و به تمامی تعهدات هسته‌ای خود پایبند بوده است.

وی ادامه داد: بعد از خروج آمریکا از برجام، دولت حاکم این کشور تحریم‌های ظالمانه غیر قانونی و غیر انسانی خود را علیه ایران بازگرداند  و این تحریم‌ها حتی شامل دارو هم می‌شود؛ آن‌ها شرکت‌های مرتبط با واردات و صادرات داروی ایران را در لیست تحریم‌ها قرار داده اند. بخش‌های بانکی و بخش‌های مرتبط با انرژی ایران نیز با هدف توقف صادرات نفت ایران تحریم شده اند.

کمالوندی افزود: دولت ترامپ با اعمال سیاست‌های یکجانبه اش نه فقط ملت ایران که تمام جامعه بین الملل را درگیر اقدامات چالش برانگیز کرده است. خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک، معاهده تغییرات آب و هوایی پاریس، شورای حقوق بشر سازمان ملل، و ... تنها مثال‌های اندکی از رفتار‌های غیر مسئولانه ایالات متحده در قبال قوانین بین المللی است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بی مسئولیتی  ایالات متحده در قبال قوانین بین المللی را عامل بروز شرایطی آشفته خواند و تاکید کرد: اقدامات غیر قانونی  دولت آمریکا منجر به بحرانی امنیتی می‌شود که باید هر چه زودتر متوقف شود و این همان چیزی است که نقش طرف‌های باقی مانده در برجام و به ویژه اتحادیه اروپا را برای اتخاذ گام‌هایی به منظور حفظ توافق و پیشگیری از بی قانونی‌های دیگر مهم می‌کند.

کمالوندی خاطر نشان کرد: بنابراین وظیفه طرف‌های باقی مانده برجام محدود به عمل به حداقل تعهدات آن‌ها نمی‌شود و همه ما باید به ادامه همکاری‌ها و ماهیت چند جانبه توافق فکر کنیم که به معنای تعمیق همکاری‌ها از وضعیت کنونی به بالاترین سطح ممکن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار