به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر اهل گردش در وبسایتها باشید بی شک نام الکسا را شنیدهاید. یکی از ابزارهای رتبهبندی شناختهشده، سرویسی به نام سایت الکسا متعلق به شرکت آمازون است. سیستم رتبهبندی الکسا یک سیستم امتیازدهی منحصر بفرد با آدرس alexa.com است. الکسا سرویسی است که براساس معیارهای مختلف به وبسایتها امتیاز میدهد و براساس نمره کسبشده آنها را رتبهبندی میکند که اهمیت کمی نیز در ایران ندارد. از این رو برخی از وبسایتها در تلاشند به هر طریقی خود را در لیست برترینهای این سایت قرار دهند.
در حال حاضر نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز از "سایت الکسا" برای کسب اطلاعات اولیه درباره وبها استفاده میشود. بسیاری از شرکتهای تجاری طبق رتبهای که الکسا به آنها داده به رقابت صحیح از طریق تبلیغات برای بهبود جایگاه و ارتقا خود بهره میبرند. در همین راستا وب الکسا اهمیت ویژهای برای صاحبان سایت ها دارد.
معیار سنجش الکسا برای رتبه برتر، جذب مخاطب و افزایش ترافیک از طریق تولید محتوای غنی و کاربردی است؛ اما راههایی فرعی نیز وجود دارد تا سایتها رتبه خود را ناعادلانه و غیرمنطقی ارتقا دهند.
این شرکت با آنالیز ترافیک کاربر که براساس سایت های مورد نظر شخص است با نوار ابزاری به مخاطبان خود اعلام میکند بعد از مشاهده صفحه فعلی به چه صفحهای بروند. همچنین الکسا برای مدیران وبسایت ها امکاناتی چون نمایش تعداد بازدیدکنندگان، بازدید کل، لینکهای ورودی ، میانگین زمان حضور در صفحه و تعداد صفحات بازدید کاربر، ورودی از موتورهای جستجو و .. به صورت رایگان برای آنها در نظر گرفته است. جالب است بدانید ارائه این اطلاعات به وسیله نمودار نیز به مدت زمان یک روزه الی 2 ساله برای بررسی دقیق سایت ها امکانپذیر است.
محبوبیت سایت شما توسط این وب براساس نتایج جستجو و سنجش میزان بازدید است. نکته قابل توجه در نتایج اعلامی در سایت الکسا، این است که جایگاه ویژه و بهترین رتبهبندی سایتها مختص رتبههای عددی پایین تر می باشد. بدین معنی که هر چه رتبه جهانی یا کشوری سایتی دارای رقم و مرتبه پایین تری باشد، از دید سایت الکسا دارای جایگاه و موقعیت بهتری به نسبت سایر سایتهای با رتبه عددی بالاتر است. تعداد بازدیدکنندگان سایت به طور دقیق و صحیح محاسبه، تعیین و توسط الکسا عمومی می شود. نتایج اعلامی توسط سایت الکسا به طور مستقیم و یا با واسطه از طریق ابزارهای بررسی رتبه سایت الکسا همگی از پارامترهای مهم در بهینهسازی وب سایت و تعیین موقعیت و جایگاه سایت در نتایج موتورهای جستجو به شمار میرود.
با توجه به گرایش کلاهبرداران به درآمدزایی بیشتر، نزدیک به چندسالی است که با روشهای دروغین وعده افزایش رتبه در الکسا به مدیران وبسایت داده میشود و آنها غافل از ادعای کاذب، خود را راهی تله میکنند. همچنین برخی ترفندها و شیوههای سئو نظیر پاپآپ میتواند آمار بازید سایت را به صورت غیرواقعی افزایش دهد و اینگونه آمار اعلامی توسط الکسا برای سایت مزبور صحت واقعی نداشته و ملاک معتبری برای ارزیابی سایت و جایگاهش در جهان و یا کشور نخواهد بود.
روش اول:
قرار دادن نوار ابزار متعلق به وب سایت خواهان بازدید است که کاربران را به نصب و استفاد از آن تشویق میکند. عموماً نوار ابزار، بخشی از مطالب و سرویسهای وبسایت را در اختیار کاربران قرار میدهد اما هدف اصلی وبسایتهای متقلب از ارائه آن، قرار دادن سرویس الکسا بر روی مرورگر کاربران است. اینگونه سنجش وب الکسا دچار اختلال میشود و بررسیها طبق الگوریتم در نظر گرفته شده انجام نمیشود. فرض کنید الکسا پیشبینی کرده است که از هر ۱۰۰۰ نفر بازدیدکننده از هر وبسایت، یک نفر نوار ابزار الکسا را نصب کرده است؛ حال اتفاقی رخ میدهد که هیچ شباهتی به پیش بینی این سایت ندارد.
روش دوم:
این روش را می توان به عنوان بدترین روش نام برد:پاپ آپ.
پاپآپ در واقع به پنجرهای گفته میشود که بهصورت مستقل بر روی وبسایتی که باز کردهاید، باز میشود. پیشتر از پاپآپها برای اپلیکیشنهای تحتوب همچون فیسبوک و اینستاگرام و برخی از بازیها استفاده میشد اما همانگونه که تکنولوژی به پیشرفت غول های خطر کمک می کند، اجازه ورود نرم افزارهای کمک دهنده به کاربر را نیز می دهد. پس از معرفی فناوریهایی همچون جاوا اسکریپت و ایجکس، کمتر در اپلیکیشنها از این سرویس استفاده شد و در عوض وبسایتها عموماً برای استفادههای تبلیغاتی از آنها بهره بردند. استفاده غیرصحیح از پاپها، تا جایی ادامه داشت که تمام مرورگرهای وب، نرم افزاری را تحت عنوان پاپآپ بلاکر به مرورگر خود اضافه کردند تا مانع از باز شدن این تبلیغات ناخواسته شوند. اما راههایی هم وجود دارند که برخی از توسعهدهندگان و متقلبان آنها را یافتهاند تا صفحهی پاپآپی باز کنند و مرورگر نتواند مانع آنها شود.
عملکرد این سیستم در وب الکسا بدین گونه است که هنگام وارد شدن شما به برخی از وبسایت ها به صورت خودکار یک یا چند صفحه دیگر بصورت پاپ آپ باز می شود. آن صفحههای دیگر به سفارش صاحبان وبسایتها و عموماً با پرداخت هزینه باز میشوند به این ترتیب با هر بار بازکردن صفحات وبسایت میزبان، یکی از صفحات وبسایت تبلیغکننده نیز باز میشود. این در حالی است که شما به عنوان بازدیدکننده تمایلی به بازکردن وبسایت دوم در پاپآپ نداشتهاید و شاید بلافاصه آن صفحه را ببنیدید؛ اما به این ترتیب یک بازدید اضافه محاسبه میشود. بدین گونه افزایش تقلبی ترافیک صورت می گیرد.
در ادامه با روش دیگری برای شناسایی تقلب آشنا شوید:
به سایت الکسا وارد شوید؛
با جستجوی آدرس اینترنتی http://www.alexa.com به صفحه اصلی وب رفته و آدرس سایت مورد نظر خود را برای بررسی وارد می کنید.
اگر نموداری برای شما ظاهر شد که بسیار طبیعی بود و به یکباره سیر صعودی نداشت به این معناست که این سایت در رتبه حقیقی درخور خود قرار دارد و اگر بر عکس این موضوع سایت مورد نظر شما به یکباره شروع به رشد کرد بدانید که اطلاعات کذب است زیرا با تبلیغات گسترده تلویریونی به سختی چنین رشد صعودی پیدا میکند. بدین صورت به سادگی می توانید برخی سایتهای متقلب را شناسایی کنید.
به طور کلی میتوان روشهای بازدیدهای تقلبی را اینگونه شرح کرد:
سایتهایی که به صورت خودکار برای کاربرانش صفحه سایت شما را برای مدت محدودی درحدود 1 دقیقه باز میکنند و به صورت خودکار میبندند که در این روش معمولا کاربر در ازای بازدید از سایت شما مبلغ یا سرویسی را از سایت دریافت میکند. در این حالت معمولا کاربر حتی پشت سیستم خود نخواهد بود تا سایت شما را ببیند.
سایتهایی که با باز شدن و یا کلیک شدن لینکها، تعدادی پاپ آپ باز میکنند. که سایت مقصد نیز در یکی از پاپ آپ ها باز میشود. میانگین نرخ زمان بازدید این صفحات زیر 20 ثانیه است و هر کاربر حداکثر یک صفحه را مشاهده میکند و نرخ خروج معمولا 100% است که این بسیار برای سایت مقصد مضر است.
نمایش سایت مقصد در آی فریم ها که تقریبا این روش منسوخ شده است و جریمه از سمت موتورهای جستجو تقریبا 100% است.
امیر عبدالرضا سپنجی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تقلبات صورت گرفته در این سایت گفت: استفاده از ترفندهای دیجیتال و تکنولوژیک برای افزایش رتبه در سایتها و یا در شبکههای اجتماعی بدون محتوا و فرم مناسب کارآمد نخواهد بود.کاربران بیشک به دنبال محتوا برای رفع نیازهای خود هستند و اگر دادهها فرم مناسب نداشته باشد و به دروغ انتشار داده شود کارایی زیادی نخواهد داشت و مخاطب را مجبور به دنبال کردن مرجعی دیگر برای رفع نیاز خود میکند.
وی ادامه داد: در مواردی سایتهایی که به دنبال افزایش کاذب آمار خود هستند با ترفندهایی مرسوم فرهنگ اشتباه تقلب را رواج میدهند. استفاده از پاپآپهایی که در بسیاری از سایتهای دانلود یا آپلود فایل و محتوای زرد، باز شدن پنجرهای ناخواسته با اولین کلیک (یا گاهی به محض باز شدن سایت) و یا seo که موتورهای جستجوگر را به نمایش سایت های خواهان بازدید هدایت میکند.
سپنجی تأکید کرد: اینها درخور کاربر نبوده و با گول زدن آنها هیچ اثرگذاری نخواهد داشت و همچنین دوام آن طولانی مدت نخواهد بود.
در الکسا روشی وجود دارد تا امتیاز بیشتری نسبت به سایر سایتها پیدا کنید و رقابت صحیح را به گونهای دور بزنید. در این سایت بخشی وجود دارد که وبها میتوانند گواهی شاخص دریافت کنند و بدون برخورداری از داده کافی و شناسایی شده، رتبه جهانی و کشوری کسب کنند. خرید این گواهینامه گوشه سمت راست صفحه الکسا کاملا قرار دارد و سایتهایی که از این گواهینامه استفاده میکنند با تیک سبز رنگ از دیگر سایتها متمایز میشوند. این تیک به معنای هزینهکرد صاحب وب سایت برای رسیدن به رتبه دلخواه خود است.گفتنی است؛ این امکان برای دامنههای ایران به دلیل تحریمهای جدید صورت گرفته امکان پذیر نمیباشد.
بهترین روش بالا بردن رتبه در الکسا غنی کردن محتوای مطالب وب سایت متعلق به شماست. با استفاده از مطالب مفید و جامع میتوان رتبه سایت را با رقابتی صحیح و بدون تقلب بالا برد شاید این کار زمانبر باشد اما در مقابل هیچوقت نگران پایین آمدن و یا حذف شدن وب سایت در سایت های مرجع نخواهید بود.
گزارش از: ساراکیا
انتهای پیام/