سیلو‌های مازندران در انتظار ذخیره سازی گندم‌های پاییزه هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، حرکت بسوی خود کفائی در تولید آرد از سه دهه قبل با توسعه کارخانجات و سیلو‌های نگهداری غلات در استان آغاز شد، صنعت آرد مازندران اکنون پس از سه دهه نه تنها نیاز داخل استان را کاملا تامین می‌کند بلکه وضعیت اندوخته گندم در سیلو‌ها و انبار‌های مازندران به حدی است که به استان‌های دیگر نیز ارسال می‌شود.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

وسعت کشتزار‌های مازندران ۴۰۰ هزار هکتار است  که سطح زیر کشت گندم ۵۰ هزار هکتار بوده ونسبت به سال گذشته ۸۰۰ هکتار افزایش یافته است.

حاصل تلاش ۲۷ هزار گندم کار مازندرانی بیش از ۱۵۰ هزار تن گندمی است که آن‌ها بهار امسال کاشتند و تابستان درو کردند و حالا در ۹ سیلوی مازندران ذخیره شده است.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

پیش بینی برداشت ۱۴۰ هزار تن گندم در مازندران

حسن عنایتی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های مازندران  زیر کشت گندم پاییزه می‌رود و پیش بینی شود امسال از مزارع گندم آبی و دیم استان، بالغ بر ۱۴۰ هزار تن گندم برداشت شود.

امیری رییس سیلوی شهید میرزاپور نکا می‌گوید: برداشت به‌موقع گندم و رعایت شرایط و زمان نگهداری گندم در سیلو‌ها و ذخیره‌سازی آن‌ها همراه با رعایت استاندارد‌ها مواردی برای حفظ کیفیت این محصول استراتژیک است.

وی افزود: گندم در سیلو‌ها پر است و در حال ارسال آن‌ها به کارخانجات آرد هستیم تا جا برای برداشت گندم پاییزه داشته باشیم.

از  ابتدای آبان تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گندم جهت تولید آرد مورد نیاز نانوایی‌های آزادپز استان از سوی شرکت غله به کارخانجات آردسازی استان فروخته شد که در مقایسه با فروش مهرماه بیش از ۱۰۰۰ تن افزایش داشته است.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

ارسال آرد از مازندران به سایر استان ها

جعفری مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور می‌گوید: به دلیل کیفیت مناسب آرد استان، نه تنها هیچ آردی وارد استان نمی‌شود بلکه در صورت تمایل دیگر استان‌ها به آرد مازندران، این استان قادر است نیاز آنان را نیز تامین کند.

۱۹ کارخانه تولید آرد اکنون در مازندران فعال است که سالانه ۴۰۰ هزار تن گندم استان را به آرد تبدیل می‌کنند کارخانجاتی که علاوه بر تامین همه نیاز تولید کنندگان نان و فراورد‌های مربوط به آرد استان وبرخی استان‌های همجوار از پارسال نیم نگاهی هم به صادرات آرد داشتند.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

خانی مدیر کارخانه آرد نکا با اشاره به  کیفیت بالای آرد مازندران می‌گوید: پس از تبدیل گندم‌ها به آرد سفید با کیفیت بخش مازاد نیاز استان را به شهر‌های تهران، قم، گیلان، مشهد، سمنان و گلستان ارسال می‌کنیم.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

خرید تضمینی گندم راهی برای افزایش رغبت گندمکاران

با توجه به اهمیت گندم در سبد غذایی خانوار‌های ایرانی و مسئله خودکفایی در مورد آن، دولت در بازار گندم دخالت می‌کند.

سیاست قیمت تضمینی از جمله دخالت‌های دولت در بازار این محصول به جهت حمایت از تولیدکننده و افزایش انگیزه تولید می‌باشد.

موسوی مدیر جهاد میاندرود می‌گوید: افزایش ۱۰ درصدی قیمت گندم و خرید تضمینی آن باعث شده کشاورزان بی دغدغه شروع به کشت مجدد گندم کنند تا ۱۴۰ هزار تن گندم، بهار به سیلو‌ها برسد.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

افزایش قیمت تضمینی گندم سبب افزایش حجم گندم صادر شده از استان و کاهش حجم گندم وارد شده به استان شده است.

کشاورز خدا را شاکر است به خاطر محصولی پر خیر و برکت و می‌گوید: نانی که بر سفره مردم می‌رود برکت همین زمین‌ها است و هر سال این برکت با کشت گندم بر سفره ما هم می‌آید.

سیلو‌های مملو از گندم مازندران

سارا فرهمند راد

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.