بررسی راهکار‌های اجرایی نمودن کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در شهرستان میاندوآب

جلسه بررسی راهکار‌های اجرایی نمودن طرح پایلوت مطالعات کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در شهرستان میاندوآب با حضور مجری ملی برنامه ترویجی، آموزشی احیای دریاچه ارومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،توکلی مجری ملی برنامه ترویجی، آموزشی احیای دریاچه ارومیه در جلسه بررسی راهکار‌های اجرایی نمودن طرح پایلوت مطالعات کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی که با حضورمشاور معاون وزیر و جانشین مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در میاندوآب برگزار شد، اظهار کرد: ارائه راهکار‌های سازگاری با کاهش مصرف آب در منطقه با در نظر گرفتن عدم وارد شدن خسارت به کشاورزان باید در طرح پایلوت گنجانده و پتانسیل افزایش بهره وری طرح مشخص شود.

مدیرجهاد کشاورزی میاندوآب نیز در این جلسه با ارائه گزارشی اجمالی از عملکرد مدیریت جهاد کشاورزی، آمار و اطلاعات بخش کشاورزی شهرستان، گفت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ با وجود کاهش حق آبه بخش کشاورزی و محدودیت در تأمین منابع آبی به دلیل اجرای برنامه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه، نه تنها در تولید محصولات کشاورزی، کاهش عملکرد نداشتیم بلکه به همت کارشناسان این مجموعه و ارائه مشاوره‌های فنی در راستای تغییر نگرش بهره برداران بخش کشاورزی، جلب مشارکت کشاورزان و ارتقاء سطح آگاهی‌های آنان، در تولید محصولات کشاورزی از افزایش عملکرد قابل توجهی برخوردار هستیم.

دیانتی افزود: بیش از ۵۰ درصد از حق آبه دریاچه ارومیه توسط دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود تأمین می‌شود و مسیر عمده این دو رودخانه از شهرستان میاندوآب عبور می‌کند؛ بیشترین طرح‌ها و برنامه‌های ستاد احیاء دریاچه ارومیه در این شهرستان اجرا می‌شود و بیشترین مشکلات ناشی از محدودیت منابع آبی، بخش کشاورزی شهرستان را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

وی توسعه و ترویج سیستم‌های نوین آبیاری، استفاده از نوار آبیاری تی تیپ، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت محصولات کم آب بر نظیر کلزا، گل محمدی، زعفران، پسته و ... را از اقدامات مهم این مدیریت در راستای مدیریت مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی برشمرد.

دیانتی تاکید کرد: برطرف کردن نیاز آبی محصولات کشاورزی با به حداقل رساندن تلفات آب بویژه در مسیر حرکت آن باید در تهیه و تنظیم طرح پایلوت کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی برای بازاریابی محصولات کشاورزی، توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی محصولات کشاورزی از سوی مجریان طرح می‌تواند کمک شایانی به رونق اقتصادی بخش کشاورزی شهرستان و موفقیت طرح در منطقه نماید.

در ادامه اعلائی، مشاور معاون وزیر و جانشین مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، با تبیین چگونگی اجرای طرح کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی، لازمه اجرایی شدن طرح را مشخص شدن جایگاه مردم و تشکل‌های آب بران در طرح و پیش بینی مسیر و راهکار‌هایی در جهت پذیرش و جامعیت طرح از سوی مردم دانست و افزود: به منظور افزایش جلب مشارکت بهره برداران بخش کشاورزی، آموزش، ترویج و ایجاد و ساماندهی نظام بهره برداری از منابع آب و خاک، ضروری است.

وی چهار شاخص فیزیکی، اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را از شاخص‌های اصلی طرح برشمردند که باید به درستی در طرح گنجانده و مورد بررسی قرار گیرند. اصلاح، بهبود و توسعه روش‌های نوین آبیاری از موارد ضروری جهت اجرایی شدن طرح پایلوت است.

در ادامه این جلسه پرهامی، مسئول کمیته کشاورزی ستاد احیاء دریاچه ارومیه، اذعان کرد: شاخص اجتماعی و پذیرش طرح از سوی مردم و کوچک بودن مساحت باغات شهرستان میاندوآب دو مسئله مهم در اجرایی شدن طرح است که می‌بایست مورد توجه جدی مجریان طرح قرار گیرد.

شایان ذکر است که بعد از پایان جلسه مسئولین از طرح‌های حذف، جایگزینی، احیاء و اصلاح باغات و طرح گندم کشت شده روی پشته‌های عریض با تکنیک‌های جدید آبیاری با رویکرد کاهش مصرف آب در شهرستان میاندوآب بازدید کردند.

 

انتهای پیام/م

برگزاری جلسه بررسی راهکار‌های اجرایی نمودن طرح پایلوت مطالعات کاهش ۴۰ درصدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.