در جلسه کارگروه پسماند شهرستان بوکان تصمیماتی در راستای ساماندهی پسماند این شهرستان اخد گردید.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،جلسه کارگروه پسماند شهرستان بوکان با ریاست معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان بوکان و با حضور بخشدار مرکزی، رئیس شورای اسلامی شهر و شهردار بوکان، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست و جمعی از روسای ادارات و کارشناسان مربوطه در سالن اجلاس فرمانداری بوکان برگزار شد.

در این جلسه در راستای ساماندهی پسماند این شهرستان مقرر شد که شهرداری بوکان نسبت به دفن زباله در سایت شیخلر طبق نظارت کارشناسان محیط زیست اقدام و برنامه زمان بندی برای احداث کارخانه بازیافت و انتقال زباله به سایت جدید را در جلسه آتی این کارگروه ارایه دهد، همچنین در سال آینده بخشداران مرکزی و سیمینه به شورا‌ها و دهیاران در مناطق روستایی ابلاغ کنند که برای مدیریت پسماند ردیف مستقل بودجه در نظر بگیرند و نیز شبکه بهداشت و درمان بوکان تحقیقات جامعی در خصوص آلودگی بهداشتی و زیست محیطی سایت شیخلر را ظرف شش ماه انجام داده و گزارش آن را به دبیرخانه این کارگروه ارسال نماید و طبق توافقات قبلی انعقاد قرارداد با شرکت واجد شرایط در خصوص طرح بی خطر سازی پسماند‌های پزشکی تا آخر ماه جاری انجام گیرد.

همچنین در این جلسه معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان بوکان اقدامات فرهنگی و عملی شهرداری و شورای اسلامی بوکان در جهت مدیریت پسماند را اقدامی ارزشمند دانست و گفت: لازم است تداوم اقدامات موجود در قالب برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین به اطلاع شهروندان برسد.

تدوین طرح جامع مدیریت پسماند در روستا‌ها

لقمان خسروپور در ادامه به پسماند‌های روستایی اشاره کرد و اظهار داشت: باید طرح جامع مدیریت پسماند در روستا‌ها هم در دستور کار قرار گیرد که بر همین اساس اقداماتی در مسیر سد شهید کاظمی و منطقه قشلاق با کمک بخشداران انجام شده و جمع آوری زباله در روستا‌ها با کمک دهیاران در دست اقدام است، اما باید برای سال آینده برنامه ریزی اساسی تری انجام بگیرد.

انتقال زباله از سایت شیخلر به محل سایت جدید

وی افزود: شهرداری باید برای انتقال زباله از سایت شیخلر به محل سایت جدید برنامه زمان بندی ارائه دهد چرا که وضعیت فعلی مناسب نیست و همه ادارات باید بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند کمک کنند و همه وظایف در این خصوص نباید متوجه شهرداری شود.

خسروپور در مورد طرح انتقال پساب شهرک صنعتی بوکان یادآور شد: پیمانکار برای ادامه خط انتقال و اتصالات نهایی تعیین شده است.

پساب تصفیه خانه فاضلاب بوکان مناسب برای مصارف کشاورزی نیست

وی سپس آبیاری و زراعت با پساب تصفیه خانه فاضلاب بوکان در پایین دست را یادآوری کرد و تصریح کرد: به علت اینکه میزان آلودگی خروجی پساب تصفیه خانه ناشی ازمیزان دبی ورودی بوده و بخشی از آب‌های سطحی و جوب‌ها هم به آن ختم شده، لذا کنترل کیفیت دقیق خروجی برای آبیاری با پساب با وضعیت فعلی بسیار دشوار بوده و مناسب برای مصارف مختلف درحوزه کشاورزی یاسایر حوزه‌ها نیست.

شهردار بوکان نیز گزارش جامعی از مدیریت پسماند ارائه داد و گفت: ادارات نباید از وظایف خود در خصوص طرح جامع پسماند شانه خالی کنند.

حوزه پسماند شهرداری بوکان به سازمان تبدیل می‌شود

بابک رستم پور ضمن اعلام آمادگی برای ارائه برنامه زمانبندی در خصوص ساماندهی و طرح جامع مدیریت پسماند افزود: به زودی حوزه پسماند شهرداری به سازمان تبدیل و حوزه اختیارات آن گسترده‌تر خواهد شد.

سایت زباله شیخلر به پارک جنگلی تبدیل می‌شود

علی وجدی قزلجی رئیس شورای اسلامی بوکان نیز ضمن تشکر از شهرداری و مسئولان حوزه پسماند این شهر گفت: تاکنون طبق برنامه در خصوص پسماند حرکت کرده ایم و در صورت اجرای برنامه‌ها سایت فعلی شیخلر به پارک جنگلی تبدیل می‌شود و این یک آرزو نیست بلکه ما می‌توانیم با همت این موضوع را نهایی کنیم.

وی افزود: در آستانه انعقاد قرار داد با سرمایه گذار جهت احداث کارخانه بازیافت هستیم و امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

در شهر بوکان روزانه ۲۳۰ تن زباله‌تر و خشک و ۵۰ تن زباله ساختمانی تولید می‌شود که همگی این زباله‌ها به مکان فعلی دفن زباله در سایت شیخلر منتقل می‌شود؛ تولید گاز متان در این مکان با آتش سوزی‌های پی در پی همراه است.

جمعیت ۱هزار و ۴۰۰ نفری ساکن روستای شیخلر که یکی از روستای مهاجر پذیر بوکان نیز به شمار می‌رود در جوار دفن زباله شهر بوکان قرار دارد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: محیط زیست ، شهرداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.