وزیر صنعت، معدن و تجارت از اتمام پروژه‌های نیمه تمام با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی به عنوان اولویت وزارت صمت در سال آینده خبر داد و گفت: دولت بودجه ۹۸ سال را با محوریت تولید و اشتغال در حال تدوین دارد.

دولت بودجه ۹۸ را با محوریت تولید و اشتغال قرارداده است/تولید و تجارت نساجی و پوشاک پروژه ویژه وزارت صمت استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، رضا رحمانی، در جمع صاحبان صنایع شهرستان‌های کاشان و آران وبیدگل در اتاق بازرگانی کاشان گفت: دولت بودجه ۹۸ سال را که در حال تدوین دارد با اولویت و محوریت زنجیره تولید و اشتغال و کالا‌های اساسی قرارداده است و علاوه بر آن توجه به مناطق محروم و طبقات پایین را نیز مورد توجه قرارداده است.

وی یکی از برنامه‌های ویژه تدوین شده را نیز را بحث تولید و تجارت نساجی و پوشاک و به عنوان پروژه ویژه وزارتخانه برشمرد و گفت: اگر جامع نگاه کنیم ظرفیت صنعت نساجی بویژه در بخش حجم بازارمصرف با جمعیت ۸۰ میلیون نفری بسیار بالا است.

به گفته وی، امروز حتما باید از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور استفاده کرد تا مشکلات حل شود و فرآیند تولید و اشتغال کشور سرعت بگیرد.

افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه پذیر و قاچاق را توجیه ناپذیر کرده است

وزیر صمت در خصوص ارز نیز با تاکید بر اینکه نباید فقط آثار منفی آن را دید افزود: افزایش نرخ ارز صادرات را توجیه پذیر، قاچاق را توجیه ناپذیر و فرصت را برای جهش صادرات فراهم کرده است.

رحمانی، با اشاره به افزایش ۱۳ درصدی صادرات در ۷ ماهه اول سال گفت: واردات کالا‌های سرمایه‌ای و واسط نیز ۷. ۱۱ کاهش و با تمهدیداتی بر اساس نیاز واحد‌ها واردات مواد اولیه افزایش داشته است

وی با تاکید بر اجرای طرح‌های رونق اشتغال و طرح روستایی گفت: نمی‌گویم منابع ما زیاد است، ولی کم هم نیست بلکه تخصیص این‌ها باید بهینه باشد و حلقه‌های مفقوده را پیدا کرد.

به گفته وی، اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت ۶۰ درصد به به بالا و تخصیص اعتبارات به این پروژه‌های از اولویت‌های وزارت صمت در سال آینده است.

نوسازی صنایع وتخصیص یارانه به آن از سوی دولت

وزیر صمت در ادامه نوسازی صنایع را از اولویت‌های دیگراین وزارتخانه برشمرد و گفت: دولت یارانه هم برای آن گذاشته و حمایت کرده است، چون اگر بخواهد صادرات تقویت شود صنعت ما باید نوسازی شود، محصول ما بروز و کیفی باشد، قیمت آن و مصرف انرژی مناسب باشد و مسائل زیست محیطی آن رعایت شود.

رحمانی، با تاکید بر اینکه وزارتخانه تامین مواد اولیه واحد‌ها چه داخلی چه خارجی را در اولویت قرارداده است گفت: قابل پذیرش نیست که مردم برای مواد اولیه داخلی اینقدر گلایه کنند درحالیکه اقلام عمده را ما خودمان تولید می‌کنیم فولاد ما دو ونیم برابر مصرف تولید دارد، همینطور تولیدات پتروشیمی دو برابر مصرف ما است، در تولید مس ۱.۵ برابر و در تولید آلومنیوم ۱.۳ برابر، همینطور ظرفیت تولید ما در فرش، کاشی، سرامیک، سیمان چند برابر مصرف است فقط در ما بعضی گرید‌های خاص مثلا چهار گرید تولید و مصرف ما مساوی است.

وی با اشاره به اینکه در نظام کار خیلی انجام شده است، ولی بعضی مشکلات آن را تحت الشعاع قرارداده است گفت: ما ظرفیت تولید داریم، مواد اولیه را به دلال نمی‌دهیم، ولی باید ببینیم که چرا تولیدکننده گلایه‌مند و ناراضی است وقتی این همه تولید داریم.

به گفته وی، تامین موادی که از خارج باید وارد کنیم در اولویت ما است با بانک مرکزی هم در این خصوص صحبت و رایزنی کردیم.

وزیر صمت ذخیره کالا‌های اساسی در انبار‌ها تا ۶ ماه و یکسال آینده را در وضعیت مطلوب دانست و گفت: ارز ما را هر چه تخصیص می‌دهند اولویت اول با تامین مواد اولیه و واحد‌های تولیدی است و تا امروز هم در تامین این دغدغه‌ای نداشتیم فقط در برخی موارد اخیرا در نقل و انتقال پول مشکل داشتیم که راه‌های جدید برای آن تدبیر می‌شود.

تفویض اختیارات توصیه رئیس جمهور در حل مشکلات صنعت است

وی تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور را مبنی براینکه برای مردم مشکل درست نکنید و تغییر نگاه و تفکرات را یادآورشد و گفت: رئیس جمهور تاکیدکرده است هر کاری قابل تفویض است آن را واگذار کنید.

رحمانی اظهارداشت: نمی‌توانم تحمل کنم یک واحد صنعتی می‌آید برای امور جزئی از ما گله دارد یا کارش بجای یکروز چندروزه انجام می‌شود. وی با اشاره به اینکه انجام امور صنعتگران مربوط به وزارتخانه و حل مشکلات آن‌ها را با حضور معاونت‌های جوان و باانگیزه تاکیدکرده است گفت: ما در شرایط عادی مسئولیت نپذیرفتیم، اما معتقدم موقعیت‌های سخت‌تر از این‌ها را با تعامل و همفکری و اتحاد پشت سر گذاشتیم و مو فق شدیم.

به گفته وی، راه مقابله با این تحریم‌های ظالمانه اینست که به مردم اعتماد کنیم و کمک بگیریم همانطور که در طول ۴۰ سال مشکلات بزرگتر از این را مردم به صحنه آمدند و حل کردند.

رحمانی، با اشاره به اینکه مردم با این وضعیت انگیزه دارند و می‌خواهند فعالیت کنند گفت: خوب نیست که بگوییم تحریم داخلی داریم باید با این عناوین مقابله، امور را تسهیل گری و ضمن اصلاح تفکرات با باور توانستن اعتماد کنیم و امر و امور را سامان دهیم.

افزایش آمار صدور جواز تاسیس، پیش بینی سرمایه گذاری و اشتغال

وزیر صمت در ادامه رشد ۲۰ درصدی صدور جواز تاسیس را از اول سال تاکنون، پیش بینی ۷۸ درصدی سرمایه گذاری و پیش بینی ۲۵ درصدی اشتغال را تاکیدکرد و گفت:، مصرف برق صنعتی استان اصفهان رشد ۱۲ درصدی در کشور ۷.۳ وحمل و نقل جاده‌ای کالا ۶.۷ درصد رشد داشته است.

رحمانی در خصوص افزایش واحد‌های صنعتی فعال در شهرستان کاشان که تا قبل از انقلاب ۱۲ واحد و در حال حاضر از برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی به ۲ هزار واحد افزایش یافته است گفت: جایگاه کاشان به تنهایی از خیلی استان‌ها بیشتر است.

وی در خصوص رفع مشکلات صنعت نساجی کاشان گفت: تصمیمات حوزه نساجی باید در این منطقه که قطب نساجی است گرفته شود و با تشکیل کارگروهی با حضور فرماندار، حمایت اتاق کاشان، رایزنی با رئیس اتاق ایران، مشورت با بخش خصوصی و همفکری تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی تصمیمات عملیاتی نه تصمیمات تزئینی انجام دهد

به گفته وی، کاشان برایمان مهم است و ما از این شهر باقدمت و جمع صاحبان صنایع آبرومند آن انتظار داریم که با همفکری و همکاری در حل مشکلات منطقه و کشور همت کنند.

رشد ۳۰ درصدی صادرات حوزه نساجی و فرش ماشینی

وزیر صمت، رشد ۳۰ درصدی صادرات حوزه نساجی و انواع کف پوش‌های فرش ماشینی در قطب صنعت نساجی کاشان را طی چند ماه گذشته تاکید کرد و گفت: در دنیا رتبه هفتم را داریم و به ۷۰ کشور صادرات نساجی و فرش ماشینی را داریم که این یک ظرفیت واقعا بی نظیری است.

رحمانی اظهارداشت: اگر موانع را برطرف کنیم امکان تولید بیشتری نیز داریم بنابراین من به عنوان وزیر صمت در اینجا می‌گویم حاضرم بنشینم و مشکل را اگر مربوط به وزارتخانه است حل کنم و حتی در ساختار اداری هر اختیاری دارم به احمدیه در استان تفویض می‌کنم تا مشکلات شما حل شود.

ثبت سفارش برای رفع مشکل صاحبان صنایع استانی می‌شود

وی، در خصوص مشکلات ثبت سفارش نیز گفت: من نامه آن را نوشتم ابلاغ ه. شده است و در حال انجام کار‌های فنی آن است.
به گفته وی، وقتی سیستم و نرم و افزار و کارشناس در همه جا یکی است باید به هم اعتماد کنیم اگر از روز اول ثبت سفارش را به استان‌ها واگذار کرده بودیم زودت مشکلات حل می‌شد.

رحمانی، واگذاری اختیارات ثبت سفارش را از استان به خود کاشان توسط سازمان استان دستور داد و گفت:، چون اینجا همدیگر را می‌شناسند چه کسی تولید کننده هست، چه کسی تولید کننده نیست، نیازش چقدر است.

وی تاسیس ۵۹ واحد جدید یا توسعه آن در سال ۹۶ در کاشان با اشتغال ۱۱۰۰ نفر را حاوی پیام خوبی در رشد صنعت دانست و گفت: کاشان را همه به علم و هنر و فق‌ها و علما و صنعتگران می‌شناسیم که از بیان عظمت آن ناتوان هستیم و در مقامی نیستم که شان آن را بگویم، ولی بایدبه آن افتخار کرد.

رحمانی در پایان با تاکید بر اینکه صنعت و تولید و کار و تلاش مقدس و عبادت است گفت: صنعتگران همیشه در کنار آن از انجام سایر فعالیت‌های اجتماعی خود غافل نیستند از جمله صنعت فولاد خوزستان که پیشرفته‌ترین ورزشگاه را دو هفته قبل در این استان با حضور معاون اول رئیس جمهور افتتاح کرد.

حضور وزیر صمت با دعوت از سوی اتاق بازرگانی کاشان، به مناسبت صد و سی‌وپنج سالگی این اتاق انجام شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.