یکی از مشکلات عمده برخی استارتاپ‌های داخلی شرکت‌هایی هستند که در این حوزه کار می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در دو هفته اخیر اختلافی بین شرکت‌های حمل‌ونقل آنلاین به وجود آمد که باعث شد برخی از آنها علیه دیگری نامه‌نگاری کنند و از شرایطی که به واسطه آن شرکت ایجاد شده، ابراز نگرانی کنند. همین موضوع فرصتی را ایجاد کرد تا به این نکته بپردازم که اکوسیستم کسب‌وکارهای فناورانه همچنان معیوب است و در مواجهه با مشکلات باید چه کاری انجام دارد.


بیشتربخوانید :اولین استارتاپ نشاط اجتماعی در اردبیل برگزار شد


یکی از مشکلاتی که باعث معیوب بودن این اکوسیستم می‌شود، شرکت‌هایی هستند که در این حوزه کار می‌کنند. این شرکت‌های استارتاپی در شرایطی تاسیس می‌شوند که عملا هیچ قانونی وجود ندارد که آنها کپی‌رایت را رعایت کنند. یعنی همین الان شرکت‌های مختلفی در حوزه حمل‌ونقل کار می‌کنند و من هم می‌توانم بیایم و یک تاکسی آنلاین راه‌اندازی کنم. پس نه قانون درست کپی‌رایت وجود دارد و نه اخلاقی که رعایت شود.

بعضا هم دیده می‌شود خیلی از افرادی که در یک شرکت فنی کار می‌کنند و در قسمت فنی هستند و تمام اصول برنامه‌نویسی را می‌دانند با رفتن به شرکت دیگر تمام دانش را به آنجا می‌برند و می‌توانند عین محصول را در شرکت دیگر ایجاد کنند، البته این فقط مختص تاکسی‌های آنلاین نیست بلکه مختص کل این زیرساخت است و در حوزه‌ای می‌تواند باشد. پس موضوع دیگر نبود اخلاقیات کاری است که به ما اجازه می‌دهد در هر حوزه‌ای ورود کنیم. نکته دوم این که گاهی اوقات روابط باعث قدرت گرفتن یک شرکت یا یک استارتاپ نوپا می‌شود. ممکن است شرکتی به لحاظ کاری خیلی قوی‌تر بوده ولی روابط لازم را نداشته باشد. اما شرکت دیگری که تازه‌کارتر است یا آن استقامت لازم را در کارش ندارد به دلیل داشتن رابطه‌ای توسعه پیدا ‌کند و به راحتی بتواند با یک سازمان بزرگ قرارداد ببندد و کسب سرمایه کند؛ این موضوع هم به دلیل نبود راهکارهای درست و حاکمیت روابط به جای ضوابط است. نکته بعدی به لایه‌های بالاتر برمی‌گردد که اتحادیه‌ها و اصناف است. متاسفانه تعدد زیاد اصناف و اتحادیه‌ها و به هرحال مراکزی که مثلا می‌خواهند رابط بین بخش خصوصی و دولتی در حوزه آتی باشند آنقدر زیاد است که باعث شده سردرگمی به وجود آید.

حتی اینها بین خودشان هم اختلاف دارند. مثلا سازمان نظام صنفی یارانه‌ای کشور با بخش فناوری اطلاعات و اتاق بازرگانی تناقضاتی دارند که این تناقضات درنهایت به بدنه این مجموعه آسیب می‌زند. یا بعضی مواقع دیده شده مدیران یا روسای اتحادیه‌ها سهم‌خواهی بیشتری دارند تا اینکه به فکر زیرمجموعه خود باشند و به جای اینکه خدمت را یکنواخت توزیع کنند، به واسطه اینکه رئیس یک اتحادیه هستند، به نوعی به شرکت خاصی کمک می‌کنند. بعد از این ماجرا که بین اتحادیه و اصناف و حوزه ‌آی‌تی مشکل داریم یکی دیگر از مشکلات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی هستند. این اتحادیه هم هنوز نمی‌داند چطور از مجموعه خودش حمایت کند. عملا خود اتحادیه از طرف خیلی از صنوف به رسمیت شناخته نشده و تعامل درستی بین آنها وجود ندارد. بنابراین باعث می‌شود زیرمجموعه آن دچار مشکل شود. این اتحادیه گاهی در مسائلی مثل اختلافات درونی هم نمی‌داند چه کار کند.

تاکسی‌های آنلاین زیرمجموعه خود این اتحادیه هستند ولی این اتحادیه نتوانسته این اختلاف را رفع کند و کار به سطوح کلان و وسیع کشیده شده است. نکته دیگر درباره اتحادیه‌ها سطح رقابت بین کسب‌وکارهای سنتی و مجازی است. به غیر از اینکه اتحادیه‌های بالادستی حوزه آی‌تی زیاد است، کسب‌وکارهای سنتی با کسب‌وکارهای مجازی تضادی دارند و این هم باعث آسیب به این اکوسیستم و فعالان این حوزه می‌شود.

لایه بعدی که باید به آن اشاره کرد، لایه مجوزهاست. به غیر از مجوزهایی که اتحادیه‌ها صادر می‌کنند، یک‌سری از مجوزها از طریق نهادهای دولتی صادر می‌شوند که همین تعدد مجوزها باعث اذیت استارتاپ‌ها می‌شود. آنها مجبورند برای گرفتن مجوز و شروع کارگاه از چند وزارتخانه که هرکدام پروسه و سازوکار جداگانه دارند، مجوز بگیرند که همین بسیار آسیب‌رسان است و کار را به تعویق می‌اندازد. بحث دیگری که درباره استارتاپ‌ها وجود دارد، مهارت‌افزایی است که در قالب استارتاپ ویکندها برگزار می‌شود. به این معنی که کارگاه‌های آموزشی و ‌انگیزشی تشکیل می‌شود که متاسفانه مربیان و هدایت‌کننده‌های آنها هیچ تخصصی در کسب‌وکار ندارند و به کسب‌وکارها راهکارهای اشتباه ارائه می‌کنند. اینها معمولا از طریق اینترنت مسائل را یاد گرفته‌اند و تجربه عملی راه‌اندازی کسب‌وکار را ندارند و به قولی استاد اینترنتی هستند.

بحث دیگری که مشکل‌ساز است، قانونگذاری است. فناوری اطلاعات و فضای مجازی روند پرسرعتی دارد و همین باعث شده قانون از آن عقب بیفتد و درنتیجه شرکت‌ها تا مراحلی جلو می‌روند و کسب‌وکار را راه می‌اندازند و در بدنه توسعه قرار می‌گیرند اما بعد با یک‌سری موانع قانونی به دلیل خلأ‌های قانونی مواجه می‌شوند. ممکن است شرکتی درحال کار است و بعد به دلیل خلأ قانونی فیلتر شود و به همین دلیل فعالیت آن معلق می‌شود، در صورتی که زمانی که یک استارتاپ تعطیل باشد ممکن است دچار آسیب یک‌ساله شود. برای جلوگیری از این اتفاق قانونگذاران ما باید به‌روز باشند و به حوزه آی‌تی توجه ویژه کنند.

بحث دیگر که در سطح کلان به استارتاپ‌ها آسیب می‌زند و باز هم در سطح دولتی است، قوانین بیمه و مالیات است که هنوز ناقص است.

کسب‌وکارهای فناورانه به دلیل تفاوتی که با کسب‌وکارهای سنتی دارند، مثلا جا و مکان مشخص یا پرسنل مشخص ندارند و ممکن است در این زمینه و دریافت امکانات بیمه‌ای به مشکل برخورد کنند که باید باز هم قوانین در این زمینه و با توجه به شرایط کار تصحیح شود.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

علت ناکارامدی برخی استارتاپ ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار