قیمت میوه و انواع محصولات تره بار از ابتدای سال به بهانه های مختلف افزایش غیر منطقی را در بازار تجربه کرد.

 گزارش//گرانی میوه به بهانه صادرات بهانه ای بیش نیست/ ایران رتبه هفتم جهانی در تولید را داراستبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت میوه و انواع محصولات تره بار از ابتدای سال افزایش غیر منطقی را در بازار تجربه کرد که هر یک از مسئولان عوامل مختلفی را برای آشفتگی بازار میوه بر شمردند.
 
اگرچه مدیران وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که هیچ مشکلی در تولید و عرضه میوه وجود ندارد، اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد چرا که طبق آمار بانک مرکزی و اظهارات مسئولان اتحادیه، قیمت میوه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 60 تا 70 درصد رشد داشته است.
 
بسیاری از مسئولان بر این باورند که کاهش تولید ناشی از سرمازدگی و خشکسالی، افزایش هزینه های تولید اعم از نهاده ها، سبد، کود، نیروی انسانی و حمل و نقل و در کنار همه این عوامل سودجویی دلالان و عوامل واسطه دلیل اصلی گرانی قیمت میوه  آشفتگی بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل به شمار می رود.
 
ناگفته نماند که براساس آخرین آمار فائو در سال 2016  رتبه ایران در سطح زیر کشت محصولات به 6 و تولید به هفتم جهانی رسیده است که این امر نشان می دهد که ایران از جایگاه مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی در دنیا برخوردار است.
 
با وجود آنکه ایران از لحاظ تولید و تامین میوه یکی از کشورهای برتر دنیا به شمار می رود و از پتانسیل بالایی در بخش باغبانی برخوردار است، از این رو نباید شاهد افزایش قیمت میوه تا این حد در بازار باشیم.
 
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین وضعیت تولید، عرضه و دلایل آشفتگی بازار میوه و افزایش چشمگیر قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل با خبر شویم:
 
حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی با اشاره به دلایل ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت میوه در سال جاری اظهار کرد: سرمازدگی بهاره، خشکسالی و کمبود منابع آب از جمله عوامل کاهش عرضه و افزایش قیمت میوه و صیفی در بازار به شمار می رود.
 
وی افزود: طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، سرمازدگی باغات در ۱۷ استان کشور رقمی معادل ۱۹ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرد و بدیهی است که مطابق با میزان خسارت، کمبود میوه داشته باشیم.
 
صابری با اشاره به اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر عرضه مرکبات نیست، بیان کرد: این در حالی است که در عرضه سیب مرغوب به سبب سرمازدگی بهاره و یک ماه اخیر در میانه و مراغه کمبود داریم و تنها سیب درجه یک و دو در بازار فراوان است.
 
این مقام مسئول کمبود عرضه، افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت سبد، کرایه حمل و نقل و سایر هزینه های تولید را دلیل اصلی افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد.
 
وی با اشاره به اینکه بازار میوه تابع عرضه و تقاضاست، بیان کرد: اگرچه مسئولان رونق صادرات را بی تاثیر در افزایش قیمت محصولات می دانند اما این موضوع واقعیت ندارد چرا که با ممنوعیت صادرات، قیمت هر کیلو گوجه فرنگی هزار تا هزار و ۵۰۰ تومان در بازار کاهش یافته است.

رئیس اتحادیه بارفروشان با اشاره به علل گرانی قیمت گوجه فرنگی گلخانه گفت: بارندگی های اخیر تا حدودی به کشت محصولات گلخانه در فضای آزاد خسارت وارد کرد که در نهایت کمبود عرضه در برابر تقاضا دلیل اصلی افزایش قیمت گوجه فرنگی گلخانه در روزهای اخیر به شمار می رود.
 
وی در پایان تصریح کرد: تا زمانی که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی نداشته باشد و از طرفی افزایش هزینه های تولید در بازار ادامه یابد، نمی توان انتظار داشت که قیمت میوه در بازار ثابت باشد.
 

افت 40 درصدی تولید عامل اصلی گرانی میوه/اقتصاد کشاورزی تحت تاثیر تورم است

 
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفت و گو با خبرنگارصنعت،تجارت و کشاورزی افت ۳۰ تا ۴۰ درصدی تولید را دلیل اصلی گرانی میوه در بازار دانست و افزود: سرمای منفی ۱۵ درجه در مناطق سردسیری به مدت یک هفته موجب شد تا تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد افت کند.
 
وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی تحت تاثیر تورم است، افزود: با توجه به افزایش حداقل دوبرابری قیمت تمامی هزینه های تولید اعم از نهاده های بخش کشاورزی، ابزارآلات، ماشین آلات، نیروی انسانی، سبد، کارتن، انبارداری و...طبیعی است که قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ تا ۷۰ درصد نوسان داشته باشد.
 
شادلو ادامه داد: با توجه به آنکه قیمت خودرو، ساختمان، لوازم خانگی و... نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است پس چطور می توان انتظار داشت که اقتصاد کشاورزی کاری به تورم نداشته باشد.
 
به گفته این مقام مسئول امسال تمامی مستندات دال بر این است که عرضه میوه به سبب شرایط خاص اقلیمی حاکم بر کشور دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گرفته است که این موضوع بر نوسان قیمت بی تاثیر نیست.
 
وی حضور واسطه ها و دلالان را یکی دیگر از عوامل گرانی میوه اعلام کرد و گفت: براین اساس نظارت دستگاه های ذی ربط می تواند تا حدودی از واسطه گری دلالان در میادین و خرده فروشی ها بکاهد.
 
نایب رئیس اتحادیه باغداران در پاسخ به این سوال که افزایش صادرات بر گرانی قیمت میوه تاثیر گذار است، بیان کرد: با توجه به آنکه تجارت و حضور در بازارهای جهانی امری ضروری به شمار می رود، بنابراین با اعمال نظارت کافی باید صادرات محصولات کشاورزی در یک‌ چارچوبی صورت گیرد چرا که این امر در کاهش ضایعات و تعادل بازار تاثیر بسزایی دارد.
 
به گفته وی اگرچه قیمت هزینه های تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۲ تا ۳ برابر افزایش یافته است، اما در برخی محصولات این افزایش رخ نداده است، این درحالی است که همیشه بخش کشاورزی متهم به گرانی است.
 
شادلو در پایان تصریح کرد: اگر تمامی امکانات و هزینه های بخش کشاورزی بدون تورم باشد، هیچ گونه افزایشی در قیمت میوه نخواهیم داشت، اما وقتی تمامی هزینه های تولید با نوسان نرخ ارز پرداخت می شود پس چطور می توان انتظار داشت که بخش کشاورزی نوسانی نداشته باشد.
 

گرانی میوه ارتباطی به گران فروشی ندارد

 
اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به اینکه گرانی میوه ارتباطی با گران فروشی ندارد، اظهار کرد: در حوزه عرضه محصولات تره بار در سطح شهر گران فروشی نداریم چرا که مطابق با نرخ نامه هفتگی و احتساب سود مجاز، میوه و صیفی در خرده فروشی ها عرضه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه گرانی میوه دلایل مختلفی دارد، افزود: امسال افت تولید محصولات باغبانی ناشی از سرمازدگی، نوسان 30 تا 40 درصدی هزینه های تولید اعم از کود، سم، بذر، ماشین آلات نسبت به سال گذشته و سودجویی عوامل واسطه و دلال را دلیل اصلی افزایش قیمت میوه در بازار اعلام کرد.
 
کارگر با اشاره به اینکه مشکلی در عرضه مرکبات وجود ندارد، بیان کرد: اگرچه قیمت محصولات نسبت به مدت مشابه سال قبل به سبب تورم و افزایش هزینه های تولید با گرانی 50 تا 60 درصدی در بازار روبرو شده است، اما هم اکنون در عرضه مرکبات کمبودی وجود ندارد.
 
رئیس اتحادیه میوه و سبزی قیمت میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: افت تولید ناشی از سرمازدگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، عرضه برخی محصولات را تا حدودی تحت خود قرار داد که به طبع این موضوع قیمت با نوساناتی در بازار روبرو شد.
 

گرانی میوه به بهانه رونق صادرات بهانه ای بیش نیست

 
رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی درباره علل گرانی میوه در سال جاری اظهار کرد: کاهش تولید ناشی از سرمازدگی بهاره و کمبود عرضه محصولات باغی در برابر با تقاضا یکی از عوامل افزایش قیمت میوه نسبت به مدت مشابه سال قبل در بازار به شمار می رود.
 
به گفته وی با وجود واسطه ها و دلالان متعدد در عمده فروشی تا خرده فروشی، قیمت میوه از شمال تا مرکز اختلاف معناداری دارد که از این رو نظارت مستمر بر قیمت ها برای کنترل بازار یک ضرورت محسوب می شود.
 
نورانی با اشاره به اینکه گرانی میوه ارتباطی به تحریم و نوسان نرخ ارز ندارد، بیان کرد: این درحالی است که نظارت مستمر از عمده فروشی تا خرده فروشی از سوی مسئولان اتحادیه می تواند تاثیر بسزایی در برخورد با عوامل سودجو و گران فروش باشد.
 
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در پایان با اشاره به اینکه گرانی میوه به بهانه افزایش صادرات بهانه ای بیش نیست، تصریح کرد: اگرچه بسیاری از مسئولان رونق صادرات را عامل اصلی گرانی میوه مطرح می کنند، اما براساس آمار گمرک صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی نداشته است که بخواهد بر میزان عرضه و قیمت  تاثیر گذار باشد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار