مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باغملک از ممنوعیت کشت هندوانه و محصولات با مصرف زیاد آب در این شهرستان خبر داد.

جلال غریبوند، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باغملک در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: با توجه به اینکه امسال بارش‌های خوبی در سطح شهرستان داشتیم، اما این بارندگی‌ های یکساله مشکل کم آبی ما را برطرف نمی‌کند و سطح آب‌های زیرزمینی و جاری ما همچنان با مشکل مواجه است.

وی اظهار داشت: به همین دلیل کشت هندوانه و محصولات با مصرف بالای آب در سال زراعی جاری بطور کلی در این شهرستان ممنوع است و کشاورزان از اقدام به کشت این محصولات خودداری نمایند.

غریبوند با تاکید بر مصرف بهینه و بالابردن راندمان آب افزود: بحث مدیریت آب امری همگانی است و لازمه آن این است که کشاورزان و بهره‌برداران بپذیرند که ما در کنار آن ها هستیم و نه در مقابل آن ها، زیرا آب سرمایه ملی است و آیندگان نیز حق استفاده از آن را دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان باغملک افزایش راندمان آب را از مهم ترین اقدامات برای مقابله با بحران آب در حوزه کشاورزی عنوان و بیان کرد: برای تحقق این هدف ارتقا سیستم‌های آبیاری نوین به صورت بارانی و قطره‌ای موثر است.

این مقام مسئول تغییر الگوی کشت با جایگزین کردن کشت محصولات کشاورزی با مصرف کم آب را از دیگر راهکارهای مهم دانست و اذعان داشت: کشت کلزا و دانه های روغنی از اقداماتی است که درآمدزایی و اشتغالزایی خوبی دارد و مصرف آب در این محصول نیز مناسب است.

جلال غریبوند تصریح کرد: طی یکساله گذشته اقدامات خوبی در خصوص ارائه آموزش‌های لازم به کشاورزان برای تغییر الگوی کشت انجام و در مراکز جهاد کشاورزی کلاس‌های آموزشی مهمی برگزار شد.

وی با اشاره به مصوبه شورای کشاورزی شهرستان باغملک تاکید کرد؛ کشت هندوانه و محصولات با مصرف بالای آب در این شهرستان ممنوع است و به کشاورزان و بهره برداران توصیه می کنیم که به هیج وجه نسبت به اجاره زمین جهت کشت هندوانه اقدام نکنند و با توجه به زمان باقی برای کشت نسبت به کشت محصولات کم مصرف آب مثل دانه های روغنی و غلات اقدام نمایند و درصورتیکه این قانون نقض شود با متخلفان وفق قانون برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/گ

ممنوعیت کشت برنج در باغملک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.