علی‌اکبر صالحی در گفتگویی مدعی شد وضعیت فعلی اقتصاد عمدتاً ناشی از فشار‌های خارجی است، اما بررسی سوابق عملکرد مسئولان خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.

علت کاهش ۲۳۰۰ دلاری حقوق آقای صالحی چیست؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با یورو نیوز اعلام کرده، تا یک سال قبل براساس دلار حقوق 3000دلاری دریافت می‌کرده که الآن این میزان به 700 دلار رسیده است.

وی مدعی است: ملت ایران به‌قدری هوشیار و آگاه هستند که بدانند این وضعیت عمدتاً ناشی از فشارهای خارجی است؛ البته او می‌گوید: ما هم به‌عنوان مسئول ممکن است قصوری داشته باشیم اما ملت می‌داند که این وضعیت عمدتاً از فشارهای خارجی است.

اگر ملاک آقای صالحی از مشکلات اقتصادی کاهش ارزش دلاری حقوق دریافتی‌شان است که باید متذکر شویم قیمت دلار قبل از آغاز فشارهای خارجی در کشور اوج گرفت که به‌اذعان خود دولتی‌ها علت اوج‌گیری دلار سیاست‌های غلط دولت و بانک مرکزی وقت بوده است و اگر غیر از این می‌بود، باید از 13 آبان و همزمان با جوسازی آمریکا برای آغاز دور جدید تحریم‌ها، نرخ دلار روند صعودی در پیش می‌گرفت، ولی اتفاقاً از آغاز این دور تحریم‌ها، قیمت دلار و سکه نزولی شده و با اصلاح برخی تصمیمات غلط ماه‌های گذشته نرخ دلار تا کانال 10 هزار تومان هم سقوط کرده است.

افزایش قیمت دلار از روزهای ابتدایی سال 97 رسماً کلید خورد و ضعف مدیریت در بانک مرکزی موجب شد تا دلار از 5 هزار تومان روزهای پایانی سال 96 به 19 هزار تومان چند ماه بعد از آغاز سال 97 برسد.

قاطبه کارشناسان و فعالان اقتصادی اذعان دارند که در کشور ما گرانی دلار و ضعف نظارت مسئولان دو عامل اصلی گرانی کالاها و خدمات در بخش‌های مختلف اقتصادی است و با افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر قیمت‌ها در تمام بازارهای ایران افزایش چشم‌گیری داشت.

اما با وجود روشن بودن این وضعیت، موافقان افزایش قیمت دلار در دولت با همکاری بانک مرکزی توانستند وضعیت اسفباری را در اقتصاد ایران به‌ثبت برسانند و رکورددار گران‌ترین دلار تاریخ شوند.


بیشتر بخوانید:علت سقوط ارزش ریال ایران در همه دولت‌ها چه بود؟


گفت‌وگوی اخیر صالحی و ربط دادن مشکلات اقتصادی به فشارهای خارجی شاید نمونه تداوم تفکر غلط در دولت باشد که سالها کشور را درگیر خود کرده بی‌آنکه قدمی برای حل مشکلات در داخل کشور بردارد. اما گذشت زمان نشان داد که اعتماد به غرب و دادن امتیازهای فروان راه چاره مشکلات کشورمان نبود.

دولت روحانی در سال‌های قبل و از همان ابتدا که سکان دولت را به‌عهده گرفت ریشه حل مشکلات را در خارج از کشور می‌دانست و به‌جای تقویت ظرفیت‌های داخلی اقتصاد، تلاش می‌کرد با مذاکره گامی برای حل مشکلات بردارد.

اما ماحصل مذاکره و امضای برجام و... به‌اذعان ولی‌الله سیف "تقریباً هیچ" شد و دست آخر دولت و مردم ماندند و یک دنیا گرانی و مشکل اقتصادی!

مشکلات اقتصادی که در این سالها به‌ویژه ماه‌های اخیر در کشور به‌وجود آمده بر کسی پوشیده نیست و همه می‌دانند که الآن چرخ اقتصاد کشورمان با چه سختی‌هایی به‌کندی می‌چرخد.

گرانی‌های سرسام‌آور، تعطیلی واحدهای تولیدی، بیکاری جوانان، عدم‌تأمین هزینه معاش توسط خانوارهای کم‌درآمد و... بخشی از مشکلاتی است که در این دوره تشدید شده است.

دلار 19000تومانی که اثرات روانی منفی متعددی در بازارهای مختلف اقتصادی گذاشت و هنوز هم با دلار 11هزارتومانی به حالت عادی برنگشته است، حاصل سیاست‌های غلط اقتصادی همین دولت بود و قبل از آنکه تحریم‌های آمریکا اعمال شود، در بازار ثبت شد اما با این حال هنوز برخی از دولتی‌ها تلاش دارند که ریشه این مشکلات را به خارج از کشور ارتباط دهند.

این درحالی است که حتی موافقان دولت هم اذعان داشتند که تحریم‌ها اثری در اقتصاد نداشته و آنچه رخ داده ماحصل سیاست‌های غلط اقتصادی دولت بوده است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۷
تحریم روزگار مردم را سیاه کرده است!باز با این حال بعضی ها اعتقاد دارند تحریم تاثیری نداشته!اگر تاثیری نداشت، شرکتهای خارجی ایران را ترک نمی کردند،مبادلات بین المللی بانکی با همه کشورها برقرار بود،خودرو سازان و کارخانجات به خاطر وارد نشدن قطعات بامشکل برخورد نمی کردند،در داروخانه ها تمام داروهای خارجی وجود داشت،قیمت کالاهای ضروری مردم 3 الی 4 برابر گران نمی شد،خارجی ها به هواپیما های ایرانی در خارج سوخت می دادند و...
France
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خدا می داند
Germany
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
ایشون حقوقشون 700 دلاره ، وزرا همشون 10 میلیون تومان حقوقشونه ، نماینده ها هم که اصلا حقوق نمی گیرند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
قابل توجه دوستان، اعضای هیئت علمی دانشگاه های سراسری کمترین حقوقی که می گیرند ماهی 14 میلیونه البته منهای تدریس های اضافه کاری و حضور در کنفرانس ها و همایش ها
اعضای هیئت دولت که بالای 30 تومن می گیرند استاندارها و روئسای سازمانها هم بالای 20 تومن
برداران پر تلاش مجلس هم نزدیک 10 تومن البته منهای حق ماموریت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
اعضای هیئت علمی بعضی دانشگاه ها خیلی خیلی بیشتر از اینا میگیرن
در میون مقامات هم فقط چند نفر مثل آقای صالحی هستند که حقوق و مزایای خودشون فقط از یک ارکان می گیرند و برای ارکان های دیگر رو داوطلبانه قطع کردند
بعضی از دوستان مجلسی هم خودشون چند شغله هستند چند تا حقوق دریافت می کنند
لطفن قسمت آخر پی گیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
خداوند همه ما را به راه راست هدایت کند
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۲:۴۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
مگرنان ومرغ وآب وبنزین وگازوبرق رابا دلارچهارده هزارتومنی می خری؟قدرت خریددلاردرایران کمترازچهارهزارتومنه گرانی اش ریشه درخودتون داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
غذا و سوخت از نیازهای اولیه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
اینها همه مسیولین در فضاهای آموزشی ودینی به ما میگویند برای پول کار نکنید ولی کوچکترین مسئله در مورد پول برای خودشان پیش بیاد از یک ریال آن که نمی گذرند هیچ تازه هوار هم میکشند و چنان تشنجی درست میکنند که تمام دنیا متوجه این موضوع میشوند
Iran (Islamic Republic of)
تولید کننده
۲۱:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
تنها دلیل گرانی بی توجهی برخی مسولان و پشت میز نشینی انهاست.ربطی به تحریم نداره.اینجا ژاپن نیست نفت و گاز معدن نداشته باشد.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
بخدا براش کمه. سواد و تحصیلات ایشون رو ببینین بعد نظر بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
7700000 هزار تومان در ماه کمه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟اونم فقط از یه جا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
A
۲۱:۰۳ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
اخرش چقدر میگیری اقای دکتتتتر
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۲۰:۰۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
3000 دلار !!!!!!!!!! علی برکت ا....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۴۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
چه ربطی داشت این حرف را زد مگه آنها حقوقش میدن باید مسئول با مردم در یک راستا بسوزند تا عدالت باشد
Iran (Islamic Republic of)
سیروس
۱۹:۴۰ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
سلام
هفتصد دلار تقریبا می شود ماهی هفت میلیون تومان. تقریبا خوبه. حقوق های زیاد خیلی به ضرر بیت المال هست. ما الان آدم فقیر و کم درآمد خیلی تو کشورمون داریم. ان شاء الله از حقوق های بالا کم و به حقوق های پایین اضافه نماییم. دنیا می گذرد ولی حساب و کتابش می ماند.
Iran (Islamic Republic of)
هم وظن بازنشسته تامین اجنماعی
۱۹:۲۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
لطفا به همه ی مردم ایران به دلار حقوق بدهید چون خرج مردم بادلاره ولی درآمد با ریال چرا بین همه ی بطور مساوری عدالت برقرار نیست شرکت نقت برای خودش یک ساز می زنه بانکها یک جور دیگر
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۹:۲۱ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
خوب حقوق ما هم کمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
یعنی ایشان مثوجه نیست که این حرف نوعی کد دادن به دشمن است که معنیش اینه که تحریمها موثر بوده و برای فشار به مردم ایران باید همین راه رو ادامه داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
شما را به خدا یک نفر از این مسئولین بیاید و بگوید چرا زمان بالا رقتن قیمت دلار قیمت کالا ها لحظه ای بالا میرفت ولی زمانی که دلار پایین می آید چرا قیمت کالا ها پایین نمی اید
Canada
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
بخدا قسم اگر جلوی اختلاس و قاچاق سوخت و کالا را بگیرند عالی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
آره به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
وقتی این حرفوشنیدم خیلی ناراحت شدم
Iran (Islamic Republic of)
کاربر سایت
۱۷:۵۸ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
با سلا . یک سوال چرا ایشون حقوقشونو به دلار میگیرن ؟ مگه اینجا ایران نیست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
تمام سیاست مدارا دنیا حقوق شون بر اساس دلاره مهم نیست ایرانه یا جایی دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
ما ماهی ی دلار درامد نداریم تو اومدی درامد 700 دلارمی گویید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
خودتو با کسی که رییس انرزی اتمی مقایسه میکنی اون اون همه کار انجام میده برا جامعه تو چه کار مفید میکنی هااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۱۰ آذر ۱۳۹۷
ایشون وزیر کشور هست و توی دانشگاه mit درس خونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
ای کاش منم حقوقم فقط 2تومن بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۷
هیچ توجیهی برای این اختلاف درآمد وجود نداره ... هر کی میخواد باشه
آخرین اخبار