شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به اینکه فلسطین نخستین قربانی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان است گزارش داد محور اصلی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس دشمنی با ایران است.

المیادین: فلسطین، نخستین قربانی روابط رژیم صهیونیستی و عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه تلویزیونی المیادین با اشاره به اینکه فلسطین نخستین قربانی روابط رژیم صهیونیستی و عربستان است گزارش داد محور اصلی روابط بین رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس دشمنی با ایران است.

جزئیات روابط رژیم صهیونیستی و عربستان از حالت محرمانه خارج شده است، به ویژه که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم مأموریت دفاع از ولیعهد سعودی را در ماجرای قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد آل سعود به عهده گرفته است.

منال اسماعیل خبرنگار این شبکه در گزارشی با بیان این موضوع گفت: لحظه به لحظه جزئیات بیشتری از داستان نزدیک شدن روابط رو به افزایش بین اسرائیل و کشور‌های حاشیه خلیج فارس و در رأس آن‌ها عربستان سعودی آشکار می‌شود. این داستان به تدریج به سلسله روابط علنی اسرائیل و کشور‌های عربی تبدیل می‌شود که محور اساسی آن دشمنی با ایران است.

باراک رابید کارشناس مسائل سیاسی در کانال دهم تلویزیون اسرائیل در این خصوص گفت: «اسرائیل سال‌ها در قالب ائتلاف منطقه‌ای غیر علنی علیه ایران فعالیت می‌کرد و اکنون این ائتلاف ضد ایرانی علنی شده و شامل اسرائیل، عربستان، کشور‌های حاشیه خلیج فارس و همچنین سودان است.»

بنیامین نتانیاهو که از اوضاع جدید برای تقویت موضع اسرائیل نزد کشور‌های این ائتلاف استفاده می‌کند به طور گسترده با عربستان و ولیعهد این کشور به ویژه پس از بحرانی که بن سلمان به دلیل قتل خاشقجی با آن مواجه است، ابراز همبستگی می‌کند. ناظران این اعلام همبستگی را "نوک قله کوه یخی" در روابط بین اسرائیل و عربستان توصیف می‌کنند.

عوزی رابی رئیس مرکز دیان در زمینه پژوهش‌های خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل آویو با اشاره به این موضوع گفت: «نگاه کنید که چه کسی از ولیعهد سعودی دفاع می‌کند؟ تنها کسی که از بن سلمان دفاع می‌کند نتانیاهو است که در واقع نزد ترامپ برای او طلب بخشش می‌کند! .»

خبرنگار المیادین افزود: به اعتقاد تحلیل‌گران، مسئله فلسطین نخستین قربانی تغییر دراماتیکی است که روابط بین اسرائیل و عربستان در چند وقت اخیر شاهد آن بوده است. آن‌ها بر این باورند اگر در گذشته تصور می‌شد هر گونه پیشرفت در روابط اسرائیل و عربستان باعث پیشرفت در عرصه تحولات فلسطین می‌شود، اکنون این معادله تغییر کرده است.

آویگدور لیبرمن وزیر جنگ سابق اسرائیل در تأیید این موضوع می‌گوید: «اخیرا با بسیاری از نمایندگان کشور‌های عربی دیدار و مشاهده کردم موضوع فلسطین از اولویت‌های هیچ یک از آنان نیست. موضوع فلسطین آخرین چیزی بود که در این دیدار‌ها به آن پرداخته شد و کشور‌های عربی موضوعات دیگری را مد نظر داشتند و هیچ یک از آنان برای بحث پیرامون موضوع فلسطین تعصب و اصراری نداشتند.»

منال اسماعیل در پایان گفت: «همه ناظران در خصوص تصویر روابط بین اسرائیل و عربستان بر این نکته اتفاق نظر دارند که نتانیاهو که تمام تلاش خود را به کار گرفته است تا مطمئن شود واشنگتن در شرایط دشوار دست از حمایت ریاض نمی‌کشد، برای ترسیم خاورمیانه جدید آماده چشم پوشی از بسیاری از اشتباهات دوست جدیدش عربستان است و اسرائیل نیز مانند آمریکا نگران این موضوع است که برکناری بن سلمان ممکن است به سقوط نظام آل سعود منجر شود.»

انتهای پیام/

گزارش المیادین درباره روابط رژیم صهیونیستی و عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار